پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:43:35 - دوشنبه 26 مهر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس اندیشکده یقین مطرح کرد:
رضایت از وضع موجود بزرگترین سدِ تحولات علوم انسانی است/کرسی های نظریه پردازی در دانشگاهها مغفول مانده است
متاسفانه ما در حوزه تحول در علوم انسانی-اسلامی داریم دور خودمان در دانشگاهها می چرخیم و اتفاق خاصی در محافل دانشگاهی نخواهد افتاد چون حرکت از بحث مطالعات انتقادی شروع نشده مادامیکه این ذهنیت وجود داشته باشد که وضع موجود پاسخگوی نیازهای ماست تحولی صورت نخواهد گرفت و این اشکال اصلی است.

حسن عباسی در نشست خبری مجتمع رسانه ای کویر در پاسخ به سوال خبرنگار “دانشجوآزاد” در رابطه با وضعیت علوم اسلامی و علوم انسانی در دانشگاههای کشور گفت: متاسفانه یکی از مسائلی که ما با آن مواجه هستیم بر زمین ماندن شعارهای اصلی امام (ره) و رهبری است؛ شخص رهبر انقلاب بارها در قضیه تحول در علوم انسانی تذکر داده اند در سالهای اخیر هم ایشان مجددا متعرض این موضوع شدند و در دیدار اساتید دانشگاهها در سال ۹۳ تذکر دادند اما در هر صورت اتفاق مناسبی نیفتاده.

تحول در علوم انسانی فقط به معنای تولید متن نیست

وی افزود: مجموعه ستاد تحول در علوم انسانی خود را سرگرم تولید متن کرده است و انگار سازوکار ما شبیه آموزش و پرورش است  که سازمانی است که کتابهای درسی را تنظیم می کند و برای مدارس ارسال می کند در دانشگاه هم باید چنین کاری صورت گیرد اما این سیاست جامعی نیست در نظام دانشگاهی تحول باید در هر چهار رکن استاد، دانشجو، دانشگاه و درس صورت گیرد نه اینکه فقط به تولید متن بینجامد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تشریح کرد: از سال ۸۸ که این موضوع شروع شده تا الان نتیجه چشمگیری که بتواند به عنوان یک حرکت رو به جلو باشد دیده نشده؛ رهبری در سال ۹۳ فرمودند مبنای علوم غربی غیر توحیدی است یعنی بنیان نظریه ها و مکاتب تثلیثی است (پدر، پسر، روح القدس) وقتی بنیان نظری علوم انسانی غربی مبتنی بر تثلیث است تحول در علوم انسانی باید از اینجا شروع شود که ابتدا در مطالعات انتقادی ابعاد تثلیث موجود در علوم انسانی غرب را روشن کنیم نخبگان آن حوزه اغنا شوند سپس ما به ازای آنها مبتنی بر مبانی توحیدی آغاز شود که این مساله بیشتر از اینکه در قالب متن و کتاب بخواهد خود را نشان دهد باید در قالب کرسی های نظریه پردازی مطرح شود.

اشکال اساسی در حوزه علوم انسانی رضایت از وضع موجود است/ رضایت از وضع موجود بزرگترین سدِ تحولات علوم انسانی است

عباسی در خصوص شکل گیری متون پایه غربی ها در علوم انسانی اظهار داشت: اگر خود متون پایه غربیها در علوم انسانی را نگاه کنیم این طور نبوده که عده ای را مامور کنند کتاب بنویسند و این کتابها بشود مبنای کار و متون درسی ایالات متحده یا اروپا؛ متاسفانه ما در حوزه تحول در علوم انسانی-اسلامی داریم دور خودمان در دانشگاهها می چرخیم و اتفاق خاصی در محافل دانشگاهی نخواهد افتاد چون حرکت از بحث مطالعات انتقادی شروع نشده مادامیکه این ذهنیت وجود داشته باشد که وضع موجود پاسخگوی نیازهای ماست تحولی صورت نخواهد گرفت و این اشکال اصلی است.

اندیشه های امام (ره) و بیانات رهبری مبنای تحولات علوم انسانی خواهد بود

رئیس اندیشکده یقین در پاسخ به این سوال که آیا اتفاق خاصی در حوزه تحول در علوم انسانی در سالهای اخیر رخ داده یا خیر توضیح داد: بله اتفاقاتی در حال جریان است، بایستی نسبت به آینده امیدوار بود بیرون از دانشگاه جریانات بسیار پرقدرت فکری در حوزه تحول در علوم انسانی در حال کار هستند و در سالهای آینده یک شکوفایی بسیار عظیمی را در حوزه علوم انسانی شاهد خواهد بود و محصول آن به جهان عرضه خواهد شد  که حاصل همین مطالعات انتقادی است که از دلِ اندیشه امام راحل (ره) و از بیانات رهبری در نقد لایه های مختلف تفکر غرب درآمده است و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در طول این سالها مطالعات را به نتایجی رسانده اند و زمینه خودباوری را ایجاد کرده اند.

وی با تاکید بر اهمیت خودباوری در تحول علوم انسانی بیان داشت: به ۲ مولفه باید توجه داشت: ۱- عنصر ما می توانیم را که در حوزه های دیگر به نتیجه رسانده ایم در این حوزه هم به بهره برداری برسانیم در صنعت هسته ای و موشکی به تراز جهانی رسیده ایم در علوم انسانی هم عنصر ما می توانیم در برخی عرصه ها جوانه هایش زده شده پس اولین کار کرد در جریان تحول در علوم انسانی تلاش برای اجرایی و عینی شدن ما می توانیم است؛ دوم اینکه مادامیکه تصور می کنیم علوم سیاسی، اجتماعی، روانشناسی، ارتباطات و … نیاز ما را پاسخ می دهند و نیازی به جایگزینی ندارند و ما نتوانیم با مطالعات انتقادی مشکلات این علوم را مشخص کنیم راه به جایی نمی بریم اما باید به این سمت رفت که  با ایجاد مباحث انتقادی در کرسی ها ابتدا جامعه دانشگاهی سپس مردم را آگاه کرد.

هزارن جلد کتاب در نقد علوم اقتصادی غرب در جامعه غربی منتشر شده/ مبانی علوم انسانی غربی در غرب به بن بست رسیده است

حسن عباسی با اشاره به بن بست نظریه های غربی در حوزه علوم انسانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مبانی علوم انسانی غربی در غرب به بن بست رسیده مثل نظریه های اقتصادی غرب؛ در غرب هزارن جلد کتاب منتشر شده در نقد علوم اقتصادی غرب و اینها تاثیری در زندگی بشر نداشته و به بن بست رسیده اما متاسفانه این موضوع انعکاس زیادی در داخل کشور نداشته و همه فکر می کنند اجرای همین حرفهایی که در دانشگاهها مطرح می شود می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند.

کرسی های نظریه پردازی در دانشگاهها مغفول مانده است

رئیس اندیشکده یقین در رابطه با مغفول ماندن کرسی های نظریه پردازی در دانشگاهها تصریح کرد: بزرگترین اندیشمندان اقتصادی غرب بر این باورند که نظریه های اقتصادی غرب مشکلات اقتصادی جهان را حل نمی کند متاسفانه کم کاری رسانه ها خصوصا رسانه ملی بسیار مشهود است در دانشگاهها هم کرسی های نظریه پردازی برگزار نشده رخوت موجود در آن حوزه است؛ رئیس کرسی های نظریه پردازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی که گزارش ۱۵ ساله ای از سال ۷۹ ارائه دادند حکایت از این داشت که از ۷۰ هزار استاد دانشگاه ما اگر هر ۱۰۰۰ نفر یک نفر کرسی نظریه پردازی برگزرا می کرد حدود ۷۰ کرسی نظریه پردازی می توانستیم در دانشگاهها داشته باشیم اما یک دانه از این کرسی ها هم در دانشگاهها برگزار نمی شود که بسیار جای نگرانی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش ورودی ها در مقطع کارشناسی و سال به سال با صندلی خالی بیشتری در دانشگاهها مواجه می شویم و فشار در تحصیلات تکمیلی است در ۶،۷ سال آینده ساختار جامعه علمی کشور متعادل می شود و از آن تب مدرک گرایی کم می شود و مقداری فضا طبیعی تر و منطقی تر خواهد شد طبیعتا دانشگاه تکان می خورد ولی جریان انقلابی معتقد به نفی وضع موجود در علوم انسانی منتظر تغییر و تحول در نظام دانشگاهی نمی ماند و عملا تلاش خود را در بیرون از جامعه و به درون دانشگاه تهاجم فرهنگی می کند به این معنا که امروز نظریات و دیدگاههای انهاست که در پایان نامه های فوق لیسانس و دکترا مورد بررسی قرار می گیرد و تبدیل به مقالات علمی خواهد شد.

  1. استاد حسن عباسی مطرح کرد؛ ر   مهر ۲۹, ۱۳۹۵  

    […] منبع: دانشجو آزاد […]

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi