پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:27:22 - شنبه 18 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سال 96؛
رنگ فرهنگ در دانشگاههای کرمان
سال ۹۶ به انتها رسید و بر آن شدم تا نگاهی به فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای استان کرمان در طول این سال داشته باشم.

به گزارش “دانشجوآزاد” سال ۹۶ به انتها رسید و بر آن شدم تا نگاهی به فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای استان کرمان در طول این سال داشته باشم. قبل از آن جستجویی در زمینه وظایف معاونت های فرهنگی دانشگاهها داشتم از جمله مواردی که برخورد کردم:۱٫ اجرای سیاستهای راهبردی معاونت فرهنگی وزارت براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ۲٫ پیگیری پیشنهادهای لازم، تحقق مصوبات، دستورالعملها و فعالسازی شوراها، ستادهای مرتبط با حوزه فرهنگ مانند ستاد اقامه نماز، امربه معروف و نهی از منکر، عفاف وحجاب؛ ۳٫گسترش فضای اخلاقی، معنی و تربیتی؛ ایجاد فضا و بستر مناسب جهت برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی؛ ۴٫ارائه و ترویج الگوهای نوین عفاف و حجاب و… قاعدتا به طور سالانه بودجه کلانی به دانشگاهها جهت اجرای این مصوبات اختصاص می یابد که باید پرسید این بودجه دقیقا در کجا مصرف شده است؟ و نتیجه ملموس و یا حتی غیرملموس آن چه بوده؟
در این بین برخی از دانشگاههای استان کرمان در طول سال گذشته با حمایت از برگزاری فعالیتهای ارزشی و فرهنگی از جمله برگزاری کرسی های آزاداندیشی، اردوهای راهیان نور، کنگره شهدا، اردوهای جهادی و… خوش درخشیده و گامی موثر در جهت تقویت فرهنگ جوانان آتیه ساز برداشتند که دانشگاه آزاد کرمان در بین دانشگاههای استان در این زمینه پیشتاز بوده است اما جای خالی بسیاری از فعالیتهای اثرگذار هنوز هم حس می شود؛ توجه ویژه به دانشجویان خوابگاهی که از شهر خود دور بوده و نیازمند برنامه های خاص و توجه ویژه می باشند که به ندرت در دانشگاههای استان آنرا می بینیم همچنین پرداختن به مسائل آسیب های اجتماعی و مقوله ازدواج آسان مغفول مانده است.
در کنار این کم کاری ها در پاره ای از مواقع غفلت یا تعمد مسئولین امر، بر چهره فرهنگی دانشگاهها پنجه کشیده و زخم بی فرهنگی را به نمایش گذاشته است؛ گاها به مناسبتهای مختلف از جمله روز دانشجو یا جشنهای فارغ التحصیلی و جدیدالورودها برخی از کانونها و تشکلهای دانشجویی قطعا زیرنظر معاونت فرهنگی دانشگاهها و با اخذ مجوز اقدام به برگزاری مراسمی دون شان دانشجویان می کنند که به یمن وجود شبکه های اجتماعی تکه فیلمهایی از این مراسم به سرعت در فضای مجازی پخش می شود؛ فیلمهایی که هیچ نشانی از مکان مقدس دانشگاه ندارد! کلیپها جشن مختلط، کنسرت و تک خوانی دختران را نشان می دهد؛ تا اینجای قضیه بنا را بر غافلگیری مسئولین می گذاریم اما وقتی به سراغشان می رویم و دلیل عدم برخوردشان با چنین مراسمی را جویا می شویم در اکثر مواقع پاسخ یکی است! “چیز خاصی نبوده! در خیلی از دانشگاهها بدتر از اینها اتفاق می افتد! و قطعا با کسانی که کلیپها را منتشر کرده اند برخورد خواهیم کرد”.
اینجاست که شائبه تعمد و همراهی مسئولین با اینگونه هنجارشکنی ها به ذهن انسان متبادر می شود و شاید خدای ناکرده این همان نفوذی است که مدتهاست رهبر انقلاب در خصوص آن هشدار دادند و امیدواریم که نداشته باشیم نفوذی های فرهنگی در دانشگاههای استان!

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi