پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:12:28 - چهارشنبه 18 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روایتی از ۱۰ روز تلاش عیدانه در طبق نمداد کرمان/ مشقت و صمیمیت؛ دو روی سکه اردوهای جهادی
گروه جهادی قمربنی‌هاشم (ع) دانشگاه صنعتی اصفهان هر ساله نوروز خود را در کنار مردم محروم کشور سپری می‌کند و در شناسایی جدید خود در استان کرمان، با منطقه محرومی به نام طبق نمدار آشنا شده است و همزمان با نوروز ۹۵ فعالیت جهادی خود را در این منطقه آغاز کرد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از  خبرگزاری دانشجو – اصفهان؛ اردوی جهادی از آن دست برنامه های دانشجویی است که نه تنها در زمان تحصیل دانشجویان، بلکه تا سال های بعد نیز اثرات مثبت آن بر زندگی حاضران در این اردوها قابل مشاهده است؛ اردوهایی که فارغ از زرق و برق های اردوهای خاص دانشجویی، سادگی و صمیمیت در آن موج می‌زند.

اتفاق های خوبی که در اردوهای جهادی برای اهالی مناطق محروم و متقابلا برای دانشجویان رقم می خورد، سالیان سال پایه و اساس تصمیمات زندگی را در این دو گروه تشکیل می دهد، دو گروهی که تحت تاثیر اردوهای جهادی هستند.

مشقت و صمیمیت دو روی سکه اردوهای جهادی

به هر حال مشقت های اردوهای جهادی یکی از زیبایی های آن است و حس متفاوت بودن از پس این زندگی در شرایط سخت باعث فوران خلوص و مهربانی و صمیمیت در جمع حاضران در اردو می شود. به علاوه که تجربه زندگی گروهی و تلاش برای تحقق اهداف عالیه فرهنگی، خدماتی، پزشکی و غیره در پرتو خودسازی و معنویت فردی، یک ساختار نظام‌مند از این اردوها به نمایش گذاشته است.

گروه جهادی قمر بنی هاشم(ع) شامل جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان است که هر ساله نوروز خود را در کنار مردم محروم کشور سپری می کنند. این گروه تجربه بیش از ۱۵ سال فعالیت در مناطق محروم کشور از جمله چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و فارس را دارد که در شناسایی جدید خود در استان کرمان، با منطقه محرومی به نام طبق نمدار از بخش رودبار جنوب شهرستان زهکلوت (روستاهای طبق بال، زیران و ایست کوماچی) آشنا شده است.

این منطقه هنوز هم از امکانات اولیه نظیر آب آشامیدنی سالم، برق و سایر امکانات رفاهی به طور مداوم محروم است و به دلیل دوری از شهر و مسافت ناهموار روستایی (۹۵ کیلومتر راه خاکی- سنگی) از امکانات بهداشتی و تحصیلی نیز دور افتاده اند.

گروه جهادی قمر بنی هاشم (ع) از صنعتی اصفهان تا مناطق کپر نشین کرمان

بر این اساس گروه جهادی قمر بنی هاشم (ع) تصمیم دارد در برنامه چند ساله با حضور در این منطقه به ساخت دو مسجد و حسینیه (به منزله پایگاهی فرهنگی- مذهبی) و سرویس های بهداشتی و رسیدگی به خانواده های کم بضاعت به خصوص در این ایام سال بپردازد.

در نوروز ۹۵ فعالیت های عمرانی گروه جهادی قمربنی هاشم(ع) در سه روستای این منطقه شروع شده است و همزمان فعالیت های فرهنگی نظیر برگزاری جشن و مولودی خوانی شب عید و فعالیت های محرومیت زدایی شامل شناسایی محرومین و پخش لوازم و مواد مورد نیاز خانوار نیز در دستور کار این گروه جهادی قرار گرفته است و تعداد ۵۵ نفر از دانشجویان جهاد گر دانشگاه صنعتی اصفهان به مدت ۱۰ روز به فعالیت جهادی در طبق نمدار به فعالیت جهادی و محرومیت زدایی از این منطقه پرداختند.

محسن کاشانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در اصفهان، در خصوص اردوی جهادی این دانشگاه در ایام نوروز گفت: منطقه ای که بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی برای برپایی اردوی جهادی انتخاب کرد؛ منطقه طبق نمدار از مناطق کمتر برخوردار استان کرمان بود؛ منطقه ای که برای رسیدن به آن حدود چهار ساعت مسیر خاکی را باید طی کرد.

وی در ادامه افزود: از حدود یک ماه پیش از  برگزاری اردو، شناسایی های لازم توسط جمعی از دانشجویان انجام شده بود و سه روستا که هر کدام شامل ۳۰ تا ۵۰ خانوار بود، در اولویت کار جهادی قرار گرفت.

وضعیت معیشتی در روستاهای منطقه نامناسب است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان وضع معیشتی در این سه روستا را نامناسب توصیف و تصریح کرد: هر چند که تعداد کمی دام و درخت خرما در منطقه وجود دارد؛ اما بواسطه دور بودن جاده اصلی از این مناطق، توانایی فروش محصولات خود را ندارند و از لحاظ درآمد وضع مطلوبی ندارند. شاید بتوان گفت یارانههایی که دریافت می کنند برایشان بسیار مفید است؛ چراکه بواسطه آن گندم تهیه می کنند.

کاشانی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از اهالی این منطقه هنوز کپر نشین هستند، بیان داشت: البته در دولت دهم تعدادی مسکن مهر، در کنار کپرها تهیه دیده شده که اهالی این روستاها در ایام سرد سال از آن استفاده کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: وضعیت بهداشتی نیز ناامید کننده بود؛ چرا که هیچ کدام از اهالی این سه روستا به مرکز بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند و اگر کسی بیمار شود یا دچار نیش زدگی مار و عقرب شود؛ یا باید منتظر مرگ خود باشد یا اینکه اگر یکی از اهالی موتور داشته باشد؛ فرد مصدوم را به مرکز درمانی که چندین کیلومتر فاصله دارد؛ برساند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص میزان استقبال اهالی از گروه جهادی قمر بنی هاشم (ع) نیز بیان داشت: گروه جهادی دانشگاه صنعتی نخستین گروه جهادی بود که به این منطقه پا گذاشت و اهالی نیز استقبال گرمی کردند و در ساخت و ساز ها نیز هم پای گروه کار می کردند. اولویت اول اهالی، ساخت مسجد و مرکز درمانی بود و به همین خاطر پروژه ساخت سه مسجد در منطقه کلید زده شد.

کاشانی در خصوص بعد فرهنگی این اردو نیز گفت: به لطف خدا شناسایی خوبی در خصوص سطح معلومات دینی، فرهنگی اهالی صورت گرفت. شناختی که در اردوهای بعدی در این منطقه می تواند بسیار راه‌گشا باشد. برای لحظه تحویل سال نیز برنامه خوبی برگزار شد که با استقبال بسیار خوب اهالی مواجه شد.

وی در پایان در خصوص همکاری خیرین با گروه جهادی نیز گفت: استقبال خیرین از گروه جهادی بسیار عالی بود، با کمک خوب خیرین یک کامیون از وسایل اساسی منزل برای اهالی منطقه جمع آوری و ارسال شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi