پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:06:04 - شنبه 15 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد:
رکود اقتصادی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده و ظرفیت صنایع معطل مانده /کاهش نرخ بهره بانکی ممکن است به فرار سرمایه‌ها منجر شود/ رونقِ با تورم بهتر از رکودِ بدون تورم است
استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد:رکود اقتصادی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده و ظرفیت صنایع معطل مانده است.

حسین مهرابی بشرآبادی در گفتگو با “دانشجوآزاد” در رابطه با مولفه های اقتصادیِ رکود و تورم گفت: وقتی صحبت از رکود و تورم در اقتصاد می شود دیدگاههای متفاوتی مطرح می شود از نظر کارشناسان، یکسری عوامل اقتصادی و در کنار آن عوامل سیاسی و اجتماعی بر رکود و تورم تاثیرگذارند؛ لذا اگر بخواهیم به خوبی ریشه یابی کنیم باید عوامل اقتصادی رکود و تورم و عوامل سیاسی و اجتماعی آن را از هم جدا کنیم اما بررسی آن در این مجال نمی گنجد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: وقتی در جامعه رکود وجود داشته باشد تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند مانند مشکلات نقدینگی و هزینه تولید که باعث می شود نتوانند از همه ظرفیت خود استفاده کنند و در نتیجه بخشی از ظرفیت صنایع معطل می ماند و تولید به اندازه کافی صورت نمی گیرد.

وی در خصوص عوامل موثر بر تورم اظهار داشت: تورم می تواند ناشی از سیاستهای پولی دولت باشد بخاطر تغییراتی که در پایه پول اتفاق می افتد تغییراتی که در حجم نقدینگی است و بسیاری فاکتورهای دیگر هر دوی اینها همزمان هم می توانند اتفاق بیفتند یعنی می توان رکود تورمی داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنرکرمان ادامه داد: اینکه آیا بشود در اقتصاد همزمان بر رکود غلبه کرد و تورم را هم کاهش داد دیدگاههای مختلفی وجود دارد یک عده معتقدند که همزمان می توان این کار را انجام داد درتیم اقتصادی دولت فعلی هم این دیدگاه وجود دارد یعنی بسته خروج غیرتورمی از رکود داده شده و راهکارهایی هم برای آن ارائه شده است.

مهرابی بشرآبادی توضیح داد: برخی معتقدند رکود و تورم را نمی توان همزمان کاهش داد و این دو مولفه مانند یک الاکلنگ می مانند وقتی شما بخواهید رکود را از بین ببرید مجبورید بهای آن را که تورم است بپردازید به نظر بنده در کوتاه مدت نمی توان تورم را کنترل کرد و رکود را از بین برد اما در درازمدت محتمل است.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به ارتباط بین رکود و تورم اظهار داشت: اگر قرار باشد بین تورم و رکود یکی را انتخاب کنیم و بعد بر اساس آن برنامه ریزی کنیم من فکر میکنم کنترل تورم در اقتصاد می تواند یک ثباتی را ایجاد کند چون در حقیقت مهمترین نقشی که دولتها در اقتصاد می توانند بازی کنند ایجاد یک فضای با ثبات اقتصادی است؛ وقتی که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ثبات قیمت داشته باشند دربلند مدت ممکن است رشد اقتصادی ایجاد شود و هم به طرف عرضه اقتصاد کمک شود و هم به طرف تقاضا؛ اما باید دید در کوتاه مدت قدرت خرید مردم، امنیت غذایی و دیگر مولفه ها چه تغییر می کنند.

وی افزود: معمولا سابقه تاریخی در مورد قیمتها به سرمایه گذار این علامت را می دهد که ممکن است قیمتها نوسانات شدیدی تجربه کنند و پس مجبورند با احتیاط کار کنند این نوسانات می تواند در بخش مسکن، کشاورزی و دیکر بخش هایی که محرکهای زیادی را در اقتصاد ایجاد می کنند باشد.

حسین مهرابی بشرآبادی  در رابطه با سیاست های اقتصادی دولت گفت: مساله مهم در شرایط فعلی اقتصاد ایران این است که در تیم اقتصادی دولت یک وحدت بوجود آید البته شاید این وحدت وجود دارد اما جامعه آن را احساس نمی کند بایستی مردم بدانند که به طور مثال دولت یک برنامه ده ساله برای اقتصاد دارد که شامل مواردی مانند ثبات اقتصادی، ثبات قیمت ها، سامان دهی نظام بانکی و نظام پولی و… باشد.

کاهش نرخ بهره بانکی ممکن است به فرار سرمایه ها از کشور منجر شود

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در رابطه با کاهش نرخ بهره توضیح داد: بنده شخصا خیلی با کاهش نرخ بهره موافق نیستم و معتقدم بایستی بهره را به دست بازار سپرد یعنی تا حدی می توان مدیریت نوسانات نرخ بهره را انجام داد اما بیش از آن نتیجه بخش نخواهد بود.

وی تشریح کرد: نظراتی که در این حوزه وجود دارد متفاوت است فکر می کنم اگر بانکهای خصوصی تقویت می شدند و نظام بانکداری اصلاح می شد این امکان بوجود می آمد که ما تنظیم نرخ بهره را دست عوامل اقتصادی بسپاریم اما کاهشی که الان انجام شده بی اعتمادی به سیاستهای دولت را بیشتر می کند مثلا یک عده می گویند این موقتی است و دوباره افزایش پیدا می‌کند سرمایه گذاران سردر گم می شوند حتی ممکن است منجر فرار سرمایه شود و سرمایه ها از کشور خارج شوند چون به سرمایه گذار اطمینان نمی دهیم و این خودش پیامدهایی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنرکرمان با اشاره به مشکلات نظام بانکداری ایران تصریح کرد: از نظر بنده نظام بانکداری ما نیاز به یک اصلاح جدی دارد تا آن نظام بتواند سرمایه ها و پس اندازهای مردم را حرکت دهد به سمت فعالیت های مولد حالا هرچه نرخ بهره را پایین بیاوریم ولی کار انجام نشود و در کشور فرصت سرمایه گذاری نباشد مشکل حل نخواهد شد.

مهرابی بشرآبادی  در رابطه با افزایش حجم نقدینگی گفت: تزریق نقدینگی در نهایت منجر به تورم خواهد شد و تا کی بتوان این تورم را به صورت یک آتش زیر خاکستر نگه داشت بستگی به ظرفیتهای اجتماعی دارد.

رونق با تورم بهتر از رکودِ بدون تورم است

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه سیاستهای کاهش و کنترل نرخ تورم منجر به اعتمادسازی و ثبات قیمت در جامعه می شود اما به عقیده بنده رونق با تورم بهتر از رکود بدون تورم است چون مساله ای که در اقتصاد مهم است تولید واقعی است یعنی در کارخانه و صنعت چقدر تولید داریم البته تورم هم پیامدهای منفی خود بر قشر کم درآمد و امنیت غذایی دارد؛ ما منکر اثرات منفی تورم نیستیم اما اگر تورم کنترل شود و تولید و رونق در جامعه وجود نداشته باشد اقتصاد جامعه بیمار خواهد بود.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi