پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:07:19 - پنجشنبه 7 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گسترش بی‌رویه و قارچ‌گونه موسسات آموزش عالی بی‌کیفیت باعث کاهش رشد علمی کشور است/مدرک گرایی و آموزش محوری آفت آموزش عالی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر گفت: گسترش بی‌رویه و قارچ‌گونه موسسات آموزش عالی بی‌کیفیت باعث کاهش رشد علمی کشور است.

کمال جوانمرد در گفتگو با خبرنگار “دانشجوآزاد” با اشاره به نامه چهار هزار و ۲۰۰ عضو هیئت علمی به رئیس جمهور درخصوص کاهش رشد علمی کشور گفت: نامهربانی ها به دانشگاه آزاد اسلامی در سنوات گذشته از عوامل کاهش رشد علمی کشور است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر  با انتقاد از سیاست‌های گسترش بی‌رویه و قارچ‌گونه موسسات آموزش عالی بی‌کیفیت در کشور افزود: در سالهای اخیر افزایش بی رویه موسسات آموزشی و دانشگاههای غیر دولتی بی کیفیت، بر رشد علمی کشور تاثیر منفی داشته و هر ساله تعدادی مدرک بگیر غیرمتخصص به جامعه تزریق می شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر  تصریح کرد: رقابت ناعادلانه و موازی کاری در توسعه آموزش عالی از موضوعات بسیار نگران کننده در سیستم آموزشی کشور است.
جوانمرد افزود: تحقق سیاست‌های علم و فن‌آوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و اجرای سند ۱۴۰۴، با اراده و عزم ملی و حمایت دولت میسر خواهد شد.
عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، مدرک گرایی و آموزش محوری را آفت آموزش عالی برشمرد و تصریح کرد: نظام آموزش عالی کشور باید از آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر یابد در غیر این‌صورت دانشگاه از رسالت اصلی پژوهشی و تحقیقاتی خود به سطح مدارس تنزل خواهد کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر خواستار ممانعت از فعالیت مراکز آموزش عالی غیر استاندارد شد و خاطر نشان کرد: برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، گسترش نهضت آزاد اندیشی، ارائه رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز منطقه و کشور، نیازسنجی برای پذیرش دانشجو ، نیازسنجی برای توسعه دانشگاه‌ها، توسعه تحصیلات تکمیلی، عدم صدور مجوز به موسسات آموزش عالی بی‌کیفیت و فاقداستاندارد باعث افزایش رشد علمی کشور می شود.

جوانمرد همچنین ادامه داد: بومی سازی علوم غربی، ایجاد پیوست فرهنگی برای علوم و تکنولوژی، ترسیم نقشه جامع علمی و تلاش برای تحقق آن، تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه‌پردازی، اهتمام دانشگاه‌ها به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانش بنیان، گسترش همکاری دانشگاه‌ها با سایر کشورها و مراکز علمی و صنعتی و مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی در زمینه‌های تحقیقاتی و پژوهشی می‌تواند موجبات توسعه کیفی دانشگاه‌ها را فراهم کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر افزود: بالغ بر ۵۰ درصد از جمعیت کشورهای پیشرفته دنیا دارای تحصیلات عالیه هستند ولی در ایران فقط ۱۲ درصد مردم از تحصیلات عالیه برخوردارند و این نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه رشته های کارشناسی ارشد و دکتری است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi