پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:24:15 - چهارشنبه 26 آذر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
علم هدف غایی نیست بلک فرآیندی است برای درک و معرفت
استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: پژوهشگران جوان ما باید همواره به خاطر داشته باشند که علم هدف غایی نیست بلک فرآیندی است برای درک و معرفت نسبت به خود، جهان پیرامون و بالأخره شناخت آفریننده جهان هستی.

صادق کریمی عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگوی اختصاصی با دانشجو آزاد در رابطه با هفته پژوهش گفت: هفته پژوهش و فناوری به عنوان نماد کاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بسترسازی مستحکمی را برای ادامه راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری که ضامن پیشرفت واقعی کشور و ایجاد ثروت، رفاه و امنیت برای مردم است در ابعاد اجتماعی و فرهنگی فراهم می نماید.

کریمی با اشاره به مفهوم پژوهش افزود: پژوهش، فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناخت و معرفتی روشن تر از مفاهیم و مجهولات پیرامون مان است. از نگاه کاربردی، پژوهش کوششی است برای یافتن بهترین راه حل های ممکن در جهت حل مشکلات موجود در عرصه های مختلف زندگی. در مجموع پژوهش همان فرآیند علمی و راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق های تازه برای آیندگان است. زمانی که نتایج پژوهش به فناوری و نوآوری می انجامد به کمک بهبود کیفیت زندگی بشری می آید.

وی ادامه داد: پژوهشگر نیز فردی است که با استفاده از روش های علمی در صدد رسیدن به شناختی تازه از مسائل و مفاهیم مختلف است. او با استفاده از ابزارهای گوناگون به مشاهده دقیق تر و عمیق تر پدیده های اطراف خود می پردازد. موارد مورد مطالعه پژوهش را نیز می توان در سه بخش کلی تقسیم بندی کرد: خودشناسی، جهان شناسی و خداشناسی.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص رابطه قدرت با پژوهش عنوان کرد: امر پژوهش چنان در دنیای امروز اهمیت پیدا کرده که ملاک سنجش قدرت کشورها در نظر گرفته می شود. کشورهای پیشرفته و توسعه یافته از قدرت پژوهشی و تسلط اطلاعاتی بسیار بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه و جهان سوم در این بعد مهم، همیشه عقب مانده اند و این یک ضعف بزرگ و استراتژیک برای آنها محسوب می شود.

صادق کریمی در ادامه گفت: با اهمیت بودن پژوهش باعث شده تا در بیشتر کشورها از جمله کشور عزیزمان ایران نیز هفته ای با نام هفته ملی پژوهش و فناوری در نظر گرفته شود: یعنی ۲۲ تا ۲۸ آذرماه که در تقویم کاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نماد کاری و رسالت دانشگاههاست.

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: هفته پژوهش و فناوری، هفته ای است که فرصت مناسبی برای توجه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می آورد تا کلیه ذی نفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور برای آینده، برنامه ریزی و اقدامات بهتر و مهم تری را در دستور کار خود قرار دهند.

وی بیان داشت: انتخاب و معرفی برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری و تجلیل از آنها و همچنین ایجاد فرصت تعامل بین ذی نفعان این حوزه به شیوه های مختلف نظیر برگزاری نمایشگاه، فن بازار، همایش ملی، مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی فضایی را در کشور ایجاد و به آن دامن می زند که ضمن ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و فعالین در این عرصه، بسترسازی مستحکمی را برای ادامه راه تقویت و توسعه پژوهش و فناوری که ضامن پیشرفت واقعی کشور و ایجاد ثروت، رفاه و امنیت برای مردم است در ابعاد اجتماعی و فرهنگی فراهم نماید.

کریمی در رابطه با رشد علمی کشور عنوان کرد: خوشبختانه رشد و توسعه علمی در ایران اسلامی، خصوصاً در دو دهه اخیر سرعت فزآینده ای به خود گرفته است که خود ناشی از اهتمام جوانان و دانشمندان و دانش پژوهان این مرز و بوم به امر پژوهش بوده است. دستاوردهای نوین علمی ایران در حوزه های مختلف هوافضا، پزشکی، هسته ای، نانو و … دنیا را شگفت زده نموده است.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر افزود:نکته مهمی که می بایست یادآور شد آن است که پژوهشگران جوان ما باید همواره به خاطر داشته باشند که علم هدف غایی نیست بلک فرآیندی است برای درک و معرفت نسبت به خود، جهان پیرامون و بالأخره شناخت آفریننده جهان هستی. در حقیقت علم فرآیندی است که بشریت را به سوی لقا الله که همانا کمال حقیقی است رهنمون می سازد.

وی ادامه داد: لذا حواسمان باشد که غایتمان علم نباشد بلکه خدا باشد. در این راه علاوه بر اینکه بایستی به اصول و قواعد علمی و واقعی حاکم بر جهان هستی اعتماد کرد، می بایست به حقایق هستی و ذات باریتعالی و حکمت او نیز که راهی حقیقی جز اعتقاد، ایمان و درک شهودی ندارد نیز باور داشت. انسان، با داشتن این دو بال توأمان یعنی عقلانیت علمی و ایمان گرایانه است که می تواند عروج نماید. و این همان فرآیند نوینی است که قرار است رویکرد حاکم بر دانشگاههای ما گردد تا به وسیله آن تمدن نوین اسلامی بر پا شود.

صادق کریمی در پایان اظهار داشت: امید آنکه با پژوهش و هم افزایی معرفت پژوهشگران دانشگاه و دین، به تمدنی مملو از مزایای انسانی و به دور از معایب بشری دست بیابیم.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi