پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:15:47 - شنبه 30 دی 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نقدِ نقد و نقد ارزش‌های ثابت برای نقادی
شاید پر ثواب باشد وارد نشدن به سخنی که در مورد آن تخصص و علم نداریم در غیر این‌صورت خود را در انبانی از اباطیل و حاشیه انداخته‌ایم.

به گزارش “دانشجوآزاد” وقت آن رسیده تا کمی در باب اصول نقد و نقادی که این روزها برخلاف رسیدگی به معیشت و اقتصاد جامعه پر رونق است، داد سخن کنیم و با عبور از لفظ نقد به واقعیت و مفهوم این مهم  سلام کنیم.

 

نگرانی را بیش از پیش احساس کردیم، به واسطه عدم اطلاع به مرزهای بین نقد، اعتراض و شماتت هجوم شده است و افرادی از این مفاهیم به اشتباه سواری گرفته اند.

در مفهومِ نقد، طلب، بی طرفی، بررسی، از هم جدا کردن و پنهان را بیرون کشیدن نهفته است. کسی که طلب ندارد و نقد می‌کند، فقط با دهانش ورزش کرده است. کسی که طلب دارد و بی‌طرف نبوده، نقاد نیست بلکه توجیه گر است. کسی که طلب و بی طرفی دارد ولی از علم در رابطه با موضوع بی بهره مانده، بی‌خبر و کسی هم که طلب، بی‌طرفی و علم دارد ولی پنهان‌ها را آشکار نکرده، نقاد نیست بلکه نزدیک بین است.

شماتت از کینه و اعتراض از نیاز سرچشمه دارند و اینجا مرز نقد، اعتراض و شماتت مشخص می‌شود. تا از فرو رفتن در باتلاق شماتت و حرافی و از ورود به چاله تعصب نزدیک‌بینی و تیر در تاریکی انداختن مصون مانیم.

شما دم از نقد می‌زنید ولی قائل به آن نیستید تا جایی که معترضان و منتقدان خود را از لفظ‌های «کم‌سواد، بی‌قانون، بی‌دین، حسود، افراطی، کاسب تحریم، بی‌شناسنامه، جیب‌بر، دنیا نادیده، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، دین‌ناشناس، دارای خطای دید، بزدل، اهل سر و صدا، تخریبگر، زندگیشان در تفرقه است، بروند به جهنم ، فاسد، عقب‌مانده، ترسو، لرزان، عصر حجری، هوچی‌باز، تازه انقلابی شده، کودک و…» هدیه می‌دهید یا آنقدر نسبت به آن علاقه نشان می‌دهید که در ایراد سخنرانی در مراسم تنفیذ سال ۹۲ این گونه دست به دعا بالا می‌برید ” خداوندا به تو پناه می‌برم از استبداد رای، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی بر مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان” گویا یا متوجه مفهوم نقد نیستید یا سخن و عمل را به وادی پارادوکس کشانده‌اید.

شاید پر ثواب باشد وارد نشدن به سخنی که در مورد آن تخصص و علم نداریم در غیر این‌صورت خود را در انبانی از اباطیل و حاشیه انداخته‌ایم. گاهی در باب مبانی ولایت و حکومت و اسلام رحمانی افاضاتی داریم و گاهی به سوی نقد از معصوم خیز بر می‌داریم.

ناخودآگاه یاد جمله معروف انیشتین افتادم ” دو چیز خیلی سر و صدا می کند، یکی خرده پول و دیگری خرده معلومات! به هر حال ما از منتخبان  مردم به امید پاسخگویی به خواسته‌های به حق آن‌ها و گشایش در امور معیشتی و اقتصادی کشور حمایت می‌کنیم.

 

رضا مرادی

مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

بر چسب ها:
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi