پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

4:10:48 - شنبه 5 مهر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
عدم توجه کامل به سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت
این طرح یکسری نواقص و مشکلاتی دارد که از آن جمله می توان به عدم توجه کامل به سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت اشاره کرد.

دانشجو آزاد؛ تناسب جایگاه نظام سلامت در اولویت‌بندی کشوری سال‌ها دغدغه وزرای بهداشت، دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران حوزه سلامت بود تا جایی که بسیاری از کارشناسان، امتیازی بالاتر از رده ۱۶ برای اولویت سلامت در برنامه‌ریزی‌های کشوری قائل نبودند اما در آن شرایط دولت تصمیم بزرگی گرفت و بودجه لازم را برای حوزه سلامت تخصیص داد تا جراحی بزرگ در نظام سلامت آغاز شود. به سرعت طرح تحول نظام سلامت تدوین و آیین‌نامه اجرایی آن به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد. این برای اولین‌بار بود که با همت دولت، اعتبار طرحی حتی زودتر از نهایی‌شدن آن در حساب دانشگاه‌ها لحاظ و دانشگاه‌ها توانستند بدهی خود را با شرکت‌های دارویی تسویه کنند. اما اجرای طرح به ۵۵۷ بیمارستان کشور، یعنی تنها بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت محدود شد و اکنون با گذشت قریب به ۴ ماه از اجرا در بیمارستان‌های تامین اجتماعی به اجرا در نیامده است. موضوعی که دلیل آن برای دست‌اندرکاران تامین اجتماعی هم روشن نیست.

به غیر از بیمارستان تامین اجتماعی بیمارستان های نیروهای مسلح تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.

نیروی کاری از مهمترین مسائلی است که در بحث طرح تحول نظام سلامت از سوی مسولان مطرح می شود یکی از این مسولان سید یعقوب جعفری است که در زیر بخشی از مصاحبه وی را با خبرگزاری مهر  در مورد  این طرح می خوانیم.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: این طرح یکسری نواقص و مشکلاتی دارد که از آن جمله می توان به عدم توجه کامل به سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت اشاره کرد.

سید یعقوب جعفری گفت: ایجاد بارقه ای از امید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم به جز رنج بیماری مشکل دیگری نداشته باشند و کاهش هزینه های مردم از جمله مزایای این طرح است.

وی تهیه اقلام دارویی، تجهیزاتی و مصرفی بیماران در بیمارستانها و اعتماد بیشتر مردم به بخشهای دولتی و مراجعه بیشتر مردم به بخشهای دولتی را از دیگر مزایای طرح تحول در نظام سلامت عنوان کرد.

وی کمبود نیرو و افزایش حجم کاری کادر سلامت بویژه پرستاران را از دیگر مشکلات اجرایی شدن طرح تحول در نظام سلامت دانست و گفت: نادیده گرفتن کل کادر پزشکی در طرح تحول نظام سلامت در دریافتی ها، افزایش توقع و انتظارات مردم، عدم پیش بینی زیرساختهای اجرای طرح تحول و عدم توجه به آموزش به مردم و بیماران در بسته طرح تحول نظام سلامت نیز از نقایص در اجرای این طرح است.

جعفری ادامه داد: شیفت بیماران از بخشهای خصوصی به دولتی بدون اینکه تغییری در فضای بیمارستانی و نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات صورت گرفته باشد، نیز فشار زیادی را به دوش تیم سلامت تحمیل کرده است.

به گفته وی، افزایش درخواستهای القایی و سفارش آزمایشها و سایر پروسیجرهای کلینیکی و پاراکلینیکی بدون توجیه علمی مانند گرفتن اکو و ام آرآی های بی دلیل نیز از دیگر معایب طرح تحول در نظام سلامت محسوب می شود.

جعفری افزود: بر همین اساس مقرر شد مشکلات و نواقص این طرح به مسئولان وزارت بهداشت ارسال و در صورت نیاز جلسه ای با حضور مقام عالی وزارت تشکیل شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به تشکیل کمیته پیگیری ۱۱ نفره در نظام پرستاری، گفت: این کمیته متشکل از ریاست کل سازمان نظام پرستاری، اعضای هیئت رئیسه شورای عالی نظام پرستاری (۴ نفر) و ۶ نفر از روسای هیئت مدیره های استانها به نمایندگی از سایر هیئت مدیره های نظام پرستاری شامل استانهای همدان، مشهد، سنندج، تهران، قم و ارومیه است.

جعفری خاطر نشان کرد: این کمیته جهت پیگیری مشکلات طرح تحول نظام سلامت تشکیل می شود و موظف است، مستمراً گزارشات مربوطه را به مسئولان گزارش کرده و به اطلاع پرستاران کشور برساند.

البته چیزی که کاملا مشخص است این مسئله است که در صورت اجرای صحیح این طرح می شود به آینده نظام سلامت امیدوار بود اما مسئله ای که وجود دارد این است که باید به هر دو لبه تیغ این ماجرا یعنی پزشکان از یک سو و مردم در سمت دیگر به یک اندازه اهمیت داده شود و حقوق هر دو طرف این موضوع باید دیده شود تا این طرح به سرنوشت پزشک خانواده دچار نشود.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi