پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:52:19 - سه شنبه 18 تیر 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در راستای هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم صورت گرفت؛
نشست روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کشور در دانشگاه الزهرا برگزار شد
نشست روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با موضوع «هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» و با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، کشور، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، دکتر محمدعلی طاهر رئیس دانشگاه شهیدباهنر و دیگر روسای دانشگاه‌های کشور، روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۹۸ در دانشگاه الزهرا(س) آغاز به کار کرد.

به گزارش“دانشجو آزاد” به نقل از وزارت علوم، این نشست یک‌روزه باهدف «تبیین وضعیت و چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در شرایط تحریم» و «چگونگی بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و تخصصی جامعه دانشگاهی در مواجه با چالش‌های احتمالی»برگزارشد.

در این نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهش و فناوری، رؤسای مراکز آموزش عالی غیردولتی بزرگ کشور، رؤسای مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، اعضای اصلی اتاق بازرگانی ایران، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های بزرگ، رؤسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، فرهنگی، صنایع و معادن، اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تعدادی از رؤسای انجمن‌های علمی مرتبط با موضوع نشست و تعدادی از صاحبان صنایع بزرگ کشور نیز حضور دارند.

دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش زنان و دانشگاه الزهرا در تربیت قشر تحصیلکرده گفت: دانشگاه الزهرا مختص به زنان است و باید شرایطی داشته باشد که از نظر امکانات ساختمانی آزمایشگاهی و سایر ملزومات دانشگاهی در جایگاه برتری باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر دختران و زنان ما در میادین مختلف خوش درخشیدند.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز خانم‌هایی که مسئولیت قبول کردند، توانستند نمره قابل قبولی بگیرند، این یعنی اگر فرصت برابر برای زنان وجود داشته باشد، آنها ظرفیت‌های خوبی دارند و شاهد هستیم در برخی از حوزه‌ها از مردان نیز سبقت گرفتند. در جلسه هیئت دولت دکتر غلامی اعلام کردند که ۵۸ درصد داوطلبان کنکور دختران هستند که این نشانگر حضور جدی زنان در مسائل اجرایی و علمی و مدیریتی کشور است.
وی با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: این نشست در مقطع خطیر و مهمی برگزار می‌شود و اکنون در برهه حساسی قرار داریم البته این جمله برای مردم ما عادی شده چون همواره پس از انقلاب استفاده می‌کردیم اما این بار واقعا شرایط فرق دارد و بسیار حساس است.
دکترجهانگیری افزود: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، کشورهای اروپایی، آژانس، شورای امنیت هنگامی که برجام تایید شد گفتند این یک الگوی مناسب برای حل بحران‌های جهان است اما آمریکایی‌ها نگذاشتند که در دوران برجام و چه زمانی که از آن خارج شدند مردم ایران از مزایای آن بهره‌مند شوند. قبل از خروج هر روز تهدید می‌کردند که دوره بعد را تمدید نمی‌کنیم تا فضای ناامن بین‌المللی علیه ایران ایجاد کنند و سرانجام در اردیبهشت سال گذشته رسما خارج شدند.
وی با مقایسه تحریم‌های امروز آمریکا با دوره‌های قبل گفت: این تحریم با تحریم سال ۹۰ – ۹۱ تفاوت فاحشی دارد. شدت و حدت تحریم‌های امروز، نحوه اجرای آن و شرایط کشور با آن زمان تفاوت بسیاری دارد. این بار آمریکایی‌ها طوری تحریم کردند که حتی در فاصله‌های بسیار دورتر از خاک آنها در اهداف آنها اجرایی شود چینی‌ها، روس‌ها و کشورهای شرق آسیا را وادار کردند تا با آنها همراه شود.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکا برای اولین بار با تمام قدرتش وارد یک جنگ اقتصادی با یک کشور شده است هدف آنها در مرحله اول فشار به مردم بود تا با ایجاد نارضایتی از درون کشور به سمت فروپاشی بروند و اگر این اتفاق صورت نگرفت، اقتصاد ایران فلج شود این موضوع را علنی بیان کردند و بر همین اساس اعلام کردند که ایران جشن ۴۰ سالگی انقلاب را نخواهد دید. همزمان جنگ روانی را نیز آغاز کردند که ما در این حوزه یک مقدار فضا را از دست دادیم و توانستند شوک‌هایی به ما وارد کنند هر چند ما کم کم شرایط را به سمت ثبات پیش بردیم و شروع به صحبت با اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها کردیم و قبول کردیم یک سال در برجام بمانیم اما طرف مقابل کمترین حرکتی که در قالب برجام به آن متعهد بودند انجام ندادند.
وی با بیان اینکه طبیعتا هر صبری دوره‌ای دارد، گفت: نهایتا صبر ما نیز تمام شد و در شورای امنیت ملی تصویب شد که برخی تعهدات را تعلیق کنیم در ماده ۲۶ و ۲۷ این اجازه برای ما وجود دارد که از ۳۰۰ کیلو بیشتر اورانیوم را در کشور نگه داریم و غلظت غنی‌سازی را بیش از ۳.۶ افزایش دهیم.
دکتر جهانگیری افزود: ما این تعهدات را لغو کردیم علاوه بر آن در برجام یک سری اتفاقات رخ داد که مردم و دانشگاهیان باید با حساسیت آن را دنبال کنند، البته در مذاکرات اخیر بین سران، طرف‌های اروپایی اصرار داشتند که یک هفته دیگر صبر کنیم ما ۶۰ روز به آنها فرصت دادیم حالا یک هفته بیشتر چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ اکنون تا گام سوم ۶۰ روز دیگر فرصت دارند و بهتر است از آن استفاده کنند و ما دنبال تعامل و گفت‌وگو هستیم و در عین حال حقوق ملت و منافع کشور را در نظر داریم.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات اقتصادی و مسائل ارزی کشور گفت: ما در مسائل بودجه و درآمد ارزی، شرایطی را تجربه می‌کنیم که بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است. البته در سال‌های جنگ ما بودجه‌ای را داشتیم که ۵۱ درصد آن کسری بود و اکنون شرایط این گونه نیست اما مشکلات به گونه‌ای دیگر وجود دارد که باید به آن از نگاه علمی و کارشناسی پرداخته شود.
دکتر جهانگیری با تشریح مسائل منطقه خاورمیانه و منافع آمریکا در آ‌ن گفت: همواره منطقه حساس خاورمیانه محل حضور آمریکایی‌ها بوده است. افغانستان، سوریه و عراق تبدیل به جولانگاه این کشور شده و همدستی عربستان با اسرائیل برای مقابله با ایران از دیگر شرایط جدید منطقه است که شما دانشگاهیان باید آن را رصد کنید و به ما مشاوره بدهید.
وی گفت: با توجه به این شرایط، ما با یکسری فرصت‌ها و محدودیت‌ها روبرو هستیم که می‌توان از این محدودیت‌ها، فرصت‌های مناسبی خلق کرد. ما باید در سیاست‌گذاری و مدیریت، شرایط جدیدی را به وجود آوریم.
دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: ذیصلاح‌تر و علمی‌تر از جمع موجود در این سالن برای تبیین‌ این کار وجود ندارد شما اساتید دانشگاه از قدیم با مشکلات کشور آشنا هستید و از ظرفیت‌ها خبر دارید. تجربه نشان داده که در تمام حوزه‌ها باید به نهاد دانشگاه اعتماد کرد. امروز آینده کشور در دانشگاه‌ها رقم می‌خورد و دانشگاه‌ها میزان‌الحراره جامعه هستند نباید از مشکلات دانشگاه‌ها به سادگی گذر کرد باید به آن اهمیت داد و با تمام وجود مسائل و مشکلات این حوزه را رفع کرد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه مرکزی است که فکر می‌کند، نقد می‌کند و راهکار برای همه بخش‌های کشور نشان می‌دهد، اظهار داشت: دانشگاه عقل نقاد جامعه است‌. دانشگاه جایی است که علمی فکر می‌کند و راهکار می‌دهد و نهاد زنده و پوینده‌ای است که پیوند عمیقی با جامعه دارد. دانشگاه خودش باید از آزادی‌های آکادمیک و عقل نقاد خود محافظت کند. دانشگاه اخلاق علمی را در جامعه گسترش می‌دهد.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: اخیراً در همین خصوص در هیئت دولت درباره تقلب در پایان‌نامه‌ها طرحی را تصویب کردیم که آقای غلامی به زودی تکمله‌ای بر آن خواهد زد. دانشگاه باید رابطه خود با صنعت و جهان را بالا ببرد.
وی با تأکید بر اینکه خلاقیت از طریق دانشگاه‌ها بالا می‌رود، گفت: گفت‌وگو و نقد در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. ایفای این نقوش مستلزم شجاعت و مسئولیت‌پذیری با پیشگامی رؤسای دانشگاه‌ها است‌. دانشگاه‌ها باید از موانع عبور کرده و با حمایت دولت و نهادهای حاکمیتی به پیش بروند. باید نسبت به دانشگاه حسن‌ظن باشد؛ باید با حقوق و حرمت دانشگاه به رسمیت شناخته شود.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه امنیتی دیدن مسائل دانشگاه و سلیقه‌ای و سیاسی کردن مسائل آن به ضرر دانشگاه است، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان باید پا پیش بگذارند. تجربه ما با سیزده دانشگاه و رؤسای دانشگاه‌ها خیلی موفق بود. آنجا برخی کارگروه‌هایی تشکیل شد که در نهایت دستور کار بخش‌های مختلف دولت شد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مسئله مهم سال گذشته یعنی سیلاب‌ها گفت: ملت ایران در این سیلاب واقعا ملت بودن خود را نشان داد. انتظار بود که گزارشی به جامعه داده شد. خیلی مهم بود که این گزارش را به کدام نهاد بدهیم تا مردم نتیجه را باور کنند و روحانی گفت که دانشگاه می‌تواند این کار را انجام دهد.
وی افزود: نقش دانشگاه در توسعه علمی و رابطه آن با توسعه ملی کشور اهمیت دارد. دانشگاه فقط در توسعه علمی نقش ندارد، بلکه در همه زمینه‌های توسعه نقش تام دارد. یکی از مهم‌ترین تعابیر این است که مشارکت سیاسی در همه زمینه‌ها صورت بگیرد. دانشگاه باید بکوشد یاس و ناامیدی و بی‌آیندگی برای جوانان حاصل نشود. یکی از مهم‌ترین وظایف ما در همین خصوص است.
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه اگر مردم سرنوشت خود را از سرنوشت نظام جدا بدانند خطرناک است، خاطرنشان کرد: حس تعلق و همبستگی اعتماد نخبگان در همه بخش‌ها مهم است. مقام معظم رهبری در سخنرانی خرداد ماه مکرر تبیین کرده بودند که راهبرد امروز جمهوری اسلامی در این مقطع مقاومت است. برای اینکه تعبیر اجرایی داشته باشیم باید تاب‌آوری جامعه را در بخش‌های مختلف بالا ببریم. تاب‌آوری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و مدیریتی باید برنامه‌ریزی شود.
وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر معیشت مردم گفت: هدف آمریکایی‌ها این بود که طبقات پایین دچار مشکلات و شوک روانی شوند. امروز همه می‌دانیم معیشت بر بخشی از مردم ما خیلی سخت می‌گذرد. موضوع دوم در تحریم‌های اقتصادی آمریکا بودجه دولت است. ما خیلی تاکید کردیم باید وابستگی بودجه به نفت را کم کنیم و تاکنون کارهای خوبی انجام شده اما متاسفانه هنوز وابستگی‌های جدی در این زمینه وجود دارد.
دکتر جهانگیری ادامه داد: الان از نظر قانونی سقف بودجه از ۴۴۷ هزار میلیارد تومانی که تعیین شده بود به ۳۶۸ میلیارد رسیده است. راهکار این است که برای کشور منابع جدید خلق کنیم و این منابع نفتی نباشند. کشور ما کشور پولداری است و ما کشور فقیری نیستیم. ما بزگترین منابع نفت، ذخایر و مخازن گاز را داریم.
معاون اول رییس‌جمهور بیان کرد: سازمان برنامه طرح اصلاح ساختار بودجه را ارائه کرده است و باید به این مسئله توجه ویژه صورت بگیرد. خواهش من این است که اساتید هم در این موضوع بررسی‌هایی انجام دهند.  به خصوص در تاب‌آوری سیاسی و اجتماعی باید به حد قابل قبولی از اعتماد و امید به آینده برسد. اصلا خوب نیست که جریان یا گروهی، جریان یا گروه دیگری را حذف کنند. بحث هم‌افزایی قوای سه گانه، اتخاذ رویکردی برای اینکه نظام تصمیم‌سازی را اصلاح کنیم، اهمیت ویژه‌ای دارد. تاب‌آوری مدیریتی یعنی در مقطع مناسب تصمیم مناسب گرفته شود. مهم‌ترین رسالت دانشگاه این است که باید فکر کنیم چه کار باید کرد تا در شرایط تحریم‌ها در توسعه علمی کشور وقفه ایجاد نشود. نباید اجازه دهیم نخبگان از کشور خارج شوند. ما به دنبال این بودیم که تصمیمی بگیریم معیشت اساتید دانشگاه تامین باشد و معترفیم که حقوق کافی در کشور ندارند.
جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: حلقه ارتباط دانشگاه با صنعت خیلی مهم است. همکاری وزارت نفت و صنعت و وزارت نفت با دانشگاه در مقطعی خوب بود. الان تولید داخل کشور و صنعت کشور به شدت نیازمند این است که برای برون رفت از این شرایط دانشگاه‌ها فکری کنند.
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه اکنون در طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم، اظهار داشت: هم اکنون به مدد تلاش صادقانه و جوانمردانه همه کسانی که دل در گرو رشد و تعالی این کشور دارند، توشه و انبانی قابل اعتنا از تجربه و دستاورد های علمی و پژوهشی را در عرصه های مختلف در اختیار داریم.
وزیر علوم افزود: همانگونه که در دهه اول و دوم انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی، دانشگاه با تمام قوا به میدان آمد و نیازهای دفاعی کشور را تأمین کرد، در دهه سوم و چهارم انقلاب نیز با اهتمامی مثال زدنی در رفع نیازهای فناورانه صنایع دفاعی و بازسازی سایر صنایع از پای ننشست.
دکتر غلامی با تقدیر از روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور برای تلاش در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری و خدمت به جوانان این مرز و بوم گفت: بی شک تلاش مجاهدانه شما مأجور حضرت باری تعالی است. ما همه خود را وابسته و دلبسته ایران عزیز می‌دانیم و برای اعتلای آن از هر نوع مجاهدت فروگذار نخواهیم کرد.
وی با اشاره به فعالیت مسئولان، محققان و پژوهشگران دانشگاهی در چهل سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تلاش‌های شما عزیزان در چهل سال گذشته، ایران عزیز ما را در جایگاه عزتمندانه ای از نظر علم و فناوری در میان کشورهای جهان قرار داده است. این جایگاه رفیع هنوز قابل ارتقا است و انشاالله در ۱۰ سال آینده با برنامه ریزی های منسجم و هدفمند، کشورمان در رده ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر تولید و نشر علم قرار خواهد گرفت.
وزیر علوم با بیان اینکه ما نباید به یافته های خود قانع باشیم، گفت: آنچه در ۴۰ سال گذشته انجام شده، بی شک معادل ۱۰۰ سال تلاش بوده و ترسیم قله‌ها و هدف گیری جایگاه رفیع و تدوین آرزوها یک راهکار واقعی برای حصول نتایج بزرگ است.
دکتر غلامی با اشاره به اینکه همگی از ابتدا تا به امروز شاهد نقش بی‌بدیل دانشگاهیان در بسترسازی، پیروزی و تداوم این انقلاب بوده‌ایم، اظهار داشت: اگر به دانشگاه و کنش‌گران اصلی آن در بستر تاریخی ایران نظر کنیم، درخواهیم یافت که حافظه تاریخی‌جغرافیای ایران زمین گواه آن است که دانشگاه بویژه در بزنگاه‌ها در قبال جامعه و مسائل و مشکلات آن دغدغه داشته و احساس مسئولیت کرده است.
وی افزود: اذهان مردمان این سرزمین به یاد دارند که نخبگان دانشگاهی‌اش همگام با آنان در حل مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه حضور و مشارکت داشته‌اند و نقطه عطف این حضور در تاریخ معاصر این کشور، خود را در انقلاب اسلامی ایران نمایان ساخت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست بیان کرد: بعد از پیروی انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها وظایف مهم و گسترده‌ای به عهده داشتند و در هر مرحله توانستند، ایده‌ها و راهکارهایی را مطرح کنند، اما بدنه نیروی انسانی نیاز به مهارت فنی و دانشی داشت به همین خاطر ما با شیب نسبتاً تندی سعی بر افزایش این مهارت‌ها داشتیم و تربیت نیروی انسانی را در سطح ملی و منطقه ای گسترش دادیم به طوری که در دهه ۷۰ بخش‌های مختلف اجرایی و کارشناسایی به لحاظ جذب نیروی انسانی دانشگاهی به مرز اشباع رسید و در دهه ۸۰ دانشگاهیان می بایست اثرگذاری بیشتری ارائه می‌کردند.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها به خوبی با پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به سمت انجام تحقیقات حرکت کردند. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما توانستند به خوبی خود را نشان دهند و در منطقه جایگاه اول و در غرب آسیا جایگاه اول و دوم را به دست آورند و این مطلبی است که می‌توان به عنوان دستاورد دانشگاه‌ها از آن یادکرد. توجه به مسائل اجتماعی، حل مسائل اقتصادی، اشتغال و تولید به تدریج مورد توجه قرار گرفت.
دکتر غلامی با اشاره به تاسیس پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در دهه نود اظهار داشت: با تاسیس این مراکز در دهه نود شکل گیری وحرکت به سمت تبدیل ایده به محصول و تبدیل علم به ثروت با اشتغال جمع کثیری از دانش آموختگان دانشگاهی در این مراکز تحقیقاتی به سمت توسعه همه جانبه کشور رفتیم.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط جدید کشور و تحمیل جنگ اقتصادی گفت: در شرایط کنونی نیز باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنیم و با رصد و احصای مشکلات اقتصادی کشور به صورت همه جانبه وارد میدان عمل شویم و از فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را ببریم و سعی کنیم بیشتر فعالیت‌های علمی در سطح پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها، تقاضا محور باشند.
دکتر غلامی افزود: در شرایط کنونی کشورباید بتوانیم از عرصه سخت‌افزار، نرم‌افزار و نیروی انسانی دانشگاهی در مقابله با تروریسم اقتصادی که به ملت بزرگ ایران تحمیل شده، بهره‌برداری کنیم و این تهدید بالقوه را به فرصتی برای ملت عزیزمان تبدیل کنیم.
وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه امروز بیش از هر زمان دیگر، دانشگاه های کشور بر مبنای تعهد و الزامی که نسبت به امر مسئولیت پذیری اجتماعی دارند پای کار هستند، اظهار داشت: متقابلاً دولت نیزاکنون بیش از هر زمان دیگر به نقش و سهم دانشگاه ها در عبور از بحران ها و گردنه های سخت باور دارد و این فرصت مهمی برای تحقق ایده هایی است که سالیان سال در قالب ارتباط دانشگاه و صنعت و جدیداً ارتباط و تعامل دانشگاه و جامعه مطرح است.
وی افزود: در زمینه این همکاری مشترک می توان به مواردی از قبیل امضا قرار داد با وزارت خانه های صمت و جهاد کشاورزی در خصوص کارآموزی و کارورزی دانشجویان و اساتید جدید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در بخش های مختلف این وزارتخانه ها اشاره کرد.
دکترغلامی بیان کرد: از بتدای ۱۳۹۸ اعزای هیات علمی که استخدام می‌شوند باید به مدت شش ماه در صنعت دوره بگذارند و بعد درخواست خود را مطرح کنند. ما همچنین بازنگری در آیین نامه ارتقا را مطرح کردیم که برای بررسی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در این آیین نامه، بخش امتیازدهی در فعالیت‌های علمی به پروژه‌های کاربردی نیز نقش موثری می‌تواند ایفا کند.
وی همچنین برگزاری این نشست را بر آمده از ایده تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین ارتباط و تعامل دانشگاه و جامعه دانست و گفت: وقتی سخن از دانشگاه مؤثر می رود، دیگر ایده های “دانشگاه در خود” و ” دانشگاه برای خود” عیار و اعتبارخود را از دست می دهند و ایده دانشگاه برای جامعه و کشور جایگزین این ایده‌ها می شود.
وزیر علوم افزود: نشست «هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» و طرح مباحثی همچون بررسی سیاست‌های تولید ملی و اشتغال و تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم، حکایت از رویکرد تازه اهتمام و اعتنای جدی دانشگاه به مسائل و موضوعات روز دارد که قالب‌های سنتی نشست‌های قبلی رؤسای محترم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری را شکسته است.
دکتر غلامی اظهار امیدواری کرد: در این نشست بتوانیم سیاست‌ها و برنامه‌های مؤثر برای ارتقای نقش اجتماعی دانشگاه‌ها در شرایط جدید را به نتیجه برسانیم.
دکتر ملا نظری رئیس دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به برگزاری این مراسم و تقارن آن با هفته کرامت گفت: امیدواریم بتوانیم خواستن را به توانستن تبدیل کنیم و بحث اصلی این نشست ارتباط صنعت با دانشگاه و حل مشکلات اقتصادی و عبور از تحریم‌ها به عنوان نقطه ثقل اصلی این نشست باشد.
وی در ادامه افزود: امروز کشور در شرایط خاصی قرار دارد و برای کسب درآمد مشکلات اساسی بر سر راه است ولی امیدواریم این شرایط را به عنوان یک فرصت برای کشور تلقی کرده و علاوه بر آنکه به دنبال کم کردن عوارض ناشی از تحریم ها هستیم باید به نقش دانشگاه‌ها در حرکت به سوی این تغییرات به نفع کشور و جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
دکتر ملانظری تصریح کرد: دانشگاه‌ها این باور را دارند که در شرایط پیچیده و شرایط تحریم می‌توانند راهکارهای اجرایی و عملی ارائه کنند و ما در گذشته هم دو تجربه حساس جنگ تحمیلی و بحث هسته‌ای را داشتیم و در هر دو صحنه با اقتدار از مشکلات عبور کردیم و امروزه بحث جنگ اقتصادی یک تکلیف تازه برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.
وی افزود: دانشگاه الزهرا (س) در حول چهار محور نقش خود را در شرایط تحریم به طور جدی نشان داده که محور اول تمرکز بر آموزش‌های کاربردی و توانمند سازی نیروی انسانی بوده که این بحث در دو بعد آموزش نیروی متخصص برای ورود جامعه و بعد آموزش‌های مثبت در دانشگاه‌ها در شرایط تحریم جلو رفته است.
دکتر ملانظری به محورهای دیگر حرکت دانشگاه الزهرا (س) اشاره کرد و گفت: بعد دوم هدایت صنعت به سوی دانشگاه‌ها است که در این راه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش مهمی ایفا کرده به گونه‌ای که امروزه فرصت مطالعاتی از یک امر اختیاری به یک امر الزامی تبدیل شده است.
وی گفت: حمایت از صنایع داخلی سومین بعد این مسیر است که دانشگاه‌ها از بعد فنی کار و بعد فرهنگی و روانی قادر هستند از شرایط تحریم عبور کنند و بعد چهارم توجه به آسیب‌های روانی ناشی از تحریم است؛ پیامد‌هایی همچون بیکاری، ازهم گسیختگی اجتماعی و غیره که دانشگاه‌ها می‌توانند برای هر یک از این مسائل راهکار داشته باشند و امروزه دانشگاه الزهرا (س) به برکت وجود نخبگانش آموزش‌های خود را حول این چهار محور متمرکز کرده است و امیدواریم بتوانیم در این مسیر پیشقدم باشیم.
انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi