پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:54:22 - سه شنبه 3 اسفند 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
به بهانه اعلام نرخ جدید کار دانشجویی؛
همه شرایط لازم متقاضی کار دانشجویی/ دانشجویان دانشگاه آزاد حق الزحمه بیشتری می‌گیرند
از طرفی، حق‌الزحمه دانشجویان دانشگاه‌های سراسری با میانگین معدل بیش از ۱۶ در رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه و همچنین با میانگین معدل بیش از ۱۷ برای رشته‌های علوم کشاورزی و علوم انسانی و هنر با تصویب هیئت امنا به میزان ۲۰ درصد قابل افزایش است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل ازخبرنامه دانشجویان ایران: سازمان امروز دانشجویان نرخ دستمزدکار دانشجویی را اعلام کرد و  و ان را دو برابر تعرفه قبلی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجتبی صدیقی در گفتگویی با مهر با اشاره به نرخ کار دانشجویی گفت: دستورالعمل کار دانشجویی بعد از سه سال بازنگری به دانشگاه ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: مهترین تغییر آن افزایش تعرفه هایی است که قرار است به دانشجویان پرداخت شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: به نسبت اعلام قبلی، تعرفه های کار دانشجویی بیش از دو برابر شده است. از مقطع کاردانی تا دکتری از یک هزار تومان شروع شده و تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در ساعت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دانشجویان در ماه حداکثر ۸۵ ساعت می توانند کار دانشجویی داشته باشند و برای دانشجویانی که معدل بهتری دارند امکان افزایش ۲۰ درصد به این تعرفه نیز وجود دارد.

دستورالعمل نرخ کار دانشجویی

هرچند «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی گزارش‌های متعددی به مقوله کار دانشجویی پرداخته است و شاید در این باره، سوالات زیادی باقی نمانده باشد اما مثلا هنوز درباره برخی اختلافات میان دانشگاه‌های آزاد و سراسری یا جزئیات کار دانشجویی در هرکدام از آنها به فراخور سوال مطرح شده است.

در جدیدترین مورد، دستورالعمل کار دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سوی وزیر علوم، کمتر از یک ماه است که ابلاغ شده و سوالات زیادی از دانشجویان در باره جزئیات کار دانشجویی و کم و کیف آن را پاسخ داده است.

در ابتدای این بخشنامه آمده است: به منظور ترویج فرهنگ کار در میان دانشجویان و بهره گیری پاره وقت از توانمندی های دانشجویان در پیشبرد امور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و ایجاد زمینه کسب تجربه برای دانشجویان، این دستور العمل تدوین می‌گردد. (برای دریافت این دستورالعمل، اینجــــــا کلیک کنید.)

 اما نگاهی به جدول‌بندی دستمزد کار دانشجویی برای دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد و سراسری، همچنان می‌تواند سوالات دیگری را برای دانشجویان ایجاد کند. مهمترین ابهام دانشجویان در این زمینه، تفاوت دستمزد برای کار دانشجویی دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و سراسری است.

نرخ دستمزد کار دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسری

نرخ دستمزد کار دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه‌های آزاد

آئین‌نامه مربوط به کار دانشجویی دانشگاه آزاد نیز محورهایی مشابه با دانشگاه‌های سراسری دارد اما تفاوت‌های مهمی نیز میان با نسخه وزارت علوم وجود دارد. مهمترین این اختلافات، نرخ توزیع دستمزد است که در دو جدول بالا مشاهده می‌کنید اما مثلا شرایط لازم برای دانشجویان متقاصی از سوی این دو آئین‌نامه نیز با تفاوت‌هایی از یکدیگر طرح شده است.

آئین نامه مربوط به کار دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد را می‌توانید از اینجـــــا و اینجــــــا بخوانید.

شرایط لاز برای دانشجویان متقاضی کار دانشجویی در دانشگاه‌های سراسری
۱- گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی برای دانشجویان دوره کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه‌ای؛ برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی شرط گذراندن یک نیسمال مفروض نیست.
۲- اعلام نیاز واحدهای مختلف موسسه به نیروی انسانی با توجه به شرح وظایف محوله.
۳- تشخیص واحد به کار گیرنده مبنی بر کارایی دانشجو برای اجرای وظایف محوله.
۴- داشتن صلاحیت‌های عمومی و آموزشی به تشخیص معاونت دانشجویی موسسه؛ دانشجویان نمونه، ممتاز و متاهل از اولیت برخوردارند.

شرایط لازم برای دانشجویان متقاضی کار دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد
۱- گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی (فقط برای مقاطع کاردانی وکارشناسی)
۲- داشتن صلاحیت عمومی به تشخیص معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد
۳- نداشتن سابقه محکومیت در کمیته انضباطی واحد
۴- داشتن میانگین کل حداقل ۱۳ برای دوره کاردانی وکارشناسی و ۱۵ برای مقاطع بالاتر

با نگاهی کلی می‌شود گفت که حق‌الزحمه دانشجویان دانشگاه آزاد از سراسری بیشتر است؛ البته اختلافات دیگری میان این دو آئین نامه وجود دارد که می‌تواند این حق‌الزحمه را به یکدیگر نزدیک کند؛ مثلا سقف میزان کار دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد ۷۰۰ ساعت اما در دانشگاه‌های سراسر ۸۵۵ ساعت است.

از طرفی، حق‌الزحمه دانشجویان دانشگاه‌های سراسری با میانگین معدل بیش از ۱۶ در رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه و همچنین با میانگین معدل بیش از ۱۷ برای رشته‌های علوم کشاورزی و علوم انسانی و هنر با تصویب هیئت امنا به میزان ۲۰ درصد قابل افزایش است.

انتهای پیام/س

بر چسب ها:
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi