پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:43:04 - سه شنبه 14 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ماهواره ایرانی فجر نظامی نیست
مدیر پروژه های فضایی صنایع الکترونیک ایران (صایران) یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت دفاع تاکید کرد که ماهواره فجر کاربرد نظامی ندارد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از “ایرنا”؛ ماهواره ایرانی فجر روز گذشته (دوشنبه) با شعار الله اکبر و با رمز ‘ یا محمد رسول الله (ص) ‘ توسط ماهواره بر سفیر به فضا پرتاب و در مدار زمین قرار گرفت.

‘مهدی سروی’ مدیر پروژه های فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا تاکید کرده که این ماهواره کاربردهای نظامی ندارد و در زمینه هایی نظیر کشتیرانی، دریاها، راه ها، کشاورزی و هواشناسی استفاده می شود.

به گفته مسوولان صنایع الکترونیک ایران (صایران) یکی از شرکت های وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این ماهواره سه ماموریت دارد که یکی از آنها تصویر برداری و ارسال تصاویری با دقت ۵۰ متر از زمین است.

آنها اعلام کرده اند که ماهواره فجر در فاصله ۲۴۰ کیلومتری زمین در مدار قرار گرفته و تا ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری اوج می گیرد.

به گفته مدیر پروژه های فضایی صایران مشاهده گسترش شهر، بررسی تخریب منابع طبیعی، مشاهده پوشش ابرها و پراکندگی انسانی از جمله دیگر کاربردهای ماهواره فجر است.

وی خاطر نشان کرد که ماهواره فجر نخستین ارتباط های خود را با زمین به خوبی برقرار کرده است و باید منتظر ماموریت های بعدی ماهواره باشیم.

***امکان اتصال فجر به سیستم فرماندهی کنترل

مدیر پروژه های فضایی صایران در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که امکان اتصال ماهواره فجر به سیستم فرماندهی و کنترل کشور وجود دارد.

سروی با بیان اینکه پرتاب ماهواره در مدار زمین نیازمند سه تکنولوژی ساخت ماهواره، پرتابگر و فرماندهی و کنترل است، گفت: تمام سه مرحله ماهواره فجر توسط متخصصان داخلی و با فناوری کاملا بومی ساخته شده است.

ایران هشتمین کشور پس از روسیه، آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا و هند است که به صورت مستقل موفق به پرتاب ماهواره شده است.

مدیر پروژه های فضایی صایران عنوان کرد: علاوه بر این سه مرحله کلیه زیر سیستم های ماهواره به صورت صددرصدبومی با همکاری مراکز دولتی، خصوصی و دانشگاهی ساخته شده است.

سروی تصریح کرد: مراکز دانش بنیان و دانشگاه های ما از توانایی بسیار خوبی به منظور پیشرفت در عرصه های علمی برخوردار هستند.

وی اعلام کرد که صایران در حال انجام پروژه های فضایی دیگری نیز هست که می تواند قابلیت هایی بهتر از ماهواره فجر داشته باشد که پس از اتمام به اطلاع مردم خواهد رسید.

ماهواره فجر پس ماهواره های ‘امید’ ، ‘رصد’ و ‘نوید’ چهارمین ماهواره ایرانی در مدار زمین محسوب می شود که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران ساخته شده است و مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر است.

پرتاب موفقیت آمیز ماهواره فجر ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی خبر پرتاب موفقیت آمیز ماهواره فجر توسط ایران به مدار زمین را پوشش داد.

این خبرگزاری عنوان کرد: ایران اعلام کرد که یک ماهواره جدید به مدار زمین پرتاب کرده است. این چهارمین بار است که ایران ماهواره به فضا می فرستد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود به این موضوع اشاره کرد که این ماهواره جدید ایران به طور کامل در داخل ایران ساخته شده است.

پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه نیز ضمن پوشش اخبار مربوط به پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره اعلام کرد که این ماهواره توسط ایران در مدار زمین قرار گرفت.

این پایگاه خبری روسیه نیز به بومی بودن تمامی قطعات این ماهواره ایران اشاره کرد.

خبرگزاری شینهوا چین نیز در گزارشی اعلام کرد که ایران با موفقیت این ماهواره را در مدار زمین قرار داد.

اخبار مربوط به پرتاب ماهواره فجر توسط ایران در دیگر رسانه های بین المللی مهم جهان از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس و دیگر پایگاههای خبری نیز پوشش داده شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi