پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:46:04 - شنبه 8 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی دانشگاه آزاد تحمل نیروهای انقلابی را ندارد/ جایگزین کردن فعالان فتنه به جای نیروهای انقلابی
معاون اداره‌کل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد به دلیل تبیین مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جنبش دانشجویی و همچنین انتقاد صریح از عملکرد مدیران دانشگاه آزاد اسلامی عزل و برکنار شد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری فارس، سید محمدتقی قریشی، معاون اداره‌کل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، به دلیل تبیین مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جنبش دانشجویی و همچنین انتقاد صریح از عملکرد مدیران دانشگاه آزاد اسلامی عزل و برکنار شد.

قریشی با حضور در همایش سالانه سازمان اسلامی دانشجویان ایران (اتحادیه دوم تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد) که در مشهد مقدس برگزار شد، از عملکرد تشکل‌های دانشجویی، اضمحلال، بی‌تحرکی، بی‌خاصیتی و بی‌محتوا شدن تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال اخیر انتقاد کرد و تأکید کرد: تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد مرده است و عملکرد دانشگاه آزاد و اداره کل تشکل‌های اسلامی سیاسی در روند این فرسایش مؤثر بوده است.

معاون اداره‌ کل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی مبنی بر حاکم بودن فضای تملق و چاپلوسی و ریاکاری در دانشگاه، به تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص وظایف جنبش دانشجویی مبنی بر مبارزه با فقر و فساد، تبعیض، عدالتخواهی و انقلابی بودن دانشجویان و مدیران و اساتید دانشگاه پرداخت که این امر باعث ناخشنودی مدیران آن دانشگاه و عزل وی به دستور حمید میرزاده ریاست دانشگاه آزاد شد.

قریشی ضمن انتقاد شدید از فساد در دبیرخانه تشکل‌های اسلامی سیاسی در دوره علی قدمیاری (که از نزدیکان ریاست دانشگاه است) به نقش مدیر کل آن اداره در به محاق بردن اندیشه و فعالیت انقلابی پرداخته بود. پیش از این سایت‌های خبری اصلاح طلب از انتصاب سید محمد تقی قریشی به عنوان مدیر کل تشکل‌های اسلامی سیاسی آن دانشگاه خبر داده بودند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که سید محمدتقی قریشی پس از مواضع انقلابی مورد حمایت قرار نگرفت و عزل شد. برکناری و عزل قریشی به جهت مواضع انقلابی و تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری اقدام تأسف برانگیزی است که نشان از عدم تحمل اندیشه انقلابی و مؤمن توسط مدیران دانشگاه آزاد دارد.

این اتفاق در شرایطی به وقوع پیوست که مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از جوانان حزب‌الهی فرمودند: «بحمدالله جوانهای مؤمنِ خوبی داریم در عرصه فرهنگ و هنر؛ فعالیت کردند، کار کردند … امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه می کنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد، بی‌ملاحظگی نمی شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ فرهنگی به‌وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد … واقعاً باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را همه بدانند … این جوانها را باید حفظ کرد، باید از اینها قدردانی کرد، امروز هم بحمدالله کم نیستند و زیادند. [نباید] با عناوین گوناگونی بخواهیم این جوانهای مؤمن را طَرد کنیم و منزوی کنیم؛ که البته منزوی هم نمی شوند؛ آن جوانهای مؤمنِ پرانگیزه، با این حرفها منزوی نمی شوند اینها؛ لکن خب، ما باید قدر اینها را بدانیم».

این درحالی است که چندی پیش حجت‌الاسلام حسن نمازی با حکمی از سوی حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد بعنوان مدیرکل تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد منصوب شد. وی که مشاور هاشمی رفسنجانی و مشاور روحانی در امور روحانیت است درحالی بعنوان مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد منصوب شد که در کارنامه خود رد صلاحیت برای کاندیداتوری انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری را دارد، در عین اینکه در مجلس چهارم خبرگان نیز درخواست استعفا از عضویت در این مجلس را داده بود.

با توجه به انتخابات پیش رو گویا وظایف خاص و ویژه‌ای به نمازی محول شده است به گونه‌ای که وی هنوز به طور کامل مستقر نشده، اقدام به جابه‌جایی مدیرکل‌ها و مسئولان این تشکل دانشجویی و حذف نیروهای انقلابی در حوزه تشکل‌های دانشجویی کرده است.

تأسف‌بار تر از حذف نیروهای انقلابی، این است که نمازی افرادی که فعال فتنه بودند و سابقه محکومیت نیز دارند را جایگزین کرده است. طبق شنیده‌ها «ح خ»، «م م»، «م، ر»، «غ،م» و «م،ک» که از فعالین فتنه ۸۸ هستند و تعدادی از آنها حتی سابقه محکومیت دارند، به زودی در حوزه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد در سمت‌های مدیریتی معارفه می‌شوند.

با توجه به درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری اینگونه تغییر و تحول همان هدف همیشگی دانشگاه آزاد را تداعی می‌کند و آن هم چیزی نیست جز رسیدن به اهداف سیاسی با سوء استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد خصوصا تشکل‌های دانشجویی.

با توجه به سابقه مسئولان و مدیران رده بالای دانشگاه آزاد در استفاده ابزاری از تشکل‌های دانشجویی آن هم برای اهداف سیاسی و انتخاباتی، به نظر می‌رسد تغییر و تحول اخیر در حوزه اداره‌کل تشکل‌های اسلامی سیاسی نیز در همین راستا قرار بگیرد. شاید در ادامه باید شاهد فضا دادن حداکثری به تشکل‌های همسو با مدیران دانشگاه آزاد و بستن فضا برای تشکل‌های غیر همسو باشیم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi