پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:26:00 - سه شنبه 18 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کاهش جمعیت دانشجویی نتیجه سیاست های غلط تعدیل جمعیت دولت سازندگی و اصلاحات است/ برای تعدیل اعضای هیات علمی به سراغ دوستان خود در کابینه دولت بروید
در پی عدم تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه پیام نور، بالغ بر ۱۱۰۰ نفراز اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور سراسر کشور شکواییه ای به وزیر علوم نوشتند.

به گزارش “دانشجوآزاد” در پی عدم تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه پیام نور، بالغ بر ۱۱۰۰ نفراز اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور سراسر کشور شکواییه ای به شرح ذیل برای وزیر علوم نوشتند:

احتراماً ، به استحضار می رساند متن شکوائیه و درخواست بالغ بر ۱۱۰۰نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه پیام نور سراسر کشور ، حضورتان ایفاد می گردد .

تعدادی از افراد تحصیل کرده این سرزمین اسلامی وفق ضوابط وقوانین در فراخوان جذب وزارت علوم سال ۹۰ ,وسالهای قبل از ان شرکت نموده ومحل اشتغال خود رادر یکی از دانشگاه های پیام نور انتخاب.وبعد از سپری نمودن مراحل جذب ،( مصاحبه های علمی وعمومی توسط دانشگاه پیام نور) احکام آنان بصورت پیمانی صادر گردید ولی در سال جاری بعد ازگذشت ۱۰ سال سابقه همکاری، دانشگاه پیام نور اقدام *****به صدور احکام کارگزینی تا پایان ۲۸/۰۵/۱۳۹۵ با درج برای اخرین بار**** با عنوان پیمانی مشروط ( که در هیچ نظام استخدامی وجود ندارد) برای اعضای هیأت علمی خود نموده . واز اساتید تعهد نامه ای مبنی بر اینکه در صورت فسخ قرارداد همکاری هیچ گونه اعتراضی نداشته باشند.که این نوع برخورد زیبنده و شایسته یک مجموعه آموزشی و فرهنگی با اعضای هیات علمی نیست لذا استداعا ی عاجزانه داشته که پس از مطالعه موارد ذیل دستور پیگیری واحقاق حقوق این قشر آبرومند وتحصیل کرده وحساس جامعه را صادر فرمائید.  ضمناً به جهت عدم رفع این مشکل، اساتید از طریق تجمع، تحصن جلوی مجلس شورای اسلامی، مکاتبه و مراجعه به مسئولین وزارت علوم ودانشگاه پیام نور تاکنون به حقوق قانونی خود نایل نشده اند.
۱- اعضای هیأت علمی (پیمانی مشروط) دانشگاه پیام نور، که از طریق فراخوان های وزارت علوم با عنوان استخدام مربی پیمانی و طی مراحل قانونی و نیز انجام مصاحبه های علمی و عمومی جذب شده‌ایم و پس از گذشت چندین سال از خدمت صادقانه در دانشگاه به جای صدور حکم پیمانی قطعی ، همچنان عنوان پیمانی مشروط را در احکام کارگزینی خود داریم. این در حالی است که دانشگاه پیام نور حکم پیمانی مشروط برای ما صادر کرده است و بر اساس این حکم از مزایای حکم پیمانی قطعی (مانند ادامه تحصیل در مقطع دکتری، استفاده از سهمیه مربیان و … ) محروم مانده ایم.
۲-آگهی استخدام فراخوان جذب وزارت علوم در سال۱۳۹۰ و سالهای قبل ان بصورت پیمانی بوده است و وفق ضوایط و آیین نامه مربوطه،این اعضای هیات علمی تا کنون می بایست ارتقا پیدا نموده و به رسمی آزمایشی تبدیل می شدن وچرا احکام صادره در سال جاری بصورت پیمانی مشروط صادر شده است . آیا صدور احکام پیمانی مشروط جنبه قانونی دارد؟
۳-در سنوات قبل تعدادی از اعضای علمی که بدون شرکت در فراخوان وزارت علوم ،توسط خود دانشگاه پیام نور جذب شده بودند مشکل آنان مرتفع شده و احکام پیمانی صادر گردیده ولی اعضایی که به صورت قانونی از طریق شرکت در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم بکار گیری شده چرا نباید احکان انان صادر گردد؟
۴-احکام این اعضاء در طی سنوان ۴ سال قبل به صورت پیمانی صادر شده است و چرا به یکباره درسال جاری به جای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی، از پیمانی به پیمانی مشروط صادر گردیده ؟
۵-آیا شایسته است که بعد از چند سال سابقه همکاری شخصیت اعضائ علمی این کشور اینگونه خرد شده و این اساتید به جای تمرکز به تدریس وپژوهش هر روز با دغدغه نگران وضعیت آینده شغلی خود باشند ؟
۶-بسیاری از این اعضاء هیأت علمی از کارمندان رسمی در دانشگاهها وسایر ادارات بوده اند که برای بهتر شدن شرایط شغلی و با شرکت در فراخوان جذب وزارت علوم و پس از پذیرفته شدن به عنوان هیأت علمی و با اعلام دانشگاه پیام نور اقدام به استعفای از وضعیت استخدام رسمی خود گردیده .آیا سزاوار است فردی که سالها با حکم استخدام رسمی(کارشناس رسمی) با سابقه چند ساله در دانشگاه یا سایرادارات و … فعالیت می نموده حال وضعیت شغلی ایشان دچار ابهام گردد.
۷-چرا دانشگاه پیام نور و هیات اجرایی جذب وزارت علوم در طی این۴سال پرونده بالغ به ۷۰۰نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور را به حالت راکد نگه داشته واقدامی جهت تکمیل وحل مشکل آنان بعمل نیاورده است ؟
۸-این اساتید چه گناهی مرتکب شده اند که محل خدمت خود را وفق ضوابط و فراخوان وزارت علوم در سال۱۳۹۰ ،دانشگاه پیام نور ا نتخاب نموده و همزمان با آنان اساتیدی که سایر دانشگاه ها را برای خود انتخاب نموده اند چنین مشکلی برای انان بوجود نیامده است- کوتا هی در عدم حل مشکل مربوط به اساتید نیست بلکه نیاز به پی گیری و تعامل بین دانشگاه پیام نور و وزارت علوم جهت مشکل می باشد.
۹-اعضای هیات علمی در طی این مدت اقدام به اخذ وام از بانک ونیز تشکیل خانواده نموده اند و در صورت بلاتکلیف ماندن و قطع همکاری با آنان هزاران خانواده دچار یاس ونگرانی شده و در اینده از بدهکاران بانکی خواهند بود .
۱۱-اعضای هیات علمی مذکور با اعتماد به شرایط مندرج در فراخوان جذب ( استخدام پیمانی قطعی که مستندات این فراخوانها در سامانه جذب وزارت علوم موجود است)، موقعیت‌های شغلی ممکن را از دست داده و حتی بسیاری از این اساتید از مشاغل قبلی خویش استعفا داده اند تا به عنوان یک عضو هیأت علمی وارد دانشگاه پیام نور شوند. دوستانی که امروز متأهل، مستاجر، مقروض و دارای فرزند بوده به امید اینکه در شغل خود (بنا به شرایط مندرج در زمان فراخوان وزارت علوم) دارای امنیت شغلی باشند.
۱۲-در صورت لغو قرارداد و اخراج با توجه به شرایط سن کنونی این افراد، به هیچ عنوان امکان شرکت در فراخوان های استخدامی جدید وجود ندارند. و در صورت فسخ همکاری یا اخراج، تبعات و لطمات اجتماعی برای هر یک از این اساتید به مراتب فجیع تر و ناگوار تر از تمامی موارد فوق و ذکر خواهد بود.

۱-مربیانی که متقاضی استخدام دردانشگاه پیام نوربه صورت هیأت علمی بوده اند و دارای وضعیت پیمانی مشروط هستند از سال ۱۳۸۹ درفراخوانهای مرکزجذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم ثبت نام داشته اند
۲-این که می فرمائید: چیزی تحت عنوان استخدام پیمانی مشروط نداشته ایم شما باید جوابگو باشید تمام مربیانی که ازشروع فراخوان های مرکزجذب به صورت استخدام پیمانی مشروط دردانشگاه پیام نوربه عنوان هیأت علمی مشغول بکارشده اند براساس بخشنامه شماره ۴۶۳۵۵/۱۶/۱۹ مورخ ۲۰/۷/۱۳۹۰ هیأت مرکزی جذب وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری مبنی برانعقاد قرارداد پیمانی مشروط با رعایت موارد ذیل (۱- اخذ مدارک مورد نیاز ۲- اخذ تعهدهای مربوطه مانند : الف- اخذ تعهد مبنی برعدم اشتغال درسازمانهای دولتی وغیر دولتی ….. ب- اخذ تعهد مبنی برعدم درخواست جابجایی….. ج- اخذ تعهد مبنی بر عدم اشتغال به تحصیل در مقطع دکتری… ۳- واریز مبلغ – ریال به حساب جاری ۹۸۰ خزانه نزد بانک مرکزی ….. و…..) صورت پذیرفته است.
۳-متأسفانه تغییرات متوالی درمدیریت کلان دانشگاه ومعاونت ها موجب تأخیردرانجام مراحل اداری تبدیل وضعیت مربیان پیمانی مشروط به پیمانی قطعی گردید فرآیند تأئید صلاحیت عمومی وعلمی این مربیان قربانی تعلل وبعضاً غرض ورزی مدیریت های ستادی دانشگاه گردید وبه انحاء مختلف مدارک ارسالی برابربا اصل دراداره کارگزینی دانشگاه ناپدید شد فرآیند مذکور می بایستی عملاً درطی سال۹۲ به اتمام می رسید که با تصمیم غلط دکترفرشاد ابراهیم پور معاون اداری ومالی وقت درتفویض امورکارگزینی به استانها و کارشکنی کارشناسان کارگزینی سازمان ازترس تعدیل درمراکزو واحدها این فرآیند با وقفه روبرو شد.
۴:
۴-۱ اگر استخدام هیأت علمی پیمانی مشروط را قرادادی تلقی می نمائید آیا شماره مستخدم تخصیص داده شده به هریک از ؟ تخصیص ردیف استخدامی به معنای مجوزاستخدام وطی شدن سایر مراحل اداری استخدام است ضمناً واریزوجه به حساب ۹۸۰ خزانه نیز درهمین راستا صورت گرفته است دراستخدام های پیمانی ورسمی دستگاههای دولتی وتبدیل وضعیت های استخدامی مبلغی بصورت ضریبی ازعدد افزایش حقوق سالیانه به حساب ۹۸۰ خزانه می بایستی واریز گردد.
۴-۲ اگراین دوستان قراردادی هستند چرا ازاعتبارات خزانه دولت حقوق دریافت می نمایند واطلاعات پرسنلی این افراد درسیستم پرداخت حقوق خزانه داری کل کشوربارگذاری شده است؟
جهت اطلاع شما به عرض می رسانم اعضاء هیأت علمی قراردادی شاغل درتمامی دانشگاههای دولتی ازمحل درآمد اختصاصی دانشگاه مربوطه حقوق ومزایا دریافت می نمایند.
۴-۳ آقای وزیراجرای قانون یا برای همه یا هیچ کس ، چگونه است تبدیل وضعیت هیأت علمی پیمانی مشروط ( استخدام سالهای ۸۵ لغآیت ۹۰) به پیمانی قطعی با عدم وجود فراخوان جذب قانونی است اما تبدیل وضعیت هیأت علمی پیمانی مشروط که ازطریق فراخوان های جذب وزارت علوم بکارگیری شده اند به قضا وقدر سپرده می شود.
۵-جناب وزیر شما اگرفکرمی کنید دولت قبل بیش ازحد در پیام نور هیأت علمی استخدام کرده است و تعدیل در اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نورمورد نیاز است اگر قدرت وتوانایی اش را دارید به سراغ آنهایی بروید که ازطریق سکوی پرتاب پیام نور هیأت علمی شده اند وخارج از دانشگاه پیام نوردر سطح مدیریتهای کلان کشورحضور دارند به عنوان نمونه ازدوستان حضرتعالی درکابینه دولت ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و…
۶-استخدام هیأت علمی و کارمندان اداری براساس مقتضیات زمانی صورت گرفته است وکاهش جمعیت دانشجوئی فقط مختص دانشگاه پیام نورنمی باشد کاهش جمعیت دانشجوئی درمقطع کنونی نتیجه سیاست های غلط تعدیل جمعیت دهه هفتاد دولت سازندگی ودولت اول اصلاحات همان دولتی که جنابعالی تصدی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی آن را عهده داربودید(ایست، ۲ بچه کافیست.!!!)

 
۱- گرفتن هرگونه تعهد و وکالتنامه از اعضای هییت علمی که در این باره هیچگونه قصوری (بغیر از تکمیل مدارک هویتی و تحصیلی) نداشته اند و از حوزه توانایی و اختیار اعضا خارج میباشد (نگاهی گذرا به فرم تعهدنامه که در سایت های خبری موجود است (http://jahannews.com/vdciyva5yt1apr2.cbct.html) و بندهای آن کاملا بیانگر این موضوع میباشد که عضو هییت علمی هیچگونه اختیاری در این خصوص ندارد و تماماً وظایف دانشگاه بوده که بایستی به موقع انجام میشده است) به نوعی توهین آشکار به ساحت اعضای هییت علمی و امضا کردن حکم اخراج هییت علمی قلمداد شده و این مورد دستاویزی برای ضعیف کردن خانواده بزرگ دانشگاه پیام نور و ضربه زدن به اعتبار آن توسط خود دانشگاه میباشد. گشت و گذاری مختصر در فضای مجازی و مرور اخبار مربوطه بیانگر موضوع میباشد. ضمناً اخیرا دانشگاه این موضوع را براحتی تکذیب نموده و اذعان داشته اند از چنین موضوعی خبر نداشته اند. نامه های شماره ۲۰۸۸۶ مورخ ۲۳/۴/۹۴ آقای طالشی سرپرست دبیرخانه هیئت جذب به آقای عابدینی سرپرست امور اداری و نامه شماره ۲۲۰۶۷/۴/د مورخ ۱۸/۵/۹۴ آقای حسینی سرپرست امور اداری مالی به امور اداری استانها بیانگرصحت موضوع میباشد.
ضمنا اخیراً شنیده شده است بعد از رسانه ای شدن موضوع ، مسئولین از گرفتن تعهد منصرف و تصمیم به آوردن این تعهدات در قالب حکم جدید که تا مورخ ۳۰/۱۱/۹۴ میباشد کرده اند. که این موضوع دقیقا بیانگر ضرب المثل “اومد ابروشو ور داره زد چشمشو هم کور کرد”میباشد. چرا که قبلاً حداقل هیئت علمی میتوانست تعهدنامه را امضا نکند ولی در حالتی که حکم خود را امضا نکند دانشگاه براحتی میتواند حقوق و مزایای آن را بدلیل نداشتن حکم قطع کند و هییت علمی چاره ای بجز امضا کردن (و تایید حکم اخراج خود تا تاریخ فوق) آن ندارد. که متاسفانه اخیراً این موضوع در تمامی احکام صادره درج شده است.
۲- اکثر اعضای هییت علمی که هم اکنون به این مشکل برخورد کرده اند، قبل از استخدام در دانشگاه در سایر ارگانهای دولتی و خصوصی دارای سمتهای خوب و مناسب بوده اند که با پذیرش و طی تشریفات قانونی بعنوان هییت علمی در این دانشگاه، از سمتهای قبلی خود به اصرار امور اداری وقت (تاکید میشود به اصرار) استعفا داده و در این دانشگاه مشغول به کار شده اند، بنابراین مسئولیت داشتن امنیت شغلی اعضا، بعهده دانشگاه و وزارت علوم میباشد. و هییت علمی چاره ای بجز امضا کردن هرگونه حکم صادره از دانشگاه را ندارد. جالب آن است که اخیراً وزیر علوم در اظهاراتی گفته اند که بایستی مراحل جذب و فراخوان از
۳- در پیگیریهای مختلف اعضای هییت علمی مشخص گردیده است که بایستی صلاحیت علمی و عمومی اعضا از وزارت علوم اخذ گردیده و سپس قرارداد پیمانی صادر شود. در این خصوص ذکر چند نکته قابل توجه و تامل میباشد.
الف) تمامی اعضای هییت علمی از مجاری قانونی و با فراخوان خود وزارت علوم (از سال ۸۹ به بعد) و یا ساز و کاز قانونی دانشگاه (از سال ۸۹ به قبل) و با مصاحبه های کارگروههای علمی و عمومی مختلف در استان و همچنین سازمان مرکزی به استخدام این دانشگاه درآمده اند و این مورد بر کسی پوشیده نیست که دانشگاه (از بین خیل عظیم متقاضیان) سختگیری های لازمه در این خصوص را داشته (صلاحیتهای علمی و عمومی اخذ شده است) و همچنین فاصله بین مصاحبه ها و استخدام اعضای هییت علمی حداقل یکسال بوده است. سوال اینجاست که چرا دانشگاه در این فاصله اقدام به اخذ صلاحیت های علمی و عمومی از وزارت علوم در زمان مربوطه نکرده و اقدام به جذب عضو نموده است و هم اکنون بعد از گذشت چندین سال (۳ تا ۸ سال برای اعضای هییت علمی مختلف) و استعفای اکثر اعضای هییت علمی از شغل های قبلی خود، از عضو هییت علمی چنین درخواستی را دارد.
و در حالت کلی چرا قبل از گرفتن صلاحیت علمی و عمومی اقدام به جذب افراد نموده است؟آیا تاوان قصور دانشگاه یا وزارت علوم در این خصوص را اعضای هییت علمی بایستی پس دهند؟
ب) در برخی از موارد عنوان شده است که وزارت علوم از استخدام اعضای هییت علمی مربی با مدرک کارشناسی ارشد امتناع میورزد و هر طور شده قصد خواستن عذر این اعضا برای همکاری را دارد. در این خصوص اگر اساساً قصد استخدام با مدرک کارشناسی ارشد وجود نداشته ، چرا اقدام به دادن فراخوان با مدرک کارشناسی ارشد و جذب عضو شده است؟ ضمنا اکثر مسئولین همین دانشگاه در سالهای اخیر با مدرک کارشناسی ارشد جذب و با استفاده از بورسیه و امکانات دانشگاه اقدام به اخذ مدرک دکتری نموده اند. جالب است که همین مسئولین هیئت علمی های کارشناسی ارشد را قبول ندارند.!!!
ج) بعد از استخدام اعضای هییت علمی (با توجه به سالهای استخدام بین ۳ تا ۸ سال)، تکمیل مدارک لازمه (از قبیل کپی شناسنامه، کارت ملی و …. نه مدارکی مانند اخذ صلاحیت علمی و عمومی و تاییدیه جذب و….) به عهده خود عضو و اخذ صلاحیت عمومی یا علمی بعهده دانشگاه و وزارت علوم بوده و گذشت اینهمه سال برای اخذ این مهم، امری بسیار نامعقول میباشد. در این خصوص نیز دانشگاه یا وزارت علوم مقصر بوده و تاوان پرداخت این موضوع بعهده هییت علمی نمیباشد. در این خصوص نیز دانشگاه مقصر این موضوع را هیئت علمی معرفی نموده و دلیل آن نیز بسیار جالب میباشد که میفرمایند با هیئت علمی برای تکمیل مدارک تماس تلفنی گرفته شده و جواب نداده اند و یا هیئت علمی پیگیر موضوع نبوده است؟؟!!!! آیا در این دانشگاه مراتب وجود نداشته و نمیتوان این موضوع را با نامه اداری و بصورت رسمی در خصوص تکمیل مدارک جبران کرد؟؟!!
آیا صرف تماس تلفنی (که هزاران دلیل برای جواب ندادن تلفن وجود دارد) دلیل برای مقصر جلوه دادن هیئت علمی میباشد؟؟؟!!!!
د) در پیگیریهای متعدد اعضای هییت علمی مشخص گردیده است که تمامی مدارک اعضا جهت اخذ تاییدیه علمی و عمومی به وزارت علوم فرستاده شده است و وزارت علوم طی نامه شماره ۲۲۸۱۰/۲۳/۲ مورخ ۱۳/۲/۹۴ درخواست اخذ مجوز هییت امنای دانشگاه را داشته است. سوال اینجاست که آیا تشکیل جلسه هییت امنای دانشگاه و صدور مجوز در حیطه اختیارات عضو هییت علمی میباشد؟ اگر قرارداد این افراد لغو و بیکار شوند، با توجه به این اینکه شرایط آنها نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده، سن آنها افزایش یافته، متاهل شده‌اند، باید اقساط وام های مختلف را پرداخت کنند، چه کاری را باید آغاز کنند، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
۴- یکی از موارد مربوط به شرایط اعضای هییت علمی نیاز دانشگاه مطرح شده است. اولا اگر دانشگاه در حالت کلی نیازی به رشته موردنظر عضو هییت علمی نداشته است چرا اقدام به استخدام عضو کرده است؟ دوماً اگر در سالهای گذشته در رشته موردنظر تقاضا وجود داشته و هییت علمی در زمانهای مورد نیاز در خدمت دانشگاه بوده و هم اکنون در رشته خاص بدلیل کم بودن دانشجو و تغییر سیاست وزارت علوم تقاضا وجود ندارد آیا خواستن عذر هییت علمی به دور از انصاف و مروت نیست؟ مرکز جذب وزارت علوم چرا پیش بینی نکرد که چند سال آینده تعداد دانشجو کاهش خواهد داشت و شروع به جذب عضو هیات علمی کرد؟ آیا مرکز جذب فقط برای دو تا سه سال عضو هیات علمی جذب کرده بود؟
۵- دانشگاه پیام نور سه سال است که اعضا را به صورت پیمانی «مشروط» جذب کرده است که در هیچ نظام استخدامی در ایران چنین چیزی وجود ندارد. وزارت علوم نیز عنوان کرد که اصلا جذب پیمانی «مشروط» ندارد، آیا تاوان مشکلات وزارت علوم و دانشگاه و وجود این سوء جریان را باید اعضای هییت علمی پس دهند؟ صدور حکم پیمانی مشروط توسط دانشگاه و بروز مشکل بین دانشگاه و وزارت علوم بعهده عضو هییت علمی میباشد؟
۶- اکثر اعضای هییت علمی مذکور دارای قرارداد با دانشگاه؛ هم اکنون دارای سمتهای مهم و حساس در دانشگاه پیام نور از جمله روسای مراکز و واحد، مدیران گروههای علمی، مشاورین و … میباشند. لغو و عدم تمدید قراردادها لطمه جبران ناپذیری به اعتبار دانشگاه و دانشجویان و کارمندان در سطح کشور و علی الخصوص در واحدهای کوچک و مناطق محروم را در پی خواهد داشت.
۷- در اظهارات جالب وزیر علوم در این خصوص بیان گردیده است که بایستی مراحل جذب و فراخوان توسط اعضای علمی طی شده و ضمنا قرارداد این اعضا به پایان رسیده است. سوال اینجاست وزارت علوم و این دانشگاه اینقدر بی در و پیکر میباشد که بعد از چندین سال بایستی مراحلی که قبل از استخدام طی میشده هم اکنون باید طی شود؟؟؟ این افراد در این مدت چگونه حقوق و مزایا دریافت کرده اند؟ ضمنا بیان قرارداد این اعضا به اتمام رسیده اوج بی مسئولیتی وزیر علوم را نشان میدهد که هیچ مسئولیتی در قبال اعضای خانواده این اعضای هیئت علمی ندارد. اگر اعضای هیئت علمی میدانستند که در پایان مدت قرارداد قرار است عذر طرف مقابل خواسته شود مطمئناً وارد این سیستم نمیشدند. اعضای هیئت علمی به نام حکم پیمانی که از نظر امنیت شغلی بالاتر از حکم قراردادی است به استخدام این دانشگاه درآمده اند. بنابراین بیان این اظهارات اوج بی مسئولیتی و شانه خالی کردن از بار حقوقی این موضوع است. ضمنا اینطور که شواهد نشان میدهد دانشگاه در پی حل موضوع و مشکل میباشد ولی وزارت علوم زیر بار این موضوع نمی رود.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi