پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:57:16 - دوشنبه 27 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روایت جذاب و شنیدنی استاد دانشگاه تهران از یک دانشگاه امریکایی؛
ساعت ۱۲ شب در دانشگاه برکلی چه خبر است؟
مجید حسینی در مهمترین بخش حرف‌های خود، روایتی از ساعت ۱۲ شب در دانشگاه برکلی کالیفرنیا را عنوان می‌کند احتمالا برای دانشجویان جذاب و شنیدنی است. در حالی که وی و دوستش ساعت ۱۲ شب به برکلی می‌رسند اما با صحنه‌ای عجیب در دانشگاه مواجه می‌شوند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران: شاید برایتان جالب باشد که بدانید در دانشگاه‌های خارج از کشور، علی‌الخصوص کشورهای  ایام امتحانات که فرا می‌رسد، احتمالا خیلی از دانشجویان هستند که به دنبال عبور سریع و بدون دردسر از این روزهای سخت و دشوار هستند اما فکر می‌کنید که چه تعدادی از آنها واقعا درس را فرا گرفتند و برای آینده و بازار شغل و کار، آماده فعالیت هستند؟

آخر ترم که می‌شود، دقیقا نزدیک به فرجه و امتحانات، این دانشجویان هستند که به دنبال حذف منابع امتحانی حداقل ترین محتوای درسی به عنوان منبع امتحانی می‌گردند.

حالا برخی از اساتید هم فرصت را غنیمت می‌شمرند و سختی کار را از سر خود باز می‌کنند تا دیگر گرفتار سر و کله زدن با دانشجو و نمرات امتحانی و تصحیح و اعتراض و … نشوند.

یک نسل عقب تر که برویم به اساتیدی می‌رسیم که به گفته خودشان دود چراغ خورده بودند و علی رغم معضلاتی چون تعطیلی دانشگاه‌های و انقلاب فرهنگی و … اما درس و دانشگاه را رها نکردند و با جدیت و علاقه ادامه دادند.

اساتید و دانشجویانی که در دانشگاه‌های برتر دنیا تحصیل می‌کنند احتمالا از قوانینی که برای درس خواندن در داشگاه‌های آن کشورها وجود دارد می‌توانند سخن بگویند. قوانینی که شاید مقایسه آن با داخل کشور، کمی حتی جالب به نظر برسد.

کلاس‌های که طبق آئین‌نامه آموزشی وزارت علوم ۲ ساعته در نظر گرفته می‌شود اما شاید استاد مجبور شود بین ۷۰ تا ۹۰ دقیقه، با اعتراض و سر و صدای دانشجویان، کلاس را تمام کند.

کلاس‌هایی که تا قبل از حذف و اضافه تشکیل نمی‌شوند و احتمالا پیش از آغاز رسمی فرجه‌ها هم به اتمام می‌رسند.

کمی که بیشتر به دانشگاه و دانشجویان نگاه کنیم، مسائلی از دست زیاد است که جلب توجه می‌کند. مسائلی که راه موفقیت واقعی را برای پیشرفت علم و دانش در کشور بسته است.

حالا در این میان، دانشجویی که واقعا علاقمند به پیشرفت در علم و فناوری باشد ممکن است با دلسردی، راه مهاجرت و حضور در دانشگاه‌هایی را بگیرد که به اصطلاح خودش برای علم، ارزش قائل شوند.

جایی برود که بعد از اتمام تحصیل، شغل مناسبی با بیشتری بهره‌گیری از علمی که آن را در دانشگاه آموخته است، وجود داشته باشد. جایی که دیگر میانگین بازده واقعی کار مفید در بین تمام کارمندان کشور، ۴۵ دقیقه در روز نباشد!

کارشناسان برجسته جهانی، یکی از مهمترین دلایل عقب ماندگی کشورهای در حال توسعه و جهان سومی را از کشورهای پیشرفته‌ی صنعتی، بهره‌وری اقتصادی و صنعتی می‌دانند و ساعات مفید کاری، یکی از ریشه‌های قطور همین بهره‌وری به حساب می‌آید.

در این باره، مجید حسینی، دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه تلویزیونی جیوگی، تفاوت‌های موجود میان ایران و کشورهای پیشرته جهانی را به زبان ساده‌ای اظهار می‌کند.

این استاد دانشگاه در مهمترین بخش حرف‌های خود، روایتی از ساعت ۱۲ شب در دانشگاه برکلی کالیفرنیا را عنوان می‌کند احتمالا برای دانشجویان جذاب و شنیدنی است.

در حالی که وی و دوستش ساعت ۱۲ شب به برکلی می‌رسند اما با صحنه‌ای عجیب در دانشگاه مواجه می‌شوند. وقتی که دانشجویان در آن ساعت از نیمه شب، سر کلاس حاضرند و استاد نیز در حال تدریس است!

حسینی، مقایسه‌ای جالب نیز میان ایران و کشورهای پیشرفته با در نظر گرفتن میزان بهره‌وری کرده است که جذاب است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi