پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:11:35 - چهارشنبه 8 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پشت‌پرده مستند «بی بی سی» درباره مجاهدان افغان چیست؟
پروژه تازه شبکه زنجیره‌ای فارسی زبانانِ خوش نشین، به تازگی از «بی. بی. سی» پخش شده است. مستندی با عنوان «مدافعان اسد» که ساخته‌ فردی به نام «فریبا صحرایی» است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ خصومت شبکه‌های خارجی فارسی زبان با مردم ایران و تلاش‌هایی که در جهت دشمنی‌شان انجام داده‌اند، سابقه‌ای دور و دراز دارد. هنوز مستند «انقلاب ۵۷» را فراموش نکرده‌ایم. مستندی درباره سال‌های آخر حکومت پهلوی دوم که در آن تلاش می‌شد این پیام به مخاطب القا شود که ایران بهترین وضعیت را در دوران قبل از انقلاب اسلامی داشته است. مستندی که تلاش می‌کرد دوران قبل از انقلاب را و تصویری که مردم از آن روزگار داشته و دارند، تطهیر کند. یا مستند «از تهران تا قاهره» که روایت فرح پهلوی از دوران پیش از انقلاب بود. روایتی که می‌کوشید با تمی نوستالژیک و «یادش بخیر»ی گذشته خود و خاندان پهلوی‌ها را در نظر مخاطبان و مردم خوشایند جلوه دهد. مستندی که هرچند می‌توان از یک نظر گفت تاریخ را تحریف نکرد اما همه‌ی تاریخ را هم به نمایش در نیاورد. بلکه با گلچین کردن قسمت‌هایی که خود می پسندید سعی در دور زدن و فریب افکار عمومی داشت.

به تازگی پروژه تازه شبکه زنجیره‌ای فارسی زبانانِ خوش نشین، از «بی. بی. سی» پخش شده است. مستندی با عنوان «مدافعان اسد» که فردی به نام «فریبا صحرایی» آن را ساخته است. او که سال‌ها پیش در گروه فرهنگی و علمی همشهری فعالیت می کرده، چندی بعد به بهانه ادامه تحصیل ایران را به مقصد کانادا ترک و از همان موقع همکاری خود را با وب سایت بی.بی.سی فارسی آغاز کرد و پس از آن به «بی.بی.سی» در پاریس پیوست.

مستند اخیر او درباره حضور نیروهای افغان در جنگ سوریه است. او سعی دارد این را به مخاطب القا کند که ایران این نیروها را به خاطر فقر و مشکلات معیشتی ناشی از مهاجرت با آن دست به گریبان هستند، به سوریه اعزام می‌کند.

بلافاصله پس از پخش این مستند و البته به تعبیر صحیح‌تر «نامستند» واکنش‌ها به آن آغاز شد. در یکی از این واکنش‌ها مهدی محمدی، تحلیل گر سیاسی، در کانال تلگرامش نوشت: «امشب مستند بی بی سی فارسی درباره مدافعان حرم را دیدم. هدف، ظاهرا دلسوزی برای برادران افغانی بود اما دقیق که می شدی روشن بود که از دلاوران فاطمیون کینه به دل گرفته اند. اگر حرف اوباما را جدی بگیریم که گفت در ریاض، کارفرمایان داعش را ملاقات کرده؛ یا سخن رییس سابق سرویس اطلاعات دفاعی امریکا را که به فاکس گفته بود داعش را غربی ها ساختند؛ یا سخنان نخست وزیر سابق کویت را که گفته جنگ در سوریه جنگ ماست نه جنگ ملت این کشور؛ پس منطقی است نتیجه بگیریم دولت فخیمه بریتانیا به عنوان مادرخوانده داعش، به بوقچی هایش دستور داده، علیه شیربچه های فاطمیون -که خار چشم داعشند- لگدی بپرانند. رحمت خدا بر شاگردان علیرضا توسلی که نه فقط در دمشق و حلب، بلکه در لندن هم پشت تیر و طایفه داعش را لرزانده اند.»

در یکی از واکنش های جالب، فرهمند علیپور، خبرنگار تلویزیون های بیگانه، در کانال تلگرام خود نوشت: «مستند بی بی سی فارسی «سوء استفاده سیاسی» از بحران و جنگ داخلی سوریه و وضعیت پناهجویان افغانستانی به سود سیاست های کلی منطقه ای بریتانیاست.

خلاصه مشکل بی بی سی فارسی هم بی هیچ گونه شک و تردید، ابهام و اغراقی، مشکل دولت انگلیس با ایران است یعنی نفوذ ایران در منطقه. این آه و اشک های تمساح برای وضعیت پناهجوها و… هم سخت ریاکارانه و سخت مضحک است! ترکیه، اسرائیل و عربستان ده ها برابر این فجایع را انجام بدهند – که می دهند! – به فلان بی بی سی هم نیست! آشکارا سعی هم می کنند یک جوری قضیه را جمع و جور کنند. کشوری که در مرگ شاه عربستان پرچم های خود را نیمه بر افراشته و عزاداری می کند!»

در نقدهای مطرح شده یک نکته بیش از همه جلب توجه می کند و آن هم رابطه بین شبکه «بی.بی.سی» و تکفیری های جنگ سوریه است. در همین باره محمدرضا حسینی بای، خبرنگار سابق ایران در سوریه، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مستند اخیر شبکه «بی بی سی» فارسی درباره مجاهدین افغانی، گفت: «همین گزارش خیلی از مسائل پشت پرده «بی بی سی» را افشا می‌کند. تروریست تکفیری که ادعا می‌کند دنبال مبارزه با غرب است، چطور اجازه می‌دهد خبرنگار انگلیسی وارد شود؟ این نشان می‌دهد این‌ها پشت پرده با هم اتحاد دارند.»

این خبرنگار ایرانی افزود: «در هیچ جای دنیا اعترافات اسیر آن هم بین یک گروه جنایتکار مثل النصره قابل استناد نیست. طبیعی است که آن‌ها این اسیران را تهدید کرده‌اند و آن بنده خداها هم برای حفظ جانشان این صحبت‌ها را انجام داده‌اند.»

مرتضی غرقی، خبرنگار باسابقه صدا‌و‌سیما نیز، با اشاره به مستند اخیر شبکه «بی بی سی» فارسی درباره مجاهدین افغانی، در گفت و گویی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، گفت: آمریکایی‌ها از زمانی که بحث مبارزه با تروریسم شروع شد، تروریسم را یه ۲ بخش خوب و تقسیم کردند. یعنی اگر یک گروه تروریستی در راستای اهداف آمریکا کار کند، تروریست خوب است. وقتی مستندساز شبکه انگلیسی به راحتی می‌رود بین تروریست‌ها و گزارش تهیه می‌کند، نشان می‌دهد آن‌ها النصره را تروریست خوب می‌دانند. جالب‌تر این که النصره مدعی است دنبال ریشه‌کن کردن غرب در منطقه است.

 

خبرنگار با سابقه ایرانی این اقدام شبکه سلطنتی انگلیس را اقدامی در حمایت از تروریست ارزیابی کرد و اظهار داشت: این اقدام در راستای مشروعیت بخشیدن به تروریست‌ها بود تا بتوانند فشار بیشتری به دولت سوریه وارد کنند.

به نظر می رسد ساخت چنین مستندهایی توسط خوش نشینان شبکه سلطنتی انگلیس ادامه دار خواهد بود. آنها از هر فرصتی برای ضربه زدن و ایجاد اختلاف و دشمنی استفاده می کنند. عجیب سستی و رخوت ما است. هنوز که هنوز است کار هنری جدی ای اعم از تصویری و مکتوب در سپاس و ستایش از برادران افغانی مدافع حرم انجام نداده ایم. باز هم گلی به جمال حاتمی کیا که در یادواره شهدای تیپ «فاطمیون» مدافعان حرم حضرت زینب (س) گفت: «شهدای مدافع حرم و خانواده‌هایشان مهمانان کشور ما هستند و کوچ مقدس آن‌ها به سمت سوریه جای تأمل و تقدیر بسیار دارد. به تصویر کشیدن این مهاجرت از افغانستان به ایران و سپس سوریه از موضوعاتی است که امیدوارم توفیق به تصویر کشیدن آن را در آینده داشته باشم.»

 

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi