پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:56:53 - شنبه 15 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در میزگرد « نگاهی به فعالیت‌های جهادی دانشجویان» مطرح شد
عدم حمایت از گروه‌های جهادی/ اعزام ۲۰ هزار جهادگر در سال‌جاری به مناطق محروم/ حضور طیف‌ها و سلایق مختلف در فعالیت‌های جهادی
در سالیان اخیر و پس از بیانات تاکیدی رهبر معظم انقلاب بر حرکت‌های جهادی در سطح جامعه دانشگاهی کشور، خیل عظیمی از بنیه انسانی دانشجویان در راستای حمایت و تثبیت تفکر جهادی و فرهنگ ایثار پا به این عرضه گذاشتند و امروز شاهد خدمات ارزنده این گروه‌ها به محرومان هستیم.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در سالیان اخیر و پس از بیانات تاکیدی رهبر معظم انقلاب بر حرکت‌های جهادی در سطح جامعه دانشگاهی کشور، خیل عظیمی از بنیه انسانی دانشجویان در راستای حمایت و تثبیت تفکر جهادی و فرهنگ ایثار پا به این عرضه گذاشتند.

« اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید. این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز این‌ها را بتوانید توسعه بدهید؛ جهاد هم هست، واقعاً جهاد است؛ کار است، جهاد است، تلاش است، خدمت به محرومین است.» همانطور که در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شده است ایشان اردوهای جهادی را مصداق «جهاد» می‌دانند و بر توسعه آن تاکید می‌کنند. همین موضوع اهمیت فعالیت‌های جهادی را دوچندان می‌کند.

لذا بر آن شدیم با رمز گشایی از حرکت دانشجویان بسیجی در راه مبارزه با محرومیت بخشی از فعالیت عزیزانی که بدون هیچ انتظاری روزها از خانواده خود دور می‌شوند تا در کنار محرومان باشند را نشان دهیم. بر همین اساس میزگرد « بررسی فعالیت‌های جهادی » با حضور جمعی از مسئولان جهاد سازندگی بسیج دانشجویی در خبرگزاری فارس، برگزار شد تا آنها از فعالیت‌ها و دغدغه‌های خود سخن به میان آورند.

آنچه در این میزگرد رخ نمایی می‌کرد سادگی بیان، پوشش و رفتار سربازان عرصه جهاد سازندگی بود. سربازانی که خود هر کدام در صحنه مبارزه با محرومیت چون سردارانی بی نشان خط را نگه داشته اند و اجازه خالی شدن صحنه نبرد را علی رغم بی‌مهری ها نمی‌دهند.

مفرد: حمایت خاصی از گروه‌های جهادی نمی‌شود

صادق مفرد معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی در ابتدای این نشست تصریح کرد: بعد از ادغام جهاد سازندگی بسیج سازندگی تشکیل شد که شروع کار این مجموعه بر مبنای پر کردن اوقات فراغت جوانان و ساماندهی حرکت‌های جهادی بود.

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی افزود: در همان ابتدا مجموعه بسیج سازندگی خلاء جهاد سازندگی را پر می‌کرد به همین دلیل گروه‌های جهادی زیادی تشکیل شد که فعالیت‌های قابل توجهی هم داشتند.

مفرد ادامه داد: ما در کشور مشکلی برای برگزاری اردوی جهادی نداریم و اردوهای جهادی مانند اردوهای راهیان نور به یک امر جاری تبدیل شده است و دامنه این اردوها هم تا حدی گسترده شده که در همه نقاط کشور دسترسی به گروه‌های جهادی وجود دارد.

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: تعداد گروه‌های جهاد را کافی نمی‌دانیم این‌ها بیشتر شبیه اردوی جهادی هستند خدماتی هم ارائه می‌کنند ولی محدودیت زدایی اتفاق نمی‌افتد.

مفرد بیان داشت: آن چیزی که رهبر معظم انقلاب همواره در رابطه با فرهنگ جهادی، مدیریت جهادی و ترویج روحیه جهادی به آن تاکید داشتند و امسال هم به طور خاص به آن اشاره کردند با یک اردوی جهادی تشکیل نمی گیرد.

* باید از اردوی جهادی به سمت حرکت جهادی برویم

وی گفت: امروز نیاز است یک تغییر رویکرد صورت گیرد و فعالیت‌های جهادی عمیق‌تر شود یعنی باید از اردوی جهادی به سمت حرکت جهادی برویم به همین دلیل عبارت جهاد سازندگی جایگزین معاونت جهادی و کارآمدسازی بسیج دانشجویی شد.

مفرد ادامه داد: جهاد سازندگی عزت و احترام خاصی دارد و دید مسئولان هم باید به این مسئله خاص باشد جهاد سازندگی در زمانی که ادغام نشده بود کارهای بسیار مثبت و خوبی را انجام داده بود ما هم به همین بهانه سعی داریم فضائی ایجاد شود تا بتوانیم تخصصی‌تر به حرکت جهادی ادامه دهیم.

* طرح‌های خوب گروه‌های جهادی حمایت می‌شود 

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه اگر طرح خوبی از سوی گروه‌های جهادی ارائه شود، حتماً حمایت می‌شود، خاطرنشان کرد: کشور در جنگ اقتصادی است و اولویت با کارهای جهادی و اقتصادی است. ایجاد اشتغال در مناطق محروم در اولویت برنامه‌ریزی و اجرای گروه‌های جهادی است که جهت معرفی و حمایت از آنها جشنواره فعالیتهای اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که در نظر داریم انجام شود، تمرکز بخشی از توان گروه‌های جهادی هر استان در محروم‌ترین نقطه آن استان است که در طی سه سال، این دهستان با استفاده از ظرفیت‌ها به پیشرفت همه جانبه دست پیدا کند.

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تاکید کرد: قرار نیست تمام خدمات در این ۳۲ نقطه جمع شود. این کار صلاح نیست، همین توزیع و بخش مویرگی گروه‌های جهادی در روستاها مفید است، اما اگر بخواهیم کار پررنگ شود و الگویی جهت پیشرفت پس از چند سال ایجاد شود و نام آبادانی را بر آن نهاده شود نیاز است تا همه توان و پتانسیل خود را در آن نقاط جمع کنیم.

وی ادامه داد: قرار است این فعالیت در روزهای آینده شروع شود و فراخوان برای گروه‌هایی با ویژگی‌های خاص و قوی انجام شده و هر استان یک نقطه را مشخص خواهند کرد.

* توجه به کارهای جهادی در کشور کم است

مفرد در مورد چالش‌های پیش روی حرکتهای جهادی گفت:‌ توجه و نگاه به کارهای جهادی در کشور کم است. رهبری نیز چندین بار به گروه‌های خودجوش فرهنگی اشاره کرده‌اند و خواهان توجه به این گروه‌ها شده‌اند و به حوزه جهادی نیز به‌طور خاص توجه کرده‌اند.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر این خدمات رایگان که به قشرهای مستضعف ارائه می‌گردد توسط دولت‌ها موردتوجه قرار گرفته نمی‌شود. حتی بعضا می بینیم که در برخی نقاط هزینه اسکان گروه‌های جهادی توسط مراکز دولتی گرفته می‌شود.

* نگاه ویترینی به کار جهادی اقدامات گروه‌های جهادی را خراب کرده است

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی اظهار داشت: یک مقداری کج‌سلیقه‌ای در این موارد صورت گرفته و نگاه ویترینی به کار جهادی نیز اقدامات این عزیزان را خراب کرده است. یعنی حتی زمانی که از گروه‌های جهادی در مجلس یا مجموعه‌ای دعوت می‌شود نیز برای زیبایی و قشنگی آن مجلس است وگرنه حمایت خاصی از این عزیزان صورت نمی‌گیرد.

مفرد بیان داشت: این رفتار ویترینی مسئولان برای آن است که تنها بگویند ما داریم کار می‌کنیم برای مستضعفین، درحالی‌که هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد. برخی از دستگاه‌ها تنها به فکر عکس یادگاری با بچه‌های جهادی هستند و هیچ حمایتی از آنها نمی‌کنند.

وی در مورد نقش جهاد سازندگی در نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار داشت: جهاد سازندگی در نظام نقش بزرگی داشته است و تقریباً ۶ وزارتخانه را شامل می‌شده است وزارتخانه‌هایی که باری را از دوش مستضعفین و روستائیان برمی داشتند و الان جای خالی آنها احساس می‌شود.

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: به همین دلیل الان می‌بینیم که بخشی از مشکلات گروه‌های جهادی، جهاد اداری است. در این جهاد گروه‌های جهادی به دنبال مرتفع کردن مشکلات قشر مستضعف جامعه با استفاده از ظرفیت های نهفته در سازمانهای دولتی هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ رهبری در یکی از ایرادهای خود فرمودند «کار جهادی کمک به دولت است» حتی اگر دولت بگوید نیروهای جهادی نیروهای دولت هستند و از آنها نیز حمایت کند نیز کار خوبی است، اما متأسفانه در مقابل این عزیزان ایستادگی می‌کنند، زیرا معتقدند سطح توقع مردم را بالا می‌برند.

وی گفت: در واقع وقتی روستایی می‌بینید زمانی که مشکل آنها چندین سال رفع نشده است، با چند روز کار عده‌ای جوان بسیجی حل می‌شود باعث ایجاد دیدی متفاوت به سازمانهای متولی و گروههای جهادی می‌شود.

* اعزام ۲۰ هزار جهادگر در سال‌جاری به مناطق محروم

مفرد در مورد نقش گروه‌های جهادی در مراسم اربعین تصریح کرد: در سال‌های گذشته کارهای انجام شده توسط گروه‌های جهادی منسجم و قوی بوده است، اما امسال قصد داریم ۲۰ هزار نفر اعزام دانشجویی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: این اعزام نیازمند اسکان و فعالیت‌های خادمی و موکبی و فرهنگی است. که برای این فعالیت تقریباً نزدیک به ۶۰۰ نفر در قالب قریب به ۳۰ گروه جهادی و خادمی به فعالیت در مراسم اربعین می پردازند.

مفرد اضافه کرد: از جمله خدماتی که قرار است به زوار حسینی که دانشجو می باشند ارائه گردد تامین محل اسکان ۵۰۰۰ نفر دانشجو در نجف و ۷۰۰۰ نفر در کربلا است، همچنین قرار است گروه‌های جهادی تجهیز مجتمع سه طبقه‌ای در کربلا و بخشی از صحن حضرت زهرا(س) در نجف را برعهده گیرند.

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی افزود: از جمله فعالیت‌های جدید که امسال قرار است اجرا شود سازماندهی ۲ تیم احتیاط جهادی است که قبلاً سابقه فعالیت در حوادثی چون سیل و زلزله در کشور را داشته‌اند.

* تجهیز ۱۶ مدرسه در عراق توسط گروه‌های جهادی دانشجویی

مفرد گفت: تاکنون ۱۶ مدرسه توسط گروه‌های جهادی دانشجویی در عراق تجهیز شده است در ادامه این فعالیت از طرف مقامات عراقی پیشنهاد نوسازی ۵۰ خانه محروم در اطراف حرم امام علی(ع)جهت فرهنگسازی و آموزش فعالیتهای جهادی به جوانان عراقی داده شده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های گروه‌های جهادی در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: امسال در راه‌پیمایی اربعین چون نمی‌خواهیم میزبانی از عراقی‌ها گرفته شود موکب کاملاً ایرانی نداریم. موکب‌های ما عمدتاً چند ملیتی است. گروه‌های پزشکی نیز بین موکب‌های مستقر در بین راه و در نجف و کربلا پخش خواهند شد.

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی افزود: از جمله اقدامات ویژه که قرار است امسال توسط گروههای جهادی صورت گیرد انجام فعالیت محرومیت زدایی در بعد عمرانی در دو روستا واقع در مسیر پیاده‌روی نجف و کربلا توسط دو قرارگاه امام رضا(ع) و علمدار است.

مفرد گفت: تعداد شهدای مدافع حرم که سابقه شرکت در اردوهای جهادی هم دارند زیاد است این‌ها روزی قلم‌به‌دست گرفتند سپس بیل برداشتند و در آخر سلاح به‌دست به دفاع از حریم ائمه اطهار(ع) رفتند.

* تاکنون ۱۲ نفر در اردوهای جهادی شهید شده‌‌اند

معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی در مورد شهدای اردوهای جهادی گفت: امسال متأسفانه به دلیل وضعیت امکانات و تجهیزات ۳ نفر از نیروهای خود را از دست دادیم، تا به امروز ۱۲ نفر در اردوهای جهادی از ابتدا شهید شده‌اند و متأسفانه اقدام خاصی هم برای خانواده آنها انجام نشده است.

غلامزاده: هنوز طرح‌های خوبی از گروه‌های جهادی به‌دست ما نمی‌رسد

رضا غلامزاده جانشین معاونت سازندگی سازمان بسیج سازندگی در ادامه این میزگرد با اشاره به نقش گروه‌های جهادی گفت: سرکرده یکی از گروهک‌‌‌های غرب کشور در اوایل انقلاب جمله معروفی در مورد جهاد سازندگی دارد. وی پس از دستگیری گفته بود «ضربه‌ای که از جهاد سازندگی خورده‌ایم، از سپاه نخوردیم» این نشان می‌دهد کار سازندگی و خدمت به مردم چه تأثیری دارد.

غلامزاده افزود: با حمایت از گروه‌های جهادی شاهد طرح‌های خوبی در مناطق هستیم. اغلب گروه‌ها توانمند نیستند و هنوز طرح‌های خوبی از گروه‌های جهادی به‌دست ما نمی‌رسد.

بحرینی: حضور طیف‌ها و سلایق مختلف در فعالیت‌های جهادی 

در ادامه این همایش حسین بحرینی مسئول گروه جهادی روح الله گفت: در دانشگاه‌ها دانشجویان به دلیل وجود سلایق مختلف در بسیاری مسائل باهم اختلاف دارند، اما زمان برگزاری اردوهای جهادی شاهد حضور تمام سلایق هستیم. اشکال اساسی به این اردوها نیز فصلی شدن آنها است.

وی ادامه داد:‌ یکی از کارهای خوب اردوهای جهادی تغییر سبک زندگی دانشجویان در دوره است، قبلاً ۱۴ روز دانشجویان شب‌ها و روزها به‌موقع می‌خوابند و به‌دوراز فضای مجازی و اینترنت هستند و سحرگاه را لمس می‌کنند.

بحرینی اظهار داشت: در برخی موارد به دلیل نداشتن وجهه حقوقی نمی‌توانیم در برخی کارها وارد شویم به‌طور مثال برای ساخت مدرسه نمی‌توانیم پروژه‌ای را از سازمان نوسازی مدارسی بگیریم. این مشکلات دست‌وپای گروه‌های جهادی را برای ثبات و ایستادن در یک منطقه گرفته است.

وی تاکید کرد: افق دید برخی‌ها پایین است. کشور در جنگ اقتصادی است و اولویت با کارهای جهادی و اقتصادی است نه مسائل دیگر. بخشی از عزیزان فکر می‌کنند چون تنها چند روز در یک منطقه هستند نمی‌توانند کار دیگری انجام دهند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi