پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:48:27 - دوشنبه 14 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کشورهای جهان امسال چه روزی عید فطر را جشن می‌گیرند؟+ نمودار
همه ساله با فرا رسیدن روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، موضوع تعیین روز عید فطر مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از باشگاه خبرنگاران:آنگونه که محاسبات فلکی روشن می کند، امکان رویت هلال ماه شوال در روز دوشنبه در استرالیا و آسیا و اروپا و شمال آفریقا بعید است و با تلسکوپ با دشواری می توان در بخشهایی از آمریکای جنوبی آن را رویت کرد.

بر اساس همین محاسبات اخترشناسان، ترکیه روز سه شنبه عید فطر را جشن می گیرد.

از سوی دیگر در برخی کشورها مانند سلطان نشین عمان، مراکش، هند، پاکستان و ایران، برونئی، بنگلادش و سری لانکا و برخی کشورهای اسلامی در قاره آفریقا روز سه شنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان است و از این روز این کشورها به دنبال رویت هلال خواهند بود تا عید روز چهارشنبه یا پنجشنبه باشد.

از آنجا که رویت هلال در روز سه شنبه با چشم غیرمسلح در مناطق گسترده ای در دنیای اسلامی قابل رویت است انتظار می رود که عید روز چهارشنبه باشد به غیر از ترکیه و کشورهای حوزه بالکان که سه شنبه خواهد بود.

ستاره شناسان و منجمان بر این باورند که استهلال ماه پس از غروب خورشید در روز دوشنبه در مناطقی که ماه قبل از خورشید غروب کرده است نیاز نیست؛ زیرا ماه وجود ندارد که بخواهد دیده شود.

براساس محاسبات فلکی و نجومی در مصر، عربستان، قطر، کویت و امارات و بیشتر کشورهای اسلامی عید فطر برابر با روز چهارشنبه است.

بر اساس گزارش ها کشورهایی که بر اساس محاسبات نجومی، روز سه شنبه در آنها آخرین روز ماه رمضان و روز چهارشنبه روز اول عید فطر است عبارتند از عربستان، امارات، کویت، فلسطین، قطر، سوریه، عراق، لبنان، اردن، لیبی، الجزایر، مغرب، تونس، سلطان نشین عمان، بحرین، یمن، فلسطین، سودان.

علاوه بر این در محاسبات نجومی، پاکستانی ها هم روز چهارشنبه را عید می گیرند.

در واقع روز پنجم ژوئیه (۱۵ تیر) پایان ماه مبارک رمضان در این کشورها و روز ششم ژوئیه روز اول شوال (عید فطر) است.

اما در عین حال سعودی ها اعلام کرده اند که نتایج استهلال در شب دوشنبه برابر با چهارم جولای ۲۰۱۶ برابر با ۲۹ ماه رمضان مشخص خواهد شد تا موعد عید فطر در عربستان و کویت و قطر و امارات و بیشتر کشورهای اسلامی مشخص شود.

نحوه رویت هلال ماه در روز دوشنبه پنجم ژوئیه به این شکل است:

رنگ قرمز: رویت ماه در مناطق واقع در رنگ قرمز به سبب غروب ماه قبل از غروب خورشید یا به سبب اقتران سطحی پس از غروب خورشید محال است.

غیر رنگی: رویت هلال غیرممکن؛ نه با تلسکوپ و نه با چشم غیر مسلح در مناطق غیر رنگی.

سرمه ای: در مناطق سرمه ای رنگ نیاز به تلسکوپ.

صورتی: با چشم غیر مسلح دیده می شود.

اما نحوه رویت هلال ماه در روز سه شنبه پنجم ژوئیه به این شکل است:

قرمز: رویت ماه محال است.

غیر رنگی: رویت هلال ماه غیر ممکن است.

سرمه ای: نیاز به تلسکوپ است.

صورتی: با چشم غیر مسلح امکان دیدن وجود دارد.

سبز: با چشم غیر مسلح به راحتی دیده می شود.

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi