پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

3:30:26 - سه شنبه 26 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مگر دیوان محاسبات بصورت گزینشی در مورد پرونده دانشجویان بورسیه ورود می‌کند؟
جمعی از دانشجویان بورسیه طی بیانیه‌ای در پاسخ به توضیحات وزارت علوم درباره یک اقدام غیرقانونی در این وزارتخانه آوردند: مگر دیوان محاسبات بصورت گزینشی در مورد پرونده دانشجویان بورسیه ورود می‌کند؟ تناقضات بسیاری به ذهن خطور می‌کند که همگی بر سیاسی بودن پرونده دانشجویان بورسیه اذعان دارد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از فارس:دانشجویان بورسیه در بیانیه‌ای ضمن تشکر از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به درخواست آنها مبنی برشفاف سازی اقدام غیر قانونی وزارت علوم در انتصاب بورسیه اخراجی دوران اصلاحات در سمت مدیرکل وزارت علوم، آوردند: مگر دیوان محاسبات بصورت گزینشی در مورد پرونده دانشجویان بورسیه ورود می‌کند؟ یا اساسا چه ارتباطی بین دیوان محاسبات و مسئولین وزارت علوم است که بصورت هماهنگ فقط پرونده افرادی را بررسی می کنند که مورد تفافق طرفین است؟ مگر وظیفه دیوان محاسبات حفاظت و حراست از بیت المال نیست؟ تناقضات بسیاری به ذهن خطور می‌کند که همگی بر سیاسی بودن پرونده دانشجویان بورسیه اذعان دارد.

این دانشجویان ادامه دادند: در ابتدای اطلاعیه وزارت علوم درباره نتیجه بررسی وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون در روز دوم آبان‌ماه سال گذشته آمده است « وزارت علوم، تحقیقات و فناوری براساس وظایف قانونی و برنامه‌های اعلام شده در دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته کوشیده است که در جهت صیانت از «کیفیت و اعتبار علمی دانشگاه‌ها»،«رعایت دیسیپلین علمی و قانون» و «مبارزه با فساد اداری و علمی» گام های عملی بردارد.

این دانشجویان در ادامه نامه خود آوردند: تناقض، تخلف و تبعیض آشکار وزارت علوم در برخورد با دانشجویان بورسیه و ایجاد هیاهو و جنجال های رسانه ای با هدف تخریب و تضعیف دانشجویان بورسیه دولت قبل به بهانه های کاملا سیاسی و حزبی در دستور کار تیم(ستاد جنگ) اصلاحات مستقر در وزارت علوم قرارگرفته بود به گونه ای که بیش از ۱۱۰۰۰ هزار تیتر خبری علیه دانشجویان بورسیه در رسانه های زنجیری منتشر شد و فضای حاکم بر جامعه علمی کشور را علیه این دانشجویان کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در توضیحات وزارت علوم آمده است « موضوع بورس تحصیلی نامبرده در مقطع دکتری در تاریخ ۱۳۸۵/۱۱/۱ (در دولت قبل) مطرح و مورد موافقت قرار گرفته است و ایشان در سقف مهلت بورس موفق به اتمام تحصیل نشدند.» لازم است چند مورد را در این زمینه به اطلاع برسانیم.

این دانشجویان در ادامه آوردند: اولا صداقت در گفتار و رفتار همواره باید مورد توجه مسئولین وزارت علوم قرارگیرد، نامبرده در اواخر دولت اصلاحات بورسیه وزارت علوم می شود ولی زمان شروع به تحصیل وی در تاریخ ذکر شده است، متاسفانه وزارت علوم به شعارهای خود نیز اعتقاد و التزام ندارد. چگونه است فردی با این مشکلات (کسرمعدل، کبر سن، اشتغال همزمان با تحصیل) در دوران اصلاحات توانسته بود بورسیه وزارت علوم بشود؟

در ادامه این بیانیه آمده است: برفرض ادعای وزارت علوم، وی بورسیه دولت قبل است، چگونه است فردی با این مشکلات عدیده ای که داشته تاکنون لغو بورس نشده؟ مگر مسئولین ادعا نمی‌کنند تمام پرونده دانشجویان بورسیه به دقت بررسی شده؟ چگونه است که نام وی در هیچ یک از لیست های دانشجویان لغو بورس نیست؟ اگر تمام پرونده های دانشجویان بورسیه اینگونه بررسی شده پس حتما نیاز است مسئولین نظارتی و قضایی تمام پرونده ها را بررسی کنند.

این دانشجویان در ادامه بیانیه خود آوردند: مسئولین وزارت علوم بارها در بیانیه‌ها و مصاحبه های زنجیره ای خود دانشجویان بورسیه را” بورسیه های بدون” آزمون “معرفی کرده اند. یک سوال اساسی وجود دارد و آن اینکه نامبرده در کدام آزمون اعزام به خارج شرکت کرده و براساس چه مبنا و معیارهایی پذیرفته شده است؟

چگونه ایشان دکتری اعزام به خارج را به داخل تبدیل کرده و در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل شده است؟

دانشجویان به بخش دیگری از توضیحات وزارت علوم مبنی بر بازگشت به کار نامبرده اشاره کردند و آوردند: در ادامه توضیحات امده است « بازگشت به کار نامبرده طی اعلام نیاز شماره ۲۳۲۷ مورد ۱۳۸۹/۹/۴ صورت گرفته و نامبرده از تاریخ مذکور در مرتبه مربی مجددا به کار مشغول گردیده است و دانشگاه محل تحصیل ایشان در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۹ محرومیت از تحصیل وی در دوره دکتری را به اداره کل بورس معاونت دانشجویی وقت اطلاع داده است.» در این مورد هم چند سؤال مطرح است.

در ادامه آمده است: چگونه ممکن است فردی که هیات علمی وزارت علوم و دانشجوی بورسیه این وزارتخانه است، قبل از اتمام تحصیل و بدون اخذ مدرک دکتری دوباره در وزارت علوم شروع به کار کند؟ مگر نامبرده مامور به تحصیل نبوده؟ مگر شروع مجدد فعالیت وی مورد بررسی قرار نگرفته است؟ نکته جالب توجه اینکه دانشگاه محل تحصیل وی یکسال بعد از شروع فعالیت مجدد وی نامه محرومیت از تحصیل ایشان را صادر کرده است.

این دانشجویان در ادامه بیانیه خود آوردند: لازم است جهت اثبات ادعای خود نامه های ذکر شده منتشر شود تا مردم خودشان قضاوت کنند. طبق ادعای شما نامبرده حین تحصیل مجددا در وزارت علوم مشغول فعالیت بوده است که این تخلف و اشتغال همزمان با تحصیل است که باید لغو بورس می شده که این کار توسط وزارت علوم فعلی که کار بررسی های پرونده دانشجویان بورسیه را انجام می‌دهد صورت نگرفته است و نام وی در هیچ یک از لیست های دانشجویان لغو بورس شده مشاهده نشده. این تناقض در رفتار و عمل وزارت علوم دربرخورد با دانشجویان بورسیه باید در تاریخ ثبت و ضبط شود تا بر همگان پشت پرده بازی سیاسی وزارت علوم با دانشجویان بورسیه آشکار شود؟

در ادامه این بیانیه آمده است: وزارت علوم به دلایل واهی دانشجویان بورسیه را که به صورت پاره وقت مشغول فعالیت برای تامین مخارج زندگی خود هستند را لغو بورس کرده است. ولی سوال اساسی اینکه وزارت علوم با علم و اگاهی که ایشان هیات علمی وزارت علوم بوده و همزمان هم تحصیل می‌کرده و هم در وزارت علوم شاغل بوده را لغو بورس نکرده که این با هیچ یک از شعارهای وزارت علوم در برخورد با دانشجویان بورسیه همخوانی ندارد.

این دانشجویان در ادامه با اشاره به توضیحات وزارت علوم آمده است: در توضیحات آمده است « براساس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی و طبق مصوبه ۹۴/۲/۶ هیات امنا، ذی‌ربط نامبرده موظف به پرداخت شهریه‌های دریافتی به سازمان امور دانشجویان شد که مراحل آن در حال طی شدن است»، براساس ادعای وزارت علوم وی در سال ۹۰ از تحصیل بدلیل ضعف علمی محروم شده است، نکته جالب توجه اینکه تاکنون هیچ نهاد نظارتی (اعم از سازمان بازرسی و دیوان محاسبات) در مورد شهریه های تحصیلی وی اقدامی انجام نداده است.

در ادامه آمده است: وزارت علومی که اظهار می‌کند دیوان محاسبات ابتدا به پرونده دانشجویان بورسیه ورود کرده است و از وزارت علوم خواسته که پرونده دانشجویان بورسیه را بررسی کند چرا تاکنون در مورد پرونده وی دیوان محاسبات ورود نکرده است؟ مگر تفاوتی بین پرونده دانشجویان بورسیه وجود دارد؟

این دانشجویان افزودند: آیا دیوان محاسبات بصورت گزینشی در مورد پرونده دانشجویان بورسیه ورود می‌کند؟ یا اساسا چه ارتباطی بین دیوان محاسبات و مسئولین وزارت علوم است که بصورت هماهنگ فقط پرونده افرادی را بررسی می کنند که مورد نفافق طرفین است؟ مگر وظیفه دیوان محاسبات حفاظت و حراست از بیت المال نیست؟ تناقضات بسیاری به ذهن خطور می‌کند که همگی بر سیاسی بودن پرونده دانشجویان بورسیه اذعان دارد.

دانشجویان بورسیه افزودند: وی با گذشت بیش از ۹سال بدلیل ضعف علمی از دانشگاه اخراج می‌شود چرا سازمان دانشجویان و اداره کل حقوقی وزارت علوم تعهدات وی را اجرایی و هزینه های بیت المال را به خزانه دولت باز نمی‌گرداند؟ وی تاکنون هیچ هزینه ای را به حساب سازمان دانشجویان واریز نکرده است در صورت ادعا وی می تواند اسناد و مدارک ان را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: از مهمترین تناقضات موجود در پرونده ایشان که بسیار عجیب و نادر به نظر می‌رسد این است که طبق ایین نامه ها و قوانین هیات علمی نامبرده پس از ۹ سال درجا زدن وضعیت ایشان باید از هیات علمی تبدیل به کارمندی می‌شد که در مورد ایشان بدلیل اخراج از دانشگاه و ضعف علمی ارتقا نیز گرفته و مجددا تبدیل به هیات علمی شده است.

این دانشجویان افزودند: متاسفانه افراد بسیاری در وزارت علوم وجود دارند که وضعیت مشابه به این فرد را دارند که در دوره اصلاحات بورس شده اند که همزمان مشکلات کسر معدل و کبر سن و اشتغال به تحصیل بیش از ۹سال را دارند و هم اکنون نیز جزو مدیران ارشد وزارت علوم هستند.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi