پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

14:25:50 - سه شنبه 6 مهر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فناوری نانو در درمان سرطان درخشید
محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از نانو ذرات آهن موفق به تحریک سیستم ایمنی و درمان سرطان شدند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، نانوذرات آهن ماکروفاژ های مربوط به تومور را در سیستم ایمنی تحریک کرده و سبب می شوند سیستم ایمنی با بیماری مبارزه کند.

در افراد سالم، ماکروفاژها به راحتی سلول های تومور را تشخیص داده و آنها را از بین می برند؛ ولی در افراد مبتلا به سرطان، سلول های تومور ماکروفاژ ها را در برابر تومور غیر فعال می کنند و از طرفی آنان را وادار به ترشح فاکتورهایی می کنند که به رشد تومور کمک می کند.
در این مطالعه محققان موش های سرطانی را به سه گروه تقسیم کردند؛ گروه اول نانوذراتی دریافت کردن که در آن داروهای شیمی درمانی قرار داشت، گروه دوم نانوذرات بدون داروی شیمی درمانی دریافت کردند و گروه سوم هیچ درمانی نگرفتند. نتیجه نشان داد در گروهی که نانوذرات را با داروهای شیمی درمانی دریافت کردند، ماکروفاژ ها فعال می شوند و سلول های سرطانی را مورد حمله قرار می دهند. محققان معتقدند که این روش برای درمان سرطان در انسان نیز کارایی فوق العاده ای دارد. تحقیقات نشان می دهد داروی ferumoxytol که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده، بهترین گزینه برای درمان سرطان با نانوذرات در انسان است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi