پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:53:39 - سه شنبه 8 تیر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرا تعداد دانشجویان انصرافی از دانشجویان در حال تحصیل بیشتر است؟
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان خطاب به معاونت آموزشی این دانشگاه اظهار داشت: چرا تعداد دانشجویان انصرافی از دانشجویان در حال تحصیل بیشتر است؟

به گزارش “دانشجوآزاد” در پی مشکلات عدیده آموزشی در دانشگاه صنعتی سیرجان و موج نارضایتی دانشجویان، تشکل جامعه اسلامی دانشجویان صنعتی سیرجان نامه ای سرگشاده به معاونت آموزشی این دانشگاه منتشر کرد، متن نامه به شرح دیل می باشد.

 

بسمه تعالی

تشکیلات باید به درد مردم بخورد نه اینکه باری باشد بر دوش جامعه

شهید بهشتی

 

معاونت محترم آموزش دانشگاه صنعتی سیرجان:

 

سلام علیکم:

 

بخش آموزش یکی از مهمترین بخش های  دانشگاه ست. این  درحالی ست که در دانشگاه ما موجی از نارضایتی نسبت به این بخش وجود دارد و اخیرا نیز  بیشتر شده است. در چند ماه اخیر زمزمه های یک اعتراض  خودجوش در بین دانشجویان نیز شنیده می‌شد.  برخی از دانشجویان دچار ناامیدی از ادامه ی تحصیل بودند، برخی نیز انصراف داده و از دانشگاه رخت بربستند .  در همین حین بود که انتصاب جنابعالی که در بین دانشجویان به عنوان یکی از بهترین اساتید از لحاظ سطح عملی و همچنین فردی مومن و انقلابی دانشگاه بوده اید، کورسوی امیدی را در دل دانشجویان روشن کرد .

تشکل جامعه اسلامی دانشجویان همواره به عنوان یک تشکل عدالت محور و مطالبه گر بر خود لازم میدارد نکاتی را از جنابعالی مطالبه نماید:

۱)  در دانشگاه ما دانشجویانی حضور دارند که در دوران دبیرستان در مدارس نمونه  تحصیل می کردند، امیدواریم شرایطی فراهم نمایید که این دانشجویان بار علمی و معدل کسب شده در دوران پیش را حفظ و اکنون ارتقاء دهند.

۲)  ما شاهد سیستم امتحانات هماهنگ در میان‌ترم و پایان‌ترم در برخی دروس بوده ایم . هدف استفاده از چنین امری نظارت بر اساتید و بالا بردن راندمان کاری اساتید است ولی در دانشگاه ما پاسخگو نبوده زیرا برخی از اساتید با گفتن جمله ی معروف به “جزوه اکتفا نکنید تا پاس شوید” ،  بر این نکته اذعان دارند که استاد سر کلاس،  به اندازه ی حداقل نمره ی پاس شدن نیز تدریس نمیکند. جزوه یک استاد گزارشی از آنچه آنها تدریس می‌کند است.  همچنین تعدادی از اساتید محترم رویت برگه برگزار نمیکنند و به تصحیح هماهنگ اکتفا میکنند و این در حالی است که گاهاً پیش می آید با تصحیح مجدد امتحان، دانشجو  نمره ی بالاتری کسب میکند.  همچنین کاهش میانگین نمرات در طول ترم های متوالی نیز سندی بر این ناکارآمدی  این سیستم است.

 

در کجای دنیا بالاترین نمره ی یک کلاس کمتر از نمره ی قبولی است ؟؟؟؟

۳)  معدل مشروطی برای دانشجویان،  ۱۲ و حداقل معدل مورد نیاز مدرک تحصیلی برای اداره جات و مشاغل غیر آزاد ۱۴ است .  حال جای این سوال وجود دارد که وقتی تعداد زیادی از دروس میانگینی پایین دارند  و حتی بالاترین نمره اآها هم کمتر از این مقادیر است . چگونه از دانشجو انتظار میرود مشروط نشده و یا معدل کل آنها بالا باشد ؟ و در کجای دنیا بالاترین نمره ی یک کلاس کمتر از نمره ی قبولی است ؟؟؟؟

۴)  بدترین حالت ممکن،  زمانی رخ میدهد که تنها  یک سوم دانشجویان یک کلاس بتوانند درسی را پاس کنند .  که این وضعیت  عدم توانایی استاد در تدریس و یا عدم موفقیت در علاقه مند ساختن دانشجویان،  یا داشتن انتظاری  بیشتر از توان دانشجو را نشان می دهد . هیچکدام از این دلایل قابل قبول نیستند زیرا  نتیجه آن یک آمار تکاندهنده است .  امیدواریم که برخورد شدید با این گونه اساتید داشته باشید و  یا شاهد تعلیق آنها نیز باشیم.

۵)  جذب اساتید مجرب و با سطح علمی بالا و دارای روش های تدریس برتر  را در دستور کارتان قرار دهید . همچنین مکانیزمی جهت تشویق اساتید کارآمد که میانگین نمرات آنها در سیستم هماهنگ بالا بوده و یا میانگینشان نزدیک بالاترین نمره ی گروه بوده،  تعیین کنید .  و در سوی مقابل، با اساتیدی که دارای میانگین پایینی بوده و یا حتی میانگینشان به کمترین نمره ی کلاس و گروه نزدیک بوده است، برخورد نمائید، که متاسفانه این چنین اساتیدی کم نیز نیستند.

چرا میانگین نمرات بخش های مختلف دانشگاه ما محرمانه است؟!

۶)  عموماً میانگین نمرات کل دانشگاه و بخش های مختلف در اختیار عموم قرار میگیرد . در دانشگاه ما نیز سالهای پیش نمودار نمرات در بردهای مربوط نصب میشد ولی اکنون همان اعداد و ارقام محرمانه شده اند که این نشان میدهد که میانگین به شدت کاهش یافته است . شایعاتی در خصوص پایین بودن بیش از حد و حتی در برخی از نسخه ها مشروط بودن میانگین برخی از بخش ها و ورودی ها به گوش میرسد. از شما خواهشمندیم با شفاف سازی این آمار به ویژه معدل کل و معدل بخش ریاضیات در ترم پیش و ترم ۹۲۲ به این شایعات که منجر به ناامیدی دانشجویان خواهد شد،  پایان دهید.

۷)  آیا این منطقی ست که وقتی هیئت علمی رشته ی برق کامل نشده است، حتی بعد از چند سال و حتی وسایل آزمایشگاهی محدودی در اختیار دانشجو قرار دارد  اما با این حال دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجوی رشته ی برق میکند. آیا این امر خلاف مقررات نیست؟

این یکی از بزرگترین سئوالاتی ست که به ذهن هر دانشجوی رشته برق در بدو ورود به دانشگاه خطور میکند.

در برخی رشته ها تعداد دانشجویان انصرافی از دانشجویان در حال تحصیل بیشتر است

۸)  اندیشیدن مکانیزمی جهت افزایش انگیزشی دانشجویان به تحصیل و کم کردن میزان انصراف از تحصیل که اگر آماری از آن بگیریم در برخی از رشته ها و ورودی ها تعداد آنهایی که انصراف دادند و رفتند بیشتر از آنهاست که مانده اند.

۹)  استفاده از حداکثر توان قانونی جهت کمک به دانشجویان آسیب دیده و همچنین حذف برخی از قوانین خودساخته و همچنین اجرای کامل قوانین خصوصا در رابطه با ورودی های ۹۳,۹۴

۱۰)  چندین ترم است که وقت انتخاب واحد سیستم آموزش دچار مشکل شده و یا از دسترس خارج میشود خواهشمندیم پیگیری شود تا دیگر شاهد اینگونه مشکلات نباشیم

 

کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان

 

بهار۱۳۹۵

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi