پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

14:00:19 - دوشنبه 11 اردیبهشت 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس شورای اسلامی استان کرمان اظهار داشت:
لایحه ی ششم توسعه نشان از اعتماد کم دولت و مجلس به شوراهاست
رئیس شورای اسلامی استان کرمان اظهار داشت:لایحه ی ششم توسعه نشان از اعتماد کم دولت و مجلس به شوراهاست.

به گزارش “دانشجوآزاد” کمال جوانمرد رئیس شورای اسلامی استان کرمان امروز صبح در کنفرانس خبری به مناسبت ۹ اردیبهشت روز ملی شورای اسلامی اظهار داشت : در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است باید شورائیان در تحقق این شعار اهتمام ویژه داشته باشند به همین لحاظ شورایی ها باید در بخش اقتصاد مقاومتی گام بردارند و در این زمینه کوتاهی نمی‌کنند.

وی افزود: فلسفه نامگذاری روز ملی شوراها این بود که  ۹ اردیبهشت سال ۵۸ در اوایل انقلاب امام خمینی (ره) پیام تاریخی را به شورای انقلاب دادند و فرمان تشکیل شوراها را صادر کردند تا کار مردم به نماینده های مردم سپرده شود.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان اظهار داشت: امام خمینی (ره) می‌دانستند که برای مشکلات هر منطقه و رفع آنها باید از مردم همان منطقه استفاده کرد و دستور راه اندازی شورا را دادند و این نشان‌دهنده چارچوب فکری امام بود زیرا شیوه حکومت امام (ره) ملهم از اسلام بود تا حکومتی مبنی بر مردم سالاری دینی ایجاد شود و در اسلام هم همین بس که یکی از سوره های قرآن به نام شورا نامگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در اسلام هم یکی از ارکان حکومت اسلامی مشارکت مردم است که چند پیام دارد اول جلوگیری از استبداد دوم برابری و مساوات بین مردم و احترام به کرامت مردم و تشویق مردم در مشارکت در کارهای خودشان و این باعث شادابی و سلامت در جامعه میشود.

هدف از تصویب و تاکید بر شوراها توزیع قدرت است

جوانمرد با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی توضیح داد: در قانون اساسی جایگاه رفیعی برای شوراها در نظر گرفته شده به طوریکه  ۸ اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی ناظر بر شوراهاست بطوریکه شوراها را از امور تصمیم‌گیری در کشور در نظر گرفته است و زیرا هدف از تصویب و تاکید بر شوراها توزیع قدرت است.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان دررابطه با بی مهری های دولت و مجلس به شوراها عنوان کرد: اما متاسفانه آنچه که در قانون اساسی تصریح شده در عمل شوراها به آنها نرسیدند و بندهای ناظر بر شوراها محقق نشده است و این گلایه ما از دولتها و ادوار مجلس است چون با نامهربانی و کم لطفی به شوراها برخورد کردند و امروز می بینیم که اختیارات شوراها با انتظارات مردم همخوانی ندارد.

مسئولینِ شورا باور، شورا یاور خواهند بود

وی ادامه داد: شوراها نباید برادر ناتنی دولتها باشند؛ زیرا شوراها از متن مردم بیرون آمدند و بخش عمده جمهوریت نظام به شوراها برمیگردد، نمیشود شعار جمهوریت داد و شوراها را نادیده گرفت چون با تضعیف شوراها جمهوریت نظام خدشه دار می شود.

کمال جوانمرد تصریح کرد: مسئولین زمانی یار و یاور شوراها میشوند که شورا باور باشند یعنی تا وقتی شورا باوری وجود نداشته باشد شورا یاوری بوجود نخواهد آمد.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان گفت:در اکثر ادوار مجلس و دولتها به صورت گازنبری لوایح و طرحها برای زدن شاخ و برگ شوراها بوده و همواره کم لطفی ها و محدودیتهای فراوانی بر شوراها اعمال شده است، یکی از این موارد زمزمه انتخاب مستقیم شهردار است که کلید خورده و شوراییان مخالف این امر هستند چون در این صورت کسانی که بعنوان شهردار انتخاب میشوند مشهورترند و کاندید شدن هنرمندان و ورزشکاران را خواهیم دید.

عدم شورا باوری دلزدگی در مشارکت مردمی را به دنبال دارد

وی افزود: در طرحها و لوایح مجلس و دولت بایستی بیشتر به شوراییان اعتماد کرد و این عدم شورا باوری باعث شده نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند و دلزدگی در مشارکت مردمی را پیش خواهد آورد.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان با بیان این که ایران پیش قراول تاسیس شورا در جهان بوده است، ابراز داشت: ایران در طول تاریخ شاهد مجالس گوناگونی بوده است و این نشان از حکومت مردم سالاری دینی است.

وی شورا را دستاورد نهضت مشروطه خواهان دانست و گفت: پس از فرمان امام در ۱۹ اردیبهشت ۵۸ قانون انتخاب شوراها به تصویب هیات وزیران می‌رسد و اصلاحاتی همراه می‌شود اما با بحث جنگ این موضوع به عقب می افتد تا اینکه در زمان سال ۷۵ اتفاق می افتد و در ۱۷ اسفند ۷۷ اولین دوره انتخابات در شوراها و روستاها انجام می شود .

جوانمرد بیان داشت: در حال حاضر خانواده شوراها در دوره چهارم چیزی نزدیک به ۱۱۷ هزار عضو دارد و هر عضو به عنوان مویرگ هایی زنده هستند که می‌توانند به دولت در خیلی از امور کمک کنند که در این زمینه است پتانسیل بالقوه آنها کمتر استفاده شده است.

طرح و لوایح  دولت بایستی در جهت حاکمیت شهری باشد

وی با اشاره به آمار دوره چهارم شوراها گفت :  در حال حاضر ۱۹۳۲ عضو در شوراهای شهر و روستای استان کرمان وجود دارد که از این تعداد ۴۰۲ نفر عضو  شورای شهر و هزار و ۵۳۰ نفر در شوراهای روستاها هستند.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان عنوان کرد: ترکیب جنسیتی شورای استان ۱۳۶۳ نفر در روستاها ودر  شهرها که ۳۷۳ نفر و به طور کلی ۱۷۳۶ نفر مرد عضو شوراهای استان هستند  همچنین ۱۶۷ نفر زن در روستا ها و ۲۹ نفر دیگر در شهر و سرجمع زنان در شوراها ۱۹۶ نفر است.

 

جوانمرد با تاکید بر این که در برهه ی کنونی جهان حاکمیت شهر را تجربه می‌کند و کلید شهر در دست شهردار است تصریح کرد: متاسفانه ما در یک قدمی شوراها مانده ایم و طرح و لوایح  دولت بایستی در جهت حاکمیت شهری باشد اما ما گله مندیم  که در هر دوره و سال از شاخ و برگ و یال و کوپال شوراها زده می شود  ودر نهایت  یک شیر بی یال و دم باقی مانده نمی ماند.

لایحه ی ششم توسعه نشان از اعتماد کم دولت و مجلس به شوراست

وی با گلایه مندی از لایحه ی ششم توسعه ابراز داشت: درلایحه ی ششم توسعه به شورائیان کم لطفی شده و عوارضی که شهرداری می‌گیرند در این لایحه به عنوان مالیات در نظر گرفته شده است و این نشان دهنده اعتماد کنم دولت و مجلس به شوراهاست.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان تشریح کرد: ما رفیق مجلس هستیم نه رقیب ، برادر تنی مجلسیان که  در موازات آنها حرکت می‌کنیم به واقع  مجلسیان باید به موضوعات کلان کشور با دید سیاسی سیاست گذاری داشته باشند و به وظایف خود عمل کنند اما شورا پارلمان محلی هر منطقه است.

جوانمرد ادامه داد : اکنون از دولت گلایه داریم که از سال ۸۱ شورای عالی اداره کشور طرح مدیریت جامع شهری در ۲۳ بند تنظیم کرده و در این ۲۳ بند اختیارات مربوط به امور رفاهی را به شورای آن واگذار کرده که در سال ۸۱ مانده است ولی طرح مدیریت جامع شهری از سال ۸۶ در حال خاک خوردن است.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان تصریح کرد:  دولت باید این قول را بدهد که بر اساس مصوبات مجلس طرح مدیریت جامع شهری را اجرایی کند زیرا این طرح در کم کردن ساختار دولت و چابک سازی آن گام‌های خوبی می تواند بردارد.

وی ادامه داد:  تمام امور شهری خدمات و رفاهی بر اساس این طرح به شوراهیان واگذار و تنفیذ می شد که متاسفانه انجام نشد و خواسته‌ شهرها این است که برای چابک‌سازی شوراها و تقویت جمهوری نظام اسلامی این طرح به اجرا در آید.

جوانمرد رای مردم در انتخابات را حق الناس دانست و بیان داشت: رای مردم حق الناس است و باید به خوبی از آن محافظت شود و امیدواریم که مسئولین در ادامه هم بر اساس مر قانون عمل کنند.

عضو شورای شهر کرمان اذعان داشت:  شرکت در انتخابات کرمانی ها از متوسط کشوری بالاتر بوده و امیدواریم در این برهه حساس از زمان دوباره تمام معادلات را برهم زنند و یک دولت مقتدر و مد نظر مقام معظم رهبری به وجود آورند.

ورود پول های کثیف به انتخابات، افراد متخصص و پاک دست را به حاشیه می برد/شوراها حیاط خلوت سیاسیون نیستند

وی با تاکید بر این که همه گروه‌ها و جناح ها انتخاباتی باید اخلاق مداری را مدنظر قرار گیرند بیان داشت: مردم سالاری بحث انتخابات است اما دینی و اسلامی بودن آن ناظر بر اخلاق مداری است و ما امیدواریم در این انتخابات ناظران بر هزینه‌ها و پول‌ها نظارت داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان ادامه داد: باید تلاش کرد تا افراد پاکدست انتخاب شوند زیرا پول‌های کثیف نخبه کشی خواهند کرد و افراد متخصص و پاک دست را به حاشیه خواهند برد.

جوانمرد تصریح کرد: ما معتقدیم مردم به آن بلوغ سیاسی رسیده اند تا خادم خود را فارغ از مسائل سیاسی و جناحی و قول ها و رنگ و لعاب انتخاب کنند چرا که شوراها حیاط خلوت های سیاسیون نیستند.

تحقق واقعی کلانشهرِ کرمان با اجرای پروژه های قرارگاه خاتم

جوانمرد در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با اهم فعالیت های شروای چهارم شهر کرمان توضیح داد: رویکرد شورای چهارم شهر کرمان اقتصاد مقاومتی بود و در این شورا سند آرمان شهر کرمان با محوریت گردشگری در حال تدوین است یعنی اعتقادش به کرمان ۱۴۰۰ است و بر اساس همان صنعت کار می کند همچنین در شهرداری هم حوزه ای به نام گردشگری تایید شده است.

وی ادامه داد: شورای چهارم با استراتژی کرمان ۱۴۰۰ حرکت می کند و به طور کلی بحث پروژه های بزرگ که فرصت طلایی برای کرمان بود با ورود مقتدرترین پیمانکار منطقه که قرارگاه خاتم الانبیا است ۷ تقاطع غیرهمسطح در شهر اجرایی شد.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان گفت:طرح حذف میدان آزادی ریسک بزرگ شورای چهارم بود البته که کارهای بزرگ مشکلات بزرگی دارد و نیاز به صبر جمیل دارد من از مردم کرمان عذرخواهی می کنم اما با صبری که به خرج می‌دهند شاهد کلانشهر کرمان خواهیم بودزیرا تمام تلاش شورای چهارم گذار کرمان از شهر به کلانشهر بود و با توجه به کارهایی که صورت گرفته انشاالله شورای پنجم میوه های شورای چهارم را خواهد چید.

کمال جوانمرد تصریح کرد:در بحث سرمایه گذاری باید گفت شهرداری را میتوان با شهر فروشی اداره کرد اما هنر این است که منابع پایدار و بخش خصوصی را به کار بگیریم که شورای شهر در دوره چهارم توانست ۳ هزار میلیارد تومان جذب کند.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات این بود که شورای شهر تلاش کرد بافت تاریخی و فرسوده را بازسازی کند همچنین توجه به آسیب های اجتماعی از دغدغه های این شورا بود زیرا شهر موجودی زنده است و موجود زنده روح دارد و فرهنگ بر آن جاری است در استان کرمان طلاق، حاشیه نشینی و اعتیاد از معضلات اصلی هستند که شورا در این زمینه ها ورود کرده و تا حدی موفق بوده همچنین از اقدامات دیگر می توان به ایستادگی شورای چهارم در مقابل زمین خواری ها اشاره کرد.

پیوست نگار فرهنگی و ایجاد مرکز تحقیقات از برنامه های آینده ی شورا

وی در خصوص طرح ها و برنامه های آینده خود گفت: اساسا در شورای شهر ناظر هستیم و دو برنامه ها را پی گیری می کنیم، یکی پیوست نگاری فرهنگی و دیگری ایجاد مرکز تحقیقات است.

جوانمرد ادامه داد: در بحث پیوست نگار فرهنگی بسیار ناکارآمد بوده ایم و نتوانستیم آن را جا بیاندازیم و به صراحت باید گفت حتی یکی از پروژه های در حال اجرا پیوست فرهنگی و زیست محیطی ندارد.

رئیس شورای اسلامی استان کرمان تشریح کرد: باید مرکز تحقیقات ایجاد شود تا طرح ها با کمک کارشناسان و نظر کارشناسانه ی آن ها اجرا شود.

 

بر چسب ها:
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi