پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:20:45 - شنبه 7 مرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گفتگوی تفضیلی دانشجوآزاد با سعید رحمانی کارشناس ارشد شیعه شناسی؛
شان رفیع حضرت فاطمه معصومه (س) دراطاعت بی چون و چرا از حریم ولایت بود
حجت الاسلام سعید رحمانی کارشناس ارشد شیعه شناسی گفت: ویژگیهای شاخص حضرت فاطمه معصومه (س) وی را به الگویی شایسته برای دختران تبدیل کرد زیرا امام کاظم(ع) دختران دیگری هم داشت ولی هیچ کدام شان به چنین درجه ای نرسیدند.

به گزارش “دانشجوآزاد“به مناسبت دهه کرامت گفتگوی تفضیلی با حجت الاسلام سعید رحمانی کارشناس ارشد شیعه شناسی داشتیم که مشروح گفتگو را در ادامه می خوانیم:

-دانشجوآزاد: ضمن تبریک دهه کرامت خدمت جنابعالی در ابتدا بفرمایید چرا حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان الگوی شایسته دختران معرفی گردیده است؟

-حجت الاسلام سعید رحمانی:سالها است که به دخترانمان می گوییم حضرت زهرا(س) اسوه تمام زنان مسلمان است و حضرت معصومه (س) الگوی دختران شیعه می باشد. بارها و بارها این جملات را گفته اند و گفته ایم ولی به این مسئله توجه نداشته ایم که باید به صورت عملی و کاربردی الگودهی کنیم. باید اعمال و رفتار آنان را به گونه ای که دخترانمان بتوانند سرمشق خود کنند به آن ها ارائه دهیم، تا موجب هدایت و رشد آنان شود.

-دانشجوآزاد: برخی از ویژگی های شاخص حضرت را برایمان ذکر کنید:

حجت الاسلام سعید رحمانی: در اینجا به پنج موضوع اشاره می کنم تا الگو بودن این حضرت برای دختران امروز عیان گردد: اول، علاقه و تبعیت از خانواده

از صفات پسندیده و نیکوی این بانوی عظیم الشأن، علاقه و دوستی زایدالوصفی است که ایشان به خانواده، به خصوص به برادر محبوبشان امام رضا(ع) داشتند. ایشان ده ساله بودند که پدر بزرگوارشان در زندان هارون الرشید به شهادت رسید و از آن به بعد در آغوش پرمهر امامت و ولایت تربیت یافتند.

ایشان یک دانشمند واقعی بود و از مشخصات بارز این الگوی به تمام معنا، علم و دانش ایشان بود. در تاریخ برای اثبات این موضوع روایات متعددی آمده است: زمانی جمعی از شیعیان برای دریافت پرسش های خود به مدینه وارد شدند تا به محضر امام موسی کاظم(ع) برسند. وقتی به منزل آن حضرت رسیدند، باخبر شدند که آن بزرگوار در مسافرت هستند. ناگزیر سؤالات را نوشتند و به خانواده امام سپردند تا در سفر بعدی پاسخ ها را دریافت کنند. چند روز بعد که برای خداحافظی به در خانه امام آمدند، دیدند حضرت معصومه(س) پاسخ سؤالات را نوشته و آماده نموده است. شادمان جواب ها را گرفتند. هنگام مراجعت، امام کاظم(ع) را دیدند و ماجرا را تعریف کردند. امام پاسخ های حضرت معصومه را خواندند و به تمجید از آن حضرت فرمودند: پدرش به فدایش باد. (کشف اللئالی صالح ابن عرندی)

 

همچنین حضرت معصومه(س) محدثه و امینی برای پدرشان محسوب می شدند (انوار المشعشعین ج ۱ ص ۲۱۱) احادیث زیادی از قول ایشان به ما رسیده است از جمله: حدیث منزلت (الغدیر ج ۱ ص ۱۹۷)، حدیثی که قسمتی از معراج پیامبر را بیان می کند (بحار ج ۶۸ ص ۷۶ و ۷۷) حدیثی در حالات تولد امام حسین(ع) (الامالی ص ۸۲) و احادیث دیگری که همه در وصف شیعیان و حقانیت تشیع است. این امر نشانگر شجاعت و جرأت این شیرزن است. با وجود خفقان حاکم در زمان هارون، که نقل احادیث ممنوع بود، ایشان در همه حال از اسلام واقعی دفاع کردند و تا آنجا که توانستند پیام ولایت را به گوش مسلمانان رساندند.

این درسی برای دختران ماست که همیشه و همه حال در فکر احیاء اسلام باشند.

عواملی همچون تابع خانواده بودن، علم و دانش بسیار، شجاعت و دلیری، حمایت از حریم ولایت، تلاش و پشتکار بی حد و حصر و صدها دلیل دیگر، ما را به سمت الگوپذیری از این بانوی یگانه می کشاند.

 

-دانشجوآزاد: در بحث ولایت پذیری حضرت معصومه (س) با حضرت زینب (س) مقایسه می شوند آیا این تنها یک تشبیه است یا در عمل اینطور بوده است؟

-حجت الاسلام سعید رحمانی:حضرت فاطمه معصومه(س) تا پای جان از ولی خدا امام رضا(ع) دفاع کرد و در سن ۲۸ سالگی پس از تحمل رنج های فراوان و دیدن داغ بیست و هشت تن از عزیزان خود، در قم مسموم شد و همانجا دارفانی را وداع کرد.

 

درس دیگری که دختران ما می توانند از این بانوی ارجمند بگیرند این است که ایشان خود با تلاش و پشتکار خویش به این مقام دست یافته اند، زیرا امام کاظم(ع) دختران دیگری هم داشت ولی هیچ کدام شان به چنین درجه ای نرسیدند.

کوتاه سخن آنکه عواملی همچون تابع خانواده بودن، علم و دانش بسیار، شجاعت و دلیری، حمایت از حریم ولایت، تلاش و پشتکار بی حد و حصر و صدها دلیل دیگر، ما را به سمت الگوپذیری از این بانوی یگانه می کشاند. به امید آنکه بتوانیم از ادامه دهندگان راهشان باشیم.

 

بی شک اهل بیت پیامبر (ص) چهره های پرفروغی به جهانیان عرضه کرده اند و نامشان مانند ستارگان درخشان در آسمان فضایل می درخشد. درخشان ترین ستاره در میان بانوان هفتمین منظومه ولایت، فاطمه فرزند پاکیزه موسی بن جعفر (ع) است؛ بانویی که سالهاست تشنگان معرفت از حریمش، زلال ایمان می نوشند و عارفان با گذر بر زندگی فرزانه اش و درک لحظه های آسمانی شدنش، درهای عروج را به روی خود می گشایند و بوی وصال را در گستره زمین منتشر می سازند.

حضرت فاطمه معصومه (س) بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل «معصومه» نامیدن این بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است. بر اساس پاره ای از روایات، این لقب از سوی امام رضا (ع) به این بانوی والامقام اسلام وارد شده است؛ چنان که علامه مجلسی در اینباره میگوید: امام رضا (ع) در جایی فرمود: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».

 

یکی دیگر از زوایای زندگی حضرت معصومه (سلام الله علیها) اطاعت بی چون و چرا از دستورات برادر عزیزشان بود چرا که هنگام پیشنهاد دادن حضرت رضا (علیه السلام) به خواهر خویش مبنی بر سفر به سوی ایشان، بدون درنگ خواسته امام خویش را اجابت نمودند. جریان این گونه بود که: پس از استقرار امام رضا (علیه السلام) در مرو، حضرت نامه ای خطاب به حضرت معصومه (سلام الله علیها) نوشته و آن را توسط غلام مورد اعتمادی به مدینه ارسال نمود و سفارش کرد بدون توقف در هیچ مکانی، آن نوشته را در اندک زمان ممکن به دست خواهر ایشان برساند؛ و این گونه شد که حضرت معصومه (سلام الله علیها) به محض دریافت دست نوشته ی ایشان، در سال ۲۰۱ هجری، در حالیکه یک سال از فراق و جدایی آن دو عزیز می گذشت، با اطاعت امر برادر و امام زمان خویش، زحمت سفر را به جان می خرد و خود را مهیای سفر می کند. لذا به همراه برادران خویش به نام های فضل، جعفر، هادی، قاسم و تعدادی از برادرزادگان و تنی چند از غلامان و کنیزان به سوی خراسان حرکت کردند. (رک: دانشور، ویژگی های حضرت معصومه (سلام الله علیها)، ص۳۴؛ حسینی، حضرت معصومه (سلام الله علیها) در دفاع از امامت، ص۶۲)

 دانشجوآزاد: بحث دیگری که می توان در این گفتگو بدان پرداخت، این موضوع است که حضرت معصومه (س) ازدواج نکرده اند. این سؤال برای خیلی ها پیش می آید که چرا؟

-حجت الاسلام سعید رحمانی: در زمان زندگی ایشان یعنی دوره حکومت بنی عباس، خفقان شدیدی حاکم بود. امکان ارتباط بین خانواده امام و دیگران بسیار سخت حاصل می شد. شیعیان جرأت نزدیک شدن به خانه امام را نداشتند، چه برسد به اینکه به فکر خواستگاری از حضرت معصومه(س) برآیند (کتاب کریمه اهل بیت- ص ۴۹۱ و ۴۹۲) ولی ایشان از این شرایط هیچ گله و شکایتی نداشتند و همواره شاکر خداوند و تابع خانواده خود بوده اند.

 

 

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi