پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:01:10 - دوشنبه 16 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قلع‌وقمع اساتید انقلابی در دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان/ چرا اخراج می‌کنید؟
از گوشه و کنار دانشگاه‌ها خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد هنوز پس از گذشت حدود دو سال از اخراج اساتید در دانشگاه علم و صنعت و شهید بهشتی برای اولین بار، برنامه سیاسی شدن فضای دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد. دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از همین دانشگاه‌ها است که امروز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اپیدمی پرونده‌سازی مسئله‌ای است که محیط دانشگاه از ابتدای دولت یازدهم با آن مواجه بوده است. پس از پرونده‌سازی برای دانشجویان مورد ظلم واقع شده بورسیه و همچنین تشکل‌های دانشجویی، این بار قرعه‌ی فال به نام اساتید انقلابی خورده شد که کلید آن از سال ۹۴ زده شد و تا به امروز ادامه دارد.

با بررسی سیر روند این پرونده سازی‌ها پی بردیم برخی مسئولین بالا دستی در دانشگاه‌ها سعی در القای این موضوع دارند که اساتید جوان جذب شده، صلاحیت تمدید قرارداد را ندارند و یا اساتید انقلابی که سابق درخشان علمی که در کارنامه‌های تدریس را دارند به بهانه‌های مختلف باید به صورت اجباری بازنشست شوند.
قرعه فال به نام اساتید انقلابی زده شد
اقدام به حذف برخی اساتید در بستر دانشگاه موجب گشته تا جوسازی و نا آرامی در فضای علمی دانشگاه سیر صعودی را طی کند. از طرفی دیگر، جذب افراد معلوم الحال که سابقه شرکت درمیتینگ‌های سیاسی، فتنه ۸۸ و کوی دانشگاه را داشته و سابقه کیفری درخشانی هم دارند روز به روز به عنوان اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند.
همانگونه که وزارت علوم با ادعای دروغین بورسیه‌ها و پرونده سازی علیه دانشجویان دو سال فضای دانشگاه را به تشنج کشید شاید بار دیگر شاهد موضوعی همچون این ادعای دروغین و با موضوع بازنشستگی و عدم تمدید قرارداد با اساتید انقلابی باشیم.
از گوشه و کنار دانشگاه‌ها خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد هنوز پس از گذشت حدود دو سال از اولین اساتید اخراجی در دانشگاه علم و صنعت و شهید بهشتی، برنامه سیاسی شدن فضای دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد. دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از همین دانشگاه‌ها است که امروز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

مواضعم نسبت به تخلفات دانشگاه، به مذاقشان خوش نیامد!

کریمی افشار یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی در خصوص اقدام مسئولان این دانشگاه مبنی بر حذف اساتید انقلابی به بهانه بازنشستگی به خبرنگار ما گفته: «با توجه به اینکه بنده دبیر شورای هم اندیشی و عضو کمیسیون ماده ارتقا بودم، به موارد متعددی از تخلفات بر می‌خوردم که موضع گیری‌های ما باعث می‌شد مسئولان دانشگاه حساست ویژه روی بنده داشته باشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تا اینکه دو سال قبل، معاون آموزشی دانشگاه به بنده گفت: بهتر است شما بازنشست شوید، اما من نپذیرفتم. این موضوع گذشت تا در بحث فراخوان‌ها و بررسی صلاحیت عمومی به مواردی برخوردیم که رئیس دانشگاه و معاون آموزشی اصرار داشتند افراد خاصی استخدام شوند؛ این در حالی بود که مواردی به ما گزارش شده بود که بعضا تعدادی از این افراد معاند نظام بوده و یا به جرم براندازی نظام زندان معلق هستند که طبیعتا ما آنان را رد رصلاحیت می‌کردیم.
کریمی افشار افزود: بنده این مسائل را بار‌ها به نهاد رهبری دانشگاه منعکس کردم و گفتم برای ما قابل قبول نیست که فردی که دوستاش یا معاند نظام یا به جرم براندازی نظام زندانی هستند و رئیس دانشگاه از انان حمایت می‌کند، در این دانشگاه استخدام شود.
وی بیان داشت: موضوع دیگری که برای ما عجیب بود، این بود که رئیس دانشگاه در فراخوان هایی که برای هیات علمی می‌دادند، معمولا یک نفر فرد خاصی مد نظرشان بود کاری نداشتند که طرف علمی است یا نیست، متعهد نظام هست یا نه؛ اگر احیانا اگر فراخوان می‌دادند و به غیر از فرد مورد نظرشان افراد دیگری هم شرکت می‌کردند و از لحاظ علمی و صلاحیت عمومی انتخاب نمی‌شدند به هیات مرکزی جذب نامه می‌دادند که ما می‌خواهیم ۲ نفر را بگیریم که در این اواخر حتی صدای مرکز جذب هم در آمد و اعلام کردند که ما این مشکل را فقط با دانشگاه علوم پزشکی کرمان داریم و واقعا خلاف قانون است که نامه می‌دهند یک نفر بگیرند بعد ۲ نفر بگیرند؛ چرا که حق افراد دیگری را ضایعه می‌کنند که ممکن است شایستگی‌های بیشتری داشته باشند.»

ماجرا چیست؟

ماجرا از این قرار است که بسیاری از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمان تن‌ها با ۳۰ سال سابقه تدریس باید به اجبار بازنشست شوند، در حالی که طبق مصوبه هیات ممیزه و بند الف. ماده ۷۲ قانون بازنشتگی اعضای هیات علمی، تا ۳۵ سال می‌توانند در دانشگاه تدریس داشته باشند. به نظر می‌رسد هدف اصلی مسئولان دانشگاه تخریب و حذف اساتید مذهبی و انقلابی است. در واقع مسئولان بالا دستی این دانشگاه می‌خواهند با بازنشست کردن این اساتید، برای کسانی که در حقیقت معضل دانشگاه هستند و استخدام می‌شوند، امنیت ایجاد کنند.

جریان علمی دانشگاه با حذف اساتید ضربه خواهد دید
علی جهرمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در واکنش به بازنشستگی زودهنگام برخی اساتید انقلابی در این دانشگاه گفته: «پس از انتخابات اخیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان دچار یک تسویه حساب سیاسی و به عبارت دیگر یک تصفیه_سازمانی گسترده شده است و مسئولان اعتدالی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هر کس را که با خودشان هم عقیده نباشد، از مجموعه دانشگاه به بهانه بازنشستگی حذف می‌کنند.
وی افزود: باید از این عزیزان اعتدال پرسید؛ این چگونه اعتدالی است که یک استاد با سابقه علمی درخشان و افتخار آفرین برای دانشگاه به جرم انقلابی بودن باید حذف شود؟ چگونه است ریاست محترم دانشگاه که همیشه تاکید دارند، نباید بازی‌های سیاسی وارد مسائل علمی و آموزشی دانشگاه شود، در این باره سکوت کرده اند و بعضا زمینه را برای حذف اساتید دانشمند انقلابی هموار می‌کنند؟
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: آقای دکتر حقدوست، ریاست دانشگاه حتما اطلاع دارند که با حذف این اساتید که هر کدام در رشته خود در سطح ملی مطرح هستند، جریان علمی دانشگاه چه ضربه بزرگی خواهد خورد؟ آن چه که ما از ریاست محترم سراغ داشتیم مشی اعتدالی بود؛ اما گویا فشار جریان‌های افراط طلب باعث شده ایشان مشی اعتدالی خود را فراموش کنند.»

دانشگاه جای تسویه حساب سیاسی نیست

دانشگاه جای انتقام جویی و تسویه حساب سیاسی نیست و کسانی که سعی دارند دانشگاه را با اقدامات حذف گونه، پاتوق سیاسی همفکران خود کنند، خیانتی بزرگ در حق دانشجویان و جریان علمی دانشگاه خواهند کرد. متاسفانه باید گفت: امروز شاهدیم که در این دوره، انقلابی بودن جرم است و انقلابی بودن مترادف بیسواد و افراطی بودن معنا می‌شود، برای همین حق اساتید انقلابی و ارزشی به دلیل عدم حمایت از جریانات خاص در دانشگاه و انتقاد از وضع موجود و انقلابی بوده اخراج است.
سال ۹۴ و در بهبوهه جریانات اخراج اساتید در دانشگاه شهید بهشتی و علم و صنعت؛ صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با ابراز تاسف از اخراج برخی اساتید ارزشی و انقلابی در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفته بود: «متاسفانه شاهدیم کسی که همکار شیرین عبادی است و هنوز با او همکاری می‌کند و ۲۳ سال استادیار است، همین امسال در دانشگاه تهران مدیر گروه می‌شود. حال در همین دانشگاه تهران استادی که دانشیاری را رد کرده و استاد می‌شود و صاحب کتاب‌هایی است که رفرنس‌های درسی است؛ طراح سوالات دکترا و ارشد بوده و همه به سواد وی اذعان دارند مدیر گروه نمی‌شود به جرم اینکه ناقد برجام، طرفدار استقلال و امنیت کشورش است.
اخراج اساتید ارزشی در عدم موضع گیری مجلس و رسانه‌ها صورت می‌گیرد
این استاد دانشگاه بیان داشت: وقتی این اتفاق می‌افتد و سکوت می‌شود و نه مجلس و نه رسانه‌ها و نه صدا و سیما موضع می‌گیرند نتیجه همین می‌شود یعنی اخراج اساتید ارزشی و انقلابی.»
طبق گفته دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان این دانشگاه از یکی دو ماه پیش اقدام به بازنشستگی اساتید انقلابی کرده و تا به امروز هیچ توضیحی برای این اقدام نداشته است. از آنجایی که این اساتید عمدتا در شورای جذب هیات علمی و نقاط کلیدی بودند، اجازه خیلی از فعالیت‌ها را به ریاست دانشگاه نمی‌دادند؛ بنابراین برای اینکه مسیر خودشان هموار شود، اقدام به بازنشستگی این اساتید کردند.

نتیجه چه خواهد شد؟

دانیال علیزاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص می‌گوید: «برای ممانعت از این اقدام، درخواست هایی زده شد؛ اما فایده نداشت و در نهایت نامه نگاری هایی که دانشگاه با وزارتخانه داشت، این اساتید بازنشسته شدند. قطعا حذف اساتید انقلابی در دانشگاه خیانتی بزرگ در حق دانشجویان بوده و ضربه بزرگی به جریان علمی کشور خواهد زد.»
آنچه واضح و مبرهن است جوی است که امروز دانشگاه‌های ما به سختی آن را تحمل می‌کنند. یک روز بحث بر سر سنوات و شهریه و تعلیق از تحصیل است یک روز بحث بر سر اخراج اساتید! حال باید ایستاد و دید دود این عملکرد خصمانه اول به چشم چه کسانی خواهد رفت؛ دانشجویان یا مسئولین آنها؟

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi