پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:21:17 - شنبه 29 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مغلطه دانشگاه آزاد در رشته‌های بدون مجوز کجاست؟ +فیلم
پس از اظهارات میرزاده، تائید دوباره این موضوع از سوی مجتبی علوی فاضل، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد کافی بود تا وزارت علوم را مجبور به واکنش در این زمینه کند و زمینه سردرگمی دانشجویان و خانواده‌های آنان بیش از پیش فراهم کند!

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛باز هم رشته‌های مجوز یا بدون مجوز! دانشگاه آزاد است که جزو اولین تیترها و سرخط اخبار دانشگاهی کشور قرار گرفته است و بعد از دو سال، هنوز کشمکش‌های میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم، نتیجه‌ای جز جنجال رسانه‌ای در ملاء عام و استرس و نگرانی برای دانشجویان و خانواده‌های آنان در بر نداشته است.

 بعد از اینکه برای اولین بار، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد در سفر استانی‌اش به سمنان مدعی شد که “وزارت علوم طی نامه‌ای تمام رشته محل‌های این دانشگاه را تا قبل از ورودی مهرماه ۹۵ پذیرفته است”، اختلاف میان این دو نهاد آموزشی کشور که اتفاقا در دولت یازدهم، سهم یک طیف سیاسی خاص نیز شده‌اند، وارد فاز جدیدی شد.

پس از اظهارات میرزاده، تائید دوباره این موضوع از سوی مجتبی علوی فاضل، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد کافی بود تا وزارت علوم را مجبور به واکنش در این زمینه کند و زمینه سردرگمی دانشجویان و خانواده‌های آنان بیش از پیش فراهم کند!

علوی فاضل گفته است: ملاک ما در پذیرش دانشجویان، قانون است و این مسئله به صورت منصفانه اعمال می‌شود یعنی قانون را به صورت منصفانه ببینیم، تفسیر به رأی درست نیست و نمی‌توانیم آنچه دلمان می‌خواهد از قانون بگوییم و آنچه نمی‌خواهد نگوییم. (اینجــا)

شریعتی نیاسر اما در واکنش به اظهارات علوی فاضل، تایید کتبی تمام رشته های دانشگاه آزاد تا مهر ۹۵ و قبل از آن را تکذیب کرد و گفت: وزارت علوم فقط حدود ۴ هزار و ۶۰۰ رشته دانشگاه آزاد را تایید کرده است. (اینجــا)

اختلاف کجاست؟
دانشگاه آزاد مدعی است از قانونی که مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۷ تصویب کرده است، می‌شود استنباط کرد که تمام رشته محل‌های این دانشگاه مورد تائید است و وزارت علوم، برداشت سلیقه‌ای از این قانون و مصوبه مجلس دارد!

در حالی که وزارت علوم، تائید این رشته محل‌های پردردسر را منوط به تائید کارشناسی بر اساس آئین‌نامه و احراز شرایط لازم از سوی واحدهای دانشگاه آزاد می‌داند و در حال حاضر فقط، رشته‌هایی که در سه مرحله مختلف و به صورت فشرده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اعلام کرد را مورد تائید می‌داند.

با یک محاسبه سرانگشتی می‌شود گفت که از حدود ۷ هزار رشته محل دانشگاه آزاد اکنون فقط ۴ هزار و ۶۰۰ تای آن پذیرفته شده‌اند و حدود ۲ هزار ۴۰۰ رشته دیگر، بلاتکلیفند و معلوم نیست که چند هزار دانشجو از سراسر کشور، قربانی بی تدبیری مسئولین آموزش عالی کشور می‌شوند و آینده تحصیلی، شغلی و زندگی آنها زیر سوال می‌رود.

حالا باید باز هم دانشجویان منتظر بمانند و ببینند که اینبار اختلاف بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم که رشته‌ای طولانی است، کی قرار است از زندگی دانشجویان خارج شده و اجازه دهد تا با فراغ بال و بدون هیچ دغدغه‌ای به درس و دانشگاه‌شان برسند! باید دید و منتظر ماند، شاید حالاحالاها این منازعه ادامه پیدا کند و در این میان، بی اعتمادی دانشجویان و داوطلبان آینده به سیستم اموزش عالی در کشور، صورت خوشی نخواهد داشت.

دانلــــــود

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi