پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:52:59 - یکشنبه 23 آذر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هزینه های غیرقانونی دانشگاه آزاد اسلامی از جیب دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی از شهریه دانشجویان خرج اشخاص و احزاب می کند.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار دانشجو آزاد گفت: شهریه های دانشجویان افزایش یافته تا برای ساخت و سازهای دانشگاه ها هزینه شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با افزایش غیر قانونی شهریه های دانشگاه آزاد گفت: من در این مورد اطلاع چندانی ندارم فقط میدانم که مقدار افزایش بسیار کمتر از نرخ تورم بوده است!

تنها چند روز پس از آنکه هاشمی‌رفسنجانی، رئیس هیات مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد از کم بودن شهریه‌های این دانشگاه گفت؛ خبری منتشر شد که حاکی از اقدام غیر‌قانونی دانشگاه آزاد در افزایش شهریه‌های دانشجویان این دانشگاه است.

در پی افزایش شهریه ثابت دانشجویان در ترم جاری عده بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف  با اعتراض به افزایش شهریه، به ویژه شهریه ثابت دانشگاه، این افزایش را غیرقانونی دانسته و اعلام کردند: بر اساس قانون دانشگاه آزاد از ابتدای تأسیس تاکنون، افزایش شهریه شامل ورودی‌های سال‌های گذشته نمی‌شده، در حالی که امسال دانشگاه آزاد به صورت بی‌سابقه، افزایش شهریه ثابت و متغیر را به ورودی‌های حتی سال‌های گذشته این دانشگاه نیز اعمال کرده است. –

یک فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه مسئولان دانشگاه آزاد باید در خصوص این اقدام پاسخ‌گو باشند، تصریح کرد: افزایش این مقدار شهریه برخلاف سخنانی است که مسئولان مرتبط در خصوص کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان عنوان می‌کردند. آنان باید پاسخ دهند که به چه علت بر خلاف قانون شهریه ثابت را افزایش داده‌اند؟

مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد گفت: افزایش شهریه در دانشگاه آزاد بر اساس افزایش شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی است که از سوی وزارت علوم اعمال می‌شود.

وی افزود: وزارت علوم امسال سقف ۲۵ درصد را برای شهریه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی در نظر گرفته و دانشگاه آزاد نیز شهریه را ۱۵ درصد افزایش داده است

در حالیکه ابری‌نیا، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره  اعتراضات صورت گرفته به افزایش شهریه دانشگاه آزاد از سوی دانشجویان، گفت: وزارت علوم سقف افزایش شهریه‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی را ۲۵ درصد درنظر گرفت که این مساله شهریه ثابت سال‌های گذشته را در بر نمی‌گیرد، یعنی دانشجوی ورودی سال‌های گذشته نباید در شهریه ثابت با افزایش شهریه‌ای مواجه شده باشد. وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد ساز خود را می‌زند، گفت: وزارت علوم سعی کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه این دانشگاه به این شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگی و سازگاری نداشته به نظر طول می‌کشد تا خود را با این ضوابط هماهنگ کند. ابری‌نیا با اشاره به جلسات مشترک وزارت علوم با مسؤولان دانشگاه آزاد در زمینه‌های مختلف، گفت: در جلسات مشترک این مسائل به آنها تذکر داده می‌شود، اما به‌دلیل سابقه‌ای که دانشگاه آزاد در زمینه  عدم قانونمندی دارد و خود را مستقل می‌داند تا بیاید خود را در روال ضابطه‌مندی قرار دهد، طول می‌کشد.

این در حالی است که چندی پیش متن کامل گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دانشگاه آزاد منتشر شد

در صحبت برخی محکومین فتنه آمده بوده که بخشی از مبالغ دانشگاه آزاد در انتخابات ۸۸خرج کاندیدای خاص شده است.

حجت الاسلام حمید رسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگوبا آفتاب ری به فساد مالی و مدیریتی حاکم بر دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: طرح تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد به انجام رسیده و مستندات زیادی را به ما داده است.

وی در ادامه عنوان کرد: هرچند در مجموعه ای که ۳۰ سال است با یک مدیریت اداره شده، فنون از بین بردن اطلاعات را به خوبی یاد گرفته اند و بسیاری از اسناد از بین رفته است، اما همین هایی که به دست آمد از یک فساد بزرگ خبر می‎دهد.

حجت الاسلام رسایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس ضمن اشاره به گوشه ای از فساد مالی دانشگاه آزاد، تصریح کرد: اسناد به دست آمده نشان می‎دهد که اموال دانشگاه آزاد که بخش عمده آن از محل شهریه دانشجویان و اموال بیت المال تامین می‎شود، برای فعالیت های سیاسی آقایان استفاده شده است.

وی افزود: تامین مالی بخش مهمی از هزینه های فتنه ۸۸ بر عهده دانشگاه آزاد بوده است، این جدای از دیگر برداشت هایی است که از این حساب ‎شده و تماما خلاف قانون بوده است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس، خانه ملت را برای برخورد با فساد بزرگ دانشگاه آزاد به تنهایی ناتوان خواند و تاکید کرد: متاسفانه برخی از نمایندگان به نوعی وامدار دانشگاه آزادند! البته نه به این معنا که برای خودشان چیزی خواسته اند، نه! آقای جاسبی هفته ای یک روز می آمد مجلس و در رستوران روی یک میزخاص می نشست، بسیاری از نمایندگان نیز می‎رفتند و مشکلات حوزه انتخابیه خود را مطرح می‎کردند –خب مردم به نمایندگان مراجعه می‎کنند و آنها نیز مجبورند پیگیر درخواست هایشان باشند- اما آقای جاسبی چه می‎کرد؟

حجت الاسلام رسایی خاطرنشان کرد: آقای جاسبی تمام این درخواست ها را دسته بندی و نگه داری می‎کرد، در واقع ساختاری چیده بود که همه آرام آرام وامدار دانشگاه آزاد شوند و اکنون این اتفاق متاسفانه افتاد است؛ به همین خاطر نمی‎توان امید داشت که این مجلس بتواند حرکت جدی در برخورد با فساد دانشگاه آزاد داشته باشد.

همانگونه که در خاطرات آقای هاشمی آمده است ایشان گفته‌اند که ما یک ریال هم برای دانشگاه آزاد خرج نکرده‎‌ایم و این حرف گواه این مدعاست که همه هزینه‌ها از بیت‌المال استفاده شده است همچون املاکی که از بنیاد مستضعفان گرفته شده است.

پس با این اوصاف اگر دانشگاه آزاد قانونمندتر عمل می کرد و از جیب دانشجویان برای اهداف خاص و افراد خاص هزینه نمی کرد و فقط در جهت ارتقا کیفی دانشگاهها گامبر می داشت و پولهای دانشجویان را خرج خودشان می کرد دیگر نیازی به انجام کارهای غیرقانونی از جمله افزایش غیرقانونی شهریه ثابت دانشجویان نداشت.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi