پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:55:22 - یکشنبه 30 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هزینه شهریه دوره‌های «نوبت دوم»، «غیرانتفاعی» و «پردیس خودگردان» کارشناسی ارشد +جدول
آزمون کارشناسی ارشد ۹۵ به مرحله انتخاب رشته رسیده است و با انتشار نتایج اولیه، چند روز است که داوطلبان به صرافت افتاده‌اند تا بهترین گزینه‌ها را برای قبولی در مرحله نهایی اعلام نتایج انتخاب کنند، اما این تازه اول ماجراست.

به گزارش “دانشجوآزاد”دانشجویانی که امیدوار به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند، با مشخص شدن نتایج اولیه به سراغ بررسی رشته‌ها و دانشگاههای موجود رفته‌اند تا مناسب ترین را انتخاب کنند.

اما در بین رشته‌ها و دانشگاه‌ههای موجود برای انتخاب رشته، پشوند و پیشوندهایی از قبیل شبانه، غیرانتفاعی، پردیس، پردیس خودگردان، مجازی و … به چشم می‌خورد که همه آنها یک معنی مشخصی را برای داوطلبان دارند؛ هزینه سنگین ادامه تحصیل!

ظرفیت‌های دولتی و رایگان برای تحصیل در مقطع ارشد بسیار کم است، به طوریکه با توجه به ثبت نام حدود ۷۰۰ هزار نفری داوطلبان و ظرفیت پذیرش ۱۴۰ هزار نفری دانشگاه‌ها، بازار دانشگاه‌های پولی داغ می‌شود، خصوصا اینکه هر از گاهی خبرهایی مبنی بر تمایل دانشگاههای دولتی به حذف برخی از رشته‌ها و ارائه آن در بخش‌های پولی به گوش می‌رسد.

دانشجویانی که دیگر از آب و گل درآمدند و علاوه بر تحصیل در مقطع ارشد، گوشه چشمی به تشکیل زندگی و ورود به بازار کار دارند اما با شهریه‌های گزافی که فرق چندانی با دانشگاه آزاد ندارند، آینده روشنی را برای ادامه تحصیل پیش روی خود نمی‌بینند.

هزینه‌های سنگین تحصیل برای دانشجویان در حالی است که به غیر از شهریه ثابت و متغیری که از سوی دانشگاهها برای دانشجویان پردیس، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، مجازی و … در نظر گرفته شده است، خرج‌های جاری دیگری گریبان دانشجویان را گرفته است.

این روزها حتی اگر دانشجوی دانشگاه دولتی باشید و هزینه تحصیل شما رایگان باشد، از موهبات تورم، رکود و گرانی‌های بازار در امان نیستید؛ هزینه خوابگاه، خرید کتاب، خوراک، حمل و نقل و مواردی از این دست که برای دانشجویان غیربومی و خوابگاهی بیشتر نیز می‌شود، از دیگر معضلات این روزهای تحصیل در دانشگاه است.

برای روشن تر شدن ابعاد مشکلات دانشجویان، جدول میزان شهریه کارشناسی ارشد در بخش‌های مختلف را می‌بینید:

جدول شهریه ثابت و متغیر دوره های شبانه کارشناسی ارشد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی

پایان نامه های نظری

پایان نامه های آزمایشگاهی یا کارگاهی

شهریه متغیرسایر رشته ها

شهریه ثابت سایر رشته ها

پایان نامه های نظری

پایان نامه های آزمایشگاهی یا کارگاهی

شهریه متغیر(علوم انسانی)

شهریه ثابت(علوم انسانی)

۲۰۰ هزار تومان

۳۰۰ هزار تومان

۱۲۰ هزار تومان

۵۰۰ هزار تومان

۲۰۰ هزار تومان

۳۰۰ هزار تومان

۸۰۰ هزار تومان

۴۵۰ هزار تومان

همچنین طبق آخرین تغییرات افزایش شهریه در دفترچه انتخاب رشته، شهریه‌های جدید بر اساس بندهای زیر تعیین خواهند شد.

شهریه دوره های مختلف تحصیلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی:

کلیه پذیرفته شدگان دوره‌های «غیرروزانه» نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی همچنین دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه ها و مؤسسات غیرانتفاعی، ملزم به پرداخت شهریه و رعایت تعهدات مالی در قبال مؤسسه محل قبولی خود هستند.

بر اساس مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میزان شهریه در این مؤسسات، بر اساس تصمیمات هیأت امنای دانشگاه های مربوط تعیین و از پذیرفته شدگان دریافت خواهد شد.

دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، که در دوره های «غیرروزانه» نسبت به پذیرش دانشجو اقدام م ینمایند، موظفند جداول شهریه مصوب هیأت امنا را در پایگاه اینترنتی خود درج کنند.

دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در خصوص شهریه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱- دانشگاه هایی که میزان شهریه را با توجه به مصوبه هیأت امنا در پایگاه اطلاع رسانی خود، اعلام نموده اند.

۲- دانشگاه های: تربیت مدرس، تهران، خوارزمی، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف با تصویب هیأت امنای دانشگاه، حداکثر تا سقف ۲۵ درصد نسبت به سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴  مجاز به افزایش شهریه هستند.

۳- سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی که مشمول بندهای ۱ و ۲ نیستند، حداکثر تا سقف ۱۵ درصد مجاز به افزایش شهریه نسبت به سال تحصیلی ۹۵ –۱۳۹۴ هستند.ماه دانشجویی

انتهای پیام/س

خبرن

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi