پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:42:00 - یکشنبه 31 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وعده های غذایی در ماه رمضان نباید کاهش یابد/ استرس ایام امتحانات دفع پروتئین را افزایش می دهد/دانشجویان چای و قهوه ننوشند
یک دکترای صنایع غذایی گفت: وعده های غذایی در ماه رمضان نباید کاهش یابد.

اعظم ایوبی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با تغذیه دانشجویان در ماه مبارک رمضان گفت: باید توجه داست تعداد وعده های غذایی در ماه رمضان کاهش نیابد و فقط دو وعده نباشد بلکه سه وعده سحر، افطار و شام باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: وعده سحر بایستی غذایی کامل شبیه وعده های غذایی ناهار باشد تا انرژی لازم را تا پایان روز در اختیار بدن قرار دهد و با توجه به گرمای هوا بدن بیشتر بی آب می شود، پس سعی شود غذاها نمک کمتری داشته باشند و میوه و سبزیجات در وعده سحر استفاده شود تا آب بدن را بیشتر نگه دارد.

وی با تاکید بر اهمیت وعده سحرعنوان کرد: اگر روزه داران بخواهند غذای کاملتر را در سحر استفاده کنند بهتر است در کنار غذای سحری، تخم مرغ آبپز شده بخورند که منبع پروتیئنی خوبی است.

استرس ایام امتحانات دفع پروتئین را افزایش می دهد

ایوبی با اشاره به تاثیر استرس امتحانات بر دانشجویان اظهار داشت: معمولا در فصل امتحانات با توجه به استرس دانشجویان، دفع پروتئین و ویتامین c که دو عامل ضروری برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن است زیاد می شود پس در این ایام مصرف میوه و سبزی و غذاهای پروتئینی توصیه می شود که مقاومت بدن را بیشتر حفظ می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان توصیه های غذایی برای وعده افطار را اینگونه مطرح کرد: ترجیحا غذایی که برای افطار استفاده می شود یک غذای سبک باشد مثلا نان و پنیر و سبزی، انواع آشها، شله زرد، فرنی،حلیم و انواع سوپها همچنین سعی شود ابتدای افطار آبسرد خورده نشود، مایعات گرم، چای گرم و شیر گرم نوشیده شود چون تعداد ساعات طولانی معده خالی بوده و نوشیدنی های سرد معده را اذیت می کند.

دانشجویان در ماه مبارک رمضان چای و قهوه ننوشند

وی توصیه کرد: اگر قرار است دانشگاه توجهات خاصی به برنامه غذایی دانشجویان داشته باشد در وعده های غذایی سحر از خورشتهایی استفاده کند که در آن سبزی است زیرا بدلیل اینکه ساعتهای طولانی بدن بی آب است احتمال ابتلا به یبوست افزایش می یابد و سبزیها در رفع این مشکل بسیار موثرند.

ایوبی در پایان اظهار داشت: معمولا دانشجویان در فصل امتحانات چای و قهوه زیاد استفاده می کنند که خصوصا در ماه رمضان به هیچ وجه توصیه نمی شود بدلیل اینکه در این روزها دستگاه گوارش حساستر می شود و بایستی جایگزینهایی چون تنقلات طبیعی مثل خرما و کشمش و دانه های روغنی مغذی استفاده شود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi