پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:13:14 - شنبه 14 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
همت جهادگران و مسئولان، برق را به «قراجه بایر» هدیه داد/ هم قسم شدن دانشجویان برای خرید کالای ایرانی
بچه‌ها می‌خواهند طی جلساتی که در قلب اردوهای جهادی و در شب‌هایی که از خستگی محرومیت زدایی فرهنگی و مادی گرد هم جمع می‌شوند، چاره‌ای بیندیشند برای محقق کردن عملی سخن ولایت؛ اقتصاد مقاومتی.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ وقتی از خانه بیرون می روم تا به سمت اردوهای جهادی بروم، خانواده می پرسند مطمئن هستی دانشجویان در ایام نوروز مشغول فعالیت های جهادی در نقاط دوردست و محروم هستند، آخر الان موقع مسافرت و سیاحت و آجیل خوردن و مهمانی رفتن است! و واقعا هم همین طور است؛ اما می گویم بله؛ این بچه ها با خیلی از ماها فرق دارند، جنسشان متفاوت است.

با دوستان بسیج دانشجویی به سمت اسفراین و بام و صفی آباد راه می افتیم، اتفاقا نیما ربیعیان، مسئول گروه جهادی عمار دانشگاه آزاد استان هم که برای خرید و کارهای اداری به بجنورد آمده است، همسفر ما تا قراجه بایر است. با او در میان مسیر راجع به مرحله قبلی اردوهای جهادی که در کال ایمانی شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی بود، به گفتگو می نشینم، نیما می گوید نگاه ما به جهادی پروژه محور نیست، بلکه حل مسئله است.

وقتی کال ایمانی به خودباوری و رشد کافی رسید

او توضیح می دهد: مثلا ما حداقل ۵ دوره کامل اردو در مناطق محروم کال ایمانی برگزار کردیم و به واسطه پروژه عام المنفعه ساخت مسجد می شود گفت تمام مردم روستا را با خود همراه کرده و از این طریق تاثیرات فرهنگی و انقلابی نیز خود به خود از سمت بچه ها روی اهالی و نیز تاثیر مشاهدات محرومیت های واقعی روی بچه ها انجام شد.

نیما ادامه داد: وقتی دیگر روحیه کار و امید و تلاش در میان مردمان منطقه کال ایمانی با کار شبانه روزی و جهادی بچه ها ایجاد شد و مسئولین مختلفی از جمله آقای نوروزیان، معاون استاندار و فرماندار منطقه نیز از سوی جهادگران به محل اردو دعوت شدند و پای مشکلات مردم نشستند و مردم نحوه صحیح مطالبه گری را آموختند، دیگر احساس کردیم کال ایمانی به یک خودباوری و رشد کافی دست یافته است و این گونه بود که در دوره جدید منطقه بام و روستاهای آن محور قرار گرفت.

مردمانی که نماد اقتصاد مقاومتی اند

در همین حین هستیم که نیما با خوشحالی دست خود را به سمت روستایی که چند خانوار در آن ساکن است و در تاریکی مطلقی که شب بر کویر گسترده است و تعدادی چراغ از آن سو خودنمایی می کند، اشاره می کند و می گوید: اینجا یکی از کلاته هایی است که مردمی مقاوم و بسیار غیور دارد، گرچه تعدادشان کم است و بخشداری معتقد است باید با روستاهای بزرگ اطراف ادغام شود ،اما مردم می گویند با تمام سختی ها می سازیم، اما سرزمین آبا و اجدادی خود را ترک نمی کنیم.

وی تصریح کرد: برای همین از راههای گوناگون و با پشتکار و همکاری که با هم دارند، از پخت نان برای روستاهای اطراف گرفته تا قالیبافی و صنایع دستی مختلف تولید می کنند. علاوه بر تامین نیاز خود آنها را به فروش می رسانند، اما حاضر به نقل مکان نمی شوند. باید گفت این روستا نماد اقتصاد مقاومتی و تکیه به توان داخلی جوانان است، یک مستند زیبا هم خدادادی از کارگردانان توانمند استان هنگامی که ما برای اردوی جهادی به اینجا آمده بودیم، ساخته است که از تلویزیون پخش و مورد اقبال واقع شد.

چراغهای روشن؛ یادگار بچه های جهادی برای روستایی که غرق در تاریکی بود

نیما با خوشحالی می گوید: به واسطه جمعیت کم اینجا، بخشداری برق رسانی به روستا را بدون صرفه اقتصادی می دانست و این بندگان خدا شبها در تاریکی محض گرفتار بودند، اما با پیگیری های که گروه جهادی عمار انجام داد و همکاری های صمیمانه مسئولین، در عین ناباوری شاهد بودیم که نعمت برق شامل حال این مردم غیور و مقاوم شد و هر وقت شب از اینجا عبور می کنم تمام وجودم شادی و مسرت می شود.

تقریبا اواخر شب است که به محل اسکان بچه های جهادی در شهر صفی آباد می رسیم، بچه ها همه خوابند و با دیدن ما بیدار می شوند، البته گویا این خواب قبل از شام بوده! بچه ها آفتاب سوخته شده اند و دستانی که بخاطر کار زمخت شده است، اما چهره ها بشاش و روحیه ها بالا. شام را که می خوریم جلسه شبانه آغاز می شود، جمع بچه ها جمع است از آقای امینی فر، مسئول بسیج دانشجویی خراسان شمالی تا جواد پاک، دبیر شورای تبیین مواضع و چندین تن دیگر از بچه های فعال و اهل فکر این تشکل مقدس.

فارغ از همه هیاهوهای تلگرامی و آجیل خوری این روزهای ما در قلب امکانات شهر، موضوع جلسه دغدغه بچه ها نسبت به تحقق شعار سال است؛ اقتصاد مقاومتی!

بچه ها می خواهند طی سلسله جلساتی که در قلب اردوهای جهادی و در شبهایی که از خستگی محرومیت زدایی فرهنگی و مادی در حوالی «قراجه بایر»، این دور ترین نقاط محروم کشور گرد هم جمع می شوند، چاره ای بیندیشند برای محقق کردن سخن ولایت؛ برنامه ریزی ها هم خیلی دقیق انجام می شود، از برگزاری اردوی تشکیلاتی برای تشکیل یک مرکز مطالعات راهبردی تا کوچک ترین برنامه هایی که می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

در این حال هستیم که یکی از بچه های قدیمی بسیج دانشجویی خراسان شمالی با طرح این بحث که با توجه به سه رسالت مهم جنبش دانشجویی که همانا مطالبه گری، گفتمان سازی و تربیت عنصر همتراز انقلاب اسلامی است، می گوید: برای گفتمان سازی ابتدا باید خود عامل به آن گفتمان و سخنی باشیم که می خواهیم به جامعه عرضه کنیم. او می گوید: می دانید که مهمترین نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی خرید کالای ایرانی است، اگر می خواهیم این نقش را در جامعه ترویج کنیم ابتدا باید خود کالای ایرانی بخریم.

او آنگاه به فتوای رهبر معظم انقلاب اشاره می کند که می فرمایند «ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالائی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنیم؛ در همه‌ زمینه‌ها: زمینه‌های مصارف روزمرّه و زمینه‌های عمده‌تر و مهمتر».

بچه ها به فکر فرو می روند، آنگاه در ادامه پیشنهادی مطرح می شود مبنی بر اینکه باید همین جا هم  قسم بشویم برای گفتمان سازی این موضوع در جامعه. از همین لحظه عهد ببندیم دیگر هیچ کالای خارجی نخریم و بعد بچه ها دست ها را روی هم می گذارند و قسم یاد می کنند! این یک لحظه زیبا برای یک تشکل دانشجویی است که می خواهد مصداق این حدیث شریف باشد که «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» یعنی بدون زبان و با عمل می خواهد گفتمان سازی کند و خود پیشقراول بشود.

در این میان یکی از بچه های جهادی می گوید هنوز برایم جا نیفتاده که با شما هم قسم بشویم و می گوید اگر تولید کنندگان ایرانی بتوانند با کیفیت جنس خارجی تولید کنند من هم، هم قسم می شوم. اینجاست که امینی فر با یک جمله دلنشین و منطقی مبنی بر اینکه اگر ابتدا کیفیت جنس داخلی مان به سطح خارجی برسد و بعد بخریم که هنر نکرده ایم، باید تولیدات داخلی را بخریم تا آنها نیز بتوانند با کیفیت بخشی به کالای خود با کالای خارجی رقابت کنند، این حرف چنان تاثیری در او می گذارد که بلافاصله هم قسم می شود.

بعد فهرستی از کارهایی که می توان برای گفتمان سازی خرید کالای ایرانی انجام داد ارائه شد؛ از تهیه لیستی از کالاهای با کیفیت ایرانی برای ارائه به عموم جامعه و تبیین اهمیت شرعی و عقلی این اقدام برای مخاطبان و نیز رایزنی با فروشگاههایی که مربوط به نهاد های دولتی هستند جهت عرضه کالاهای با کیفیت ایرانی و ارائه تسهیلات به خرید کنندگان و همچنین تبلیغ این سبک فروشگاهها در رسانه ها و تریبون های مختلف، و در مجموع این هدف بعنوان یکی از فعالیت های سال جدید بسیج دانشجویی به تصویب جمع می رسد و جلسه ادامه می یابد.

سپس بچه ها به بررسی سایر راهکارهای نقش آفرینی جنبش دانشجویی در تحقق اقتصاد مقاومتی می پردازند و اردوی جهادی را بعنوان یکی از مهمترین عرصه ها محور قرار می دهند. نیما ربیعیان که استخوان خورد کرده و از قدیمی های بسیج دانشجویی در اردوهای جهادی است و تا کنون روستاهای بسیاری را در استان برای بستر شناسی و فعالیت جهادی از نظر گذرانده، وارد بحث می شود و می گوید: باید رویه و ساختار اردوی جهادی را متحول کنیم، او پیشنهاد می کند اردوهای جهادی را به سمت پروژه های اقتصاد مقاومتی ببریم.

نیما می گوید: مثلا می توان برای این اردو ها بر اساس مطالعه و بستر شناسی که از ظرفیت های منطقه هدف صورت می گیرد. افراد دارای فکر اقتصادی را یافته و نسبت به دریافت وام اقتصاد مقاومتی با نهادهای مربوطه رایزنی کنیم، آنگاه بعد از آموزش افراد آن روستا، جهادگران را برای ساخت کارگاههای تولیدی جهت اشتغالزایی بکار بگیریم و در انتها نیز از همین افراد بومی هیئت امنایی تشکیل بدهیم و کار را به خودشان واگذار کنیم. او می گوید همین منطقه از اسفراین استعداد بالایی در پرورش شتر مرغ دارد یا کال ایمانی برای تولید فرش دستباف خیلی مستعد است.

در نهایت هدفمند کردن اردوهای جهادی نیز بعنوان یکی دیگر از برنامه های بسیج دانشجویی برای تحقق شعار سال به تصویب بچه ها می رسد و طرح های خوب دیگری هم در این زمینه با همفکری بچه ها مطرح و ثبت می شود. باید بگویم جنس اردوهای جهادی امسال واقعا متفاوت از قبل است و هر کجا می روی دغدغه جدی بچه ها «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است نه شعار و حرف!

نا گفته نماند که سال ۹۴ نیز اردوهای جهادی یک روزه با رویکرد اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید با محوریت کمک به کشاورزان و باغداران در مناطق محروم از سوی دانشجویان جهادگر خراسان شمالی کلید خورده بود و باغات و زمین های کشاورزی زیادی خصوصا در شهرستان شیروان به دست این بچه ها احیا شده بود.

 

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi