به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛ مژگان فرهودی اظهار کرد:هدف از طراحی جویشگر بومی جلب اعتماد کاربر از طریق ارائه سرویس های خدمات با کیفیت تر و رقابت با پر کردن خلاء خدمات جویشگرهای خارجی است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا راه اندازی جویشگر بومی آغازی برای ایجاد محدودیت استفاده از سایر جویشگرها نیست؟ افزود: خیر؛ هدف از ارائه جویشگر بومی ایجاد محدودیت برای استفاده از سایر جویشگرها نیست.
فرهودی بیان کرد: کاربر در انتخاب جویشگر مورد نظر صاحب اختیار است و براساس کیفیت سرویس های خدمات جویشگر و میزان برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی خود آنها را انتخاب خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوال، با توجه به فعالیت جویشگرهای مطرحی چون گوگل، آیا به نظر شما راه اندازی جویشگرهای بومی با استقبال کاربران ایرانی مواجه می شود؟ گفت: این موضوع کاملا به کیفیت جویشگرهای بومی و سرویس های ارائه شده توسط آنها بستگی دارد.
دبیر کارگروه فنی طرح جویشگر بومی گفت: با توجه به کیفیت بسیار خوب گوگل در جستجو، در صورتی کاربران ایرانی به سمت جویشگر بومی سوق پیدا می کنند که این جویشگر بتواند برخی از نیازهای اطلاعاتی کاربران را که هم اکنون موتورهای جستجوی خارجی ارا ئه نمی دهند، پاسخ دهد.
وی ادامه داد: در صورتی که ویژگی های محلی کاربران ایرانی در طراحی جویشگر بومی در نظر گرفته و سعی در برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی آنان شود، بی گمان کاربران ایرانی هم به سمت جویشگر بومی سوق پیدا می کنند.
فرهودی افزود: در این طرح، تلاش خواهد شد با تدوین استانداردها و الزام هایی، شرایط حفظ حریم خصوصی افراد در پروژه ها و سامانه های مورد حمایت طرح تضمین شود.
وی گفت: حفظ حریم خصوصی می بایست در تمام فرایندها، داده های ذخیره شده و گزارش های ارائه شده رعایت شود. ارایه یک مدل و راهکارهای عملیاتی حفظ حریم خصوصی در کنار فرهنگ سازی و جلب اعتماد کاربران لازمه توسعه خدمات بومی است.
وی ارائه بهترین و دقیق ترین جویش به زبان فارسی با در نظر گرفتن ویژگی های زبان فارسی از جمله ویژگی های اصلی و خصیصه های اصلی جویشگر بومی اعلام کرد و گفت: همچنین ارائه خدمات مرتبط و باکیفیت با جویشگر به زبان فارسی و برای کاربران فارسی زبان نیز در این طرح مورد تاکید است.
دبیر کارگروه فنی طرح جویشگر بومی گفت: طرح جویشگر بومی همچنین به دنبال بومی سازی خدمات پرکاربرد ارائه شده در جویشگرهای بین المللی است تا کاربران داخلی بتوانند به راحتی و با واسط های کاربری بهتری خدمات مشابه را در اختیار داشته باشند.
مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات و فضای مجازی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) افزود: در این طرح از همان ابتدا سازوکارهایی برای ایجاد انگیزه ورود بخش خصوصی و رقابت آنها در نظر گرفته شده است؛ به طوری که متولیان دو جویشگر بومی ‘پارسی جو’ و ‘یوز’ در زمان حاضر شرکت های خصوصی دانش بنیان هستند.
وی با اشاره به اینکه ترویج استفاده از جویشگر بومی در مرحله نخست به کیفیت خدمات ارائه شده و دارابودن مزیت رقابتی در مقایسه با جویشگرهای موجود بستگی دارد افزود: فرهنگ سازی و ترویج استفاده از این محصول از طریق راهکارهایی نظیر تبلیغات، ارائه خدمات دولت الکترونیک از طریق درگاه جویشگر بومی و اعتمادسازی عمومی امکان پذیر است.
فرهودی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورهای چین، روسیه، کره جنوبی، جمهوری چک و ویتنام دارای موتور جستجوی بومی هستند گفت: در مطالعات و بررسی های به عمل آمده شاخص های عمده موفقیت موتورهای جستجوی بومی علاوه بر فراهم ساختن پوشش مناسب و کیفیت مطلوب در ارائه نتایج، توجه به فرهنگ، خط، زبان و محتوای بومی از یک سو و ارائه خدمات متنوع و جذاب از سوی دیگر بوده است.
موتورهای جستجو برای سهولت دسترسی کاربران به مطالب موجود در وب سایت ها راه اندازی می شوند. در واقع بدون موتورهای جستجو، قادر نخواهیم بود از به روز رسانی های سایت های وب اطلاع کسب کنیم و نیازهای پژوهشی ، آموزشی، تجاری، خبری و …خود را پوشش دهیم.
استفاده از فضای مجازی به صورت روزافزون در حال افزایش است و حجم، تنوع و سرعت تغییر اطلاعات در وب نیز در حال افزایش است. از این رو، جویشگرها نقش به سزایی در هدایت کاربران در فضای مجازی دارند. در واقع جویشگرها شاهراه اطلاعاتی میان تولیدکنندگان اطلاعات و کاربران هستند.
براین اساس، راه اندازی اجرای طرح جویشگر بومی در ایران با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده و ایده راه اندازی آن نخستین بار حدود سال های ۸۷ و ۸۸ شکل گرفت.
انتهای پیام/