پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:30:02 - چهارشنبه 26 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نگرانی از یک رویداد نامتعارف فرهنگی/ دانشگاه آزاد تبدیل به گیشه بلیط سینما نشود!
شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور خطاب به جنتی و میرزاده خواستار پیشگیری از یک رویداد نامتعارف فرهنگی در دانشگاه آزاد شدند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو، شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور در نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نکاتی را در مورد اکران فیلم در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد مطرح کرد.
متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر علی جنتی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

و
ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی
جناب آقای دکتر حمید میرزاده

سلام علیکم

ضمن آرزوی توفیق و قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان ، همانطور که مستحضرید؛ انجام هرگونه فعالیت سیاسی و فرهنگی در دانشگاه های کشور بر اساس ضوابط و مقررات و آیین نامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد.
خبر انعقاد تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص استفاده از سالن های دانشگاه آزاد به منظور پخش فیلم‌های سینمایی دارای مجوز از وزارت ارشاد اگر چه در نگاه اول خبری خوش برای اهالی سینما و فرهنگ دوستان است. اما بیم آن می‌رود فضای دانشگاهی که محیطی آکنده از علم و فرهنگ باید باشد، تبدیل به گیشه فروش بلیط سینما شده و چهره علمی دانشگاه را تحت تاثیر خود قرار دهد.
با توجه به اینکه با هدف درآمدزایی و جبران کسری بودجه، عدم رعایت ضوابط و قوانین بالادستی در دانشگاه آزاد اسلامی سابقه دارد و بر مبنای همین منطق اشتباه است که با دانشجویان بدحجاب و فاقد پوشش طبق آیین نامه انضباطی دانشجویان برخورد نمی شود، ترس آن می رود که به بهانه درآمدزایی و اکران فیلم، محیط فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از شرایط فعلی ولنگارتر شود.
قوانین و مصوبات صریح شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مرجع اعطا مجوز به منظور اجرای برنامه های فرهنگی در دانشگاه کاملا روشن است. به عنوان مثال بر اساس بند ۴-۲ ماده ۱۲ آیین نامه جامعه مدیریت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ، پژوهشی و فناوری مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل تعریف وظایف و اختیارات شورای تخصصی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آمده است:« تصویب و اعطا مجوز به برنامه های فرهنگی، ترویجی و تبلیغی سالانه،نیمسال و یا فصلی».
با استناد به این آیین نامه و همچنین آیین نامه های دیگر لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی توجه کنند هرگونه اکران فیلم که مصداق برنامه فرهنگی در دانشگاه می باشد باید به تصویب اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برسد.حتی اگر فیلم دارای مجوز از وزارت ارشاد باشد. طبیعتا بررسی کیفیت فروش بلیط، نحوه ی اکران و همچنین مخاطبین نیز در حوزه صلاحیت شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است.
قصد شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد اسلامی از نگارش چنین نامه ای پیشگیری از یک رویداد نامتعارف فرهنگی “تبدیل سالن‌های دانشگاه آزاد اسلامی به سالن سینما” است که در صورت عدم رعایت قوانین دانشگاهی نتایج خسارت بار فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.
البته بسیج دانشجویی همواره علمدار اکران فیلم های ارزشی در دانشگاه های کشور بوده است و از اکران این نوع فیلم ها با رعایت ضوابط و قوانین دانشگاهی استقبال خواهد کرد. امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی حرکت بر مدار قوانین را در دستور کار خود قرار دهند.
شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi