پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:53:15 - یکشنبه 1 بهمن 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاینه تمام چشم با استفاده از یک لنز
محققان فناوری جدیدی را ساختند که برخلاف فناوری‌های موجود معاینه چشم، امکان تصویربرداری از تمام چشم (از پشت تا جلوی آن) را با استفاده از یک لنز فراهم می‌کند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، معمولا چشم‌پزشکان برای معاینه بخش‌های مختلف چشم از چند لنز مختلف استفاده می‌کنند؛ زیرا هریک از لنزها دارای نقطه کانونی ثابت و مشخصی به اندازه چند میلیمتر است و به همین علت لنزی که می‌تواند برای مثال قرنیه را بزرگ‌نمایی کند قادر به بزرگ‌نمایی شبکیه نیست.

اما فناوری جدید تصویربرداری که با عنوان توموگرافی نوری منسجم (OCT) شناخته می‌شود، با استفاده از لنزی که دارای قابلیت تنظیم فاصله کانونی است، امکان تصویربرداری از تمام بخش‌های چشم را با استفاده از یک لنز فراهم کرده است.

در قلب این فناوری یک مخزن پر از مایع اپتیکی زلال قرار دارد که قسمت جلوی آن توسط یک غشای پلیمری شفاف پوشیده شده است. این غشا در واقع لنز سیستم است و می‌تواند تغییر شکل دهد. هنگام برقراری یک جریان الکتریکی، غشا در ساختاری شبیه به حلقه به درون مخزن کشیده می‌شود و به شکل محدب درمی‌آید. با قطع جریان، غشا به عقب رفته و شکل آن مقعر می‌شود.

در آزمایشی که با کمک هفت داوطلب سالم انجام گرفت، این سیستم علاوه بر تصویربرداری از جلو و پشت چشم، توانست از محل اتصال زجاجیه چشم با شبکیه و عدسی نیز تصاویری با جزئیات بسیار دقیق تهیه کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Optica منتشر شده است.

بر چسب ها: ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi