پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:19:56 - سه شنبه 23 آبان 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تلنگری به یک بیماری خاموش
هفته ملی دیابت؛ دیابت و زنان؛ حق ما داشتن آینده ای سالم
طی سالهای اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

به گزارش “دانشجوآزاد” طی سالهای اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است. تا پایان سال۲۰۱۵ بیش از ۴۱۵ میلیون نفر از افراد ۲۰ تا ۷۹ سال دنیا مبتلا به دیابت بودند که این تعداد تا سال ۲۰۴۰ از مرز ۶۴۰ میلیون نفر خواهد گذشت.
امسال نیز به منظور اگاهی عموم هموطنان‌مان درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت اصلاح شیوه زندگی، همانند سالهای گذشته روزهای ۱۹ لغایت ۲۵ آبان‌ماه به عنوان ” هفته ملی دیابت” نام‌گذاری شده است و شعار روز جهانی دیابت “دیابت و زنان؛ حق ما داشتن آینده ای سالم ” می‌باشد
.

علل بروز دیابت
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‏آید. انسولین ماده ‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.
انواع دیابت
دیابت نوع ۱
دیابت نوع ۱ که معمولا از دوران کودکی آغاز می شود، بر اثر کمبود تولید انسولین در بدن بوجود می آید و کنترل آن تنها با مدیریت روزانه انسولین میسر است. این نوع از دیابت با دانش کنونی بشر قابل پیشگیری نیست و به بیمار توصیه می شود که مدارا کند. علایم این نوع بیمارش شامل دفع بیش از حد ادرار، احساس تشنگی و گرسنگی مکرر، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است.
دیابت نوع ۲
این شکل از دیابت به دلیل شیوه نادرست زندگی بوجود می آید و معمولا ناشی از عدم تحرک و اضافه وزن است. تا سال ها پیش این نوع دیابت فقط در بزرگسالان دیده می شد ولی در حال حاضر سیل آن به کودکان نیز رسیده است
.
توجه به شیوه زندگی سالم تنها راه کنترل این معضل عمومی است.
داشتن سبک زندگی سالم یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری است، داشتن فعالیت مناسب و منظم فیزیکی اهمیت زیادی دارد به نحوی که ابتلا به بیماری را ۱۱ سال به تأخیر می اندازد.
پیاده روی با شدت متوسط با حداقل ۵ روز در هفته بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تا حدود بسیار زیادی از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری می کند به عبارتی دیگر اگر هفته ای۲۰۰ دقیقه پیاده روی منظم داشته باشیم از ابتلا به بیماری در امان خواهیم ماند.
به مناسبت هفته دیابت، مرکز درمان و مشاوره دانشگاه از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه ساعت ۸ تا ۹:۳۰ صبح آماده گرفتن قند خون ناشتا با دستگاه گلوکومتر از کلیه متقاضیان می‌باشد.

بر چسب ها:
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi