پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:56:55 - چهارشنبه 26 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در مناظره چالشی رسولی و میرتاج‌الدینی در دانشگاه یزد مطرح شد؛
رسولی: احمدی نژاد راس فتنه بود؛ روحانی از قوانین فیزیک تمکین کرد/ میرتاج الدینی: اصلاح طلبان اگر کسی به نفع خودشان رأی دهد می گویند فهمیده اما خلاف نظر آنها میشود نفهم +پرسش و پاسخ
نقدینگی در این دولت بیشتر از گذشته شده است. ما اگر درآمد نفتی داشتیم خام فروشی نمی کردیم، زمان ما ۹۰۰هزار بشکه نفت فروختند اما درآمدش دوبرابر بود. اما دولت فعلی دو برابر دولت قبلی نفت فروخت و درآمدش کمتر شد وهرچه نفت می فروختند بخشی از آن را در صندوق توسعه ملی می ریختند و می رفت برای آیندگان.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مناظره بررسی کارنامه دولت در زمینه های اقتصاد وسیاست خارجهبه میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد برگزار شد.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی مدیر کل پارلمانی صدا وسیما، نماینده مجلس هفتم، هشتم و همچنین معاون پارلمانی دولت احمدی نژاد و  سیدحسین رسولی، معاون وزیرکشور، معاون برنامه ریزی و مشاور وزیر کشور در دولت اصلاحات دو مهمان این مناظره بودند.

در ابتدی این برنامه رسولی اظهارات خود را با سوالاتی از  تاج الدینی آغاز کرد؛ ” آیا شما سیاست های خارجه دکتر احمدی نژاد را قبول دارید؟ بعد از اینکه رهبر انقلاب به آقای احمدی نژاد گفتند شما در انتخابات در سال آینده شرکت نکنید که  تاج الدینی در جواب وی گفت: من از اولین کسانی هستم؛ بعد از اینکه خبر را شنیدم موضع گیری کردم. هر دولتی حاشیه هایی دارد هم دولت احمدی نژاد و هم دولت آقای روحانی نیز حاشیه هایی دارند؛ منتها حمایت ما منطبق با موافقت های رهبر و حق است و لذا هر دیدگاهی که به دیدگاه رهبر نزدیک تر باشد، با آن موافق تر هستیم. دولت ها یک سری خدمات و یک سری اشکالات دارند اما بعضی از دولت ها گذشته دیگران را تاریک میکنند تا خود را روشن وسفید نشان دهند. ما نباید تلاش دولت فعلی را رد کنیم و کم کاری این دولت را نادیده بگیریم رئیس جمهور فعلی کشور ما در اوایل روزهای ریاست جمهوریشان گفتند ما ۱۰۰ روزه تحولاتی را در کشور ایجاد میکنیم اما امروزه که چندین ماه میگذرد ما شاهد طولانی ترین رکود اقتصادی هستیم. بله ما از نظر اقتصادی تک رقمی شده ایم اما با چه وضعیتی با افزایش نرخ بیکاری و تعطیلی کارخانه ها.

وی افزود: در عرصه اقتصاد هیچ توفیقی نداشته اند. هر دولتی در طول عمر خود یک یا دو کار باید انجام بدهد. بنده از آقای رسولی  درخواست دارم در مورد اقتصاد دو یا سه کار که این دولت انجام داده است معرفی کنند. ما در دولت هشتم  و نهم کارهایی مثل مسکن مهر، مدیرت مصرف انرژی و واریز یارانه ها را داشته ایم که دولت های قبل ازآن دربحث مدیریت انرژی نتوانسته اند هیچ کاری را از پیش ببرند.

در ادامه رسولی در پاخ به اظهارات تاج الدینی گفت: البته خود بنده از سخنان آقای روحانی مبنی بر اینکه صد روزه می تواند اقتصاد کشور را سروسامان دهد گله دارم البته ایشان اوضاع کشور را آرام کردند اما آقای احمدی نژاد هر جا که کم آورد خود را کنار کشید و از رهبری مایه گذاشت در ادامه تاج الدینی درجواب وی گفت: که من نماینده فرد خاصی نیستم بلکه نماینده یک  حزب و یک جریان انقلابی به نام اصول گرایی هستم آقای احمدی نژاد با همه جریانات اصول گرا موافق نبودند و ما این شهامت را داریم که از اشکالات خود سخن بگوییم اما شما چه؟ یا این شهامت را دارید که از سران فتنه ۸۸ فاصله بگیرید؟ و اما در مورد سیاست خارجه که در دوران دولت احمدی نژاد سیاست ما سیاست اقتدار بود و ما ازمواضع انقلاب عقب نشینی نکردیم، دولت روحانی مواضع انعطاف پذیری را در پیش گرفتند که باعث شد ما در زمینه های مختلف به خصوص هسته ای خیلی چیزهارا از دست بدهیم. آقای روحانی قبل از برجام میگفتند همه چیز ما مثل محیط زیست، مشکل آب ونیز مشکلات اقتصادی به برجام ربط دارد آیا الان بعد از توافق برجام این مشکلات حل شد؟

در ادامه رسولی گفت:  آقای احمدی نژاد محصول اصول گراها بودند و ایشان در راس فتنه ۸۸ بودند، بنده نمی گویم که آقای موسوی و کروبی بی تقصیر بودند اما نکته مهم تر این که مدیریت وامنیت کشور به دست رئیس جمهور کشور و وزیرآن است چرا اینها نتوانستند کشور را کنترل کنند؟ واما در مورد سیاست خارجه که ایشان می گویند موضع سیاسی ما اقتدار بوده است، مذاکره یعنی گفتگو و در مذاکره باید یک چیز را بگیریم و یک چیز را به طرف مقابل بدهیم؛ ما با شش قدرت برتر جهانی و نیز سازمان ملل طرف بودیم و آقای ظریف توانست پیروز و سربلند از این مذاکرات بیرون بیاید.

وی افزود: امروزه جهانی شدن یک واقعیت علمی است همه ما چه بخواهیم چه نخواهیم در جهان زندگی می کنیم ما نمی توانیم بگوییم که قطعنامه ها روی زندگی مردم ما اثر ندارد که دکتر احمدی نژاد این سخن را گفتند.

میرتاج الدینی در ادامه گفت: رفتار بعضی از مذاکره کنندگان ما مانند بدهکاری است که می خواهد خانه خود را بفروشد، زمانی که می گویند خزانه ما خالی است چگونه توقع دارند مذاکره شود؟ زمانی که از موضع قدرت استفاده نکنید، مذاکره ۶ ماهه می شود ۱۲ ماه. ما در دولت قبلی از نظر هسته ای رتبه قابل قبولی داشتیم که بعد از آن یعنی در دولت یازدهم خیلی چیزها را از دست دادیم. اگر امروزه نماینده اروپا به ایران آمده است به خاطر این بوده که ما در۸ سال  دفاع مقدس مقاومت کرده ایم این مقاومت ها است که از حمله آمریکا حفظ کرده است نه برجام. اگر نماینده اروپا به ایران آمده است برای این است که نیروهای ما در حلب و سوریه پیشرفت داشته اند نه  درمذاکرات هسته ای.

در ادامه این برنامه از منتقدین و موافقین دولت دعوت به عمل آمد که سخنان خود را ارائه کنند.
دانشجو موافق دولت خطاب به تاج الدینی: شما می گویید در زمان احمدی نژاد اقتدار داشتید، به سمت رئیس جمهور ایران گوجه پرتاب کردند این اقتدار بود؟د وره جلیلی مذاکراتش چه نفعی داشت؟ تحریم ها چه نفعی داشت؟ ما در آن زمان اگه می خواستیم مخالف دولت حرف بزنیم، نمیشد.

دانشجو منتقد دولت: لازم می دانم در جواب آقای رسولی نکاتی عرض کنم: فرمودید در زمان شما خیلی باب نبود دکتر شوند چرا کتاب هایی که درآن زمان چاپ می کردند نه با اسم حجت الاسلام بلکه با اسم دکتر روحانی چاپ می کردند؟ می گویید در ۸ ساله دوره احمدی نژاد کسی حق انتقاد نداشت در دولت فعلی منتقدان دولت  را بی شناسنامه، بی سواد و… خواند. آری زنگ انشا نیست زنگ حساب است، جواب بدهید آمریکا دشمن خونین ما هست یا نه؟ آمریکا ما را تحریم کرده است یا نه؟ نسبت شما با آمریکا چیست؟ مدام دوستان شما و شما می گویید مشکلات ما به خاطر تحریم هاست، خب چرا به سران اسرائیلی گیر نمی دهید؟ باید زد تو دهن شمایی که خود را پیرو خط امام می دانید.از دولت قبل نیز انتقاد میکنم، سفرهای استانی چه سودی داشت؟ و اختلاس  سه هزار میلیاردی.

دانشجو موافق دولت: آقای تاج الدینی، احمدی نژاد یک پدیده هستند که باید تا سال های سال در موردشان حرف بزنیم. مراد و مرشد شما اخلاق سیاسی ندارد، کسی که عکس خانم موسوی را به هزاران نفر نشان می دهد اخلاق سیاسی دارد یا نه؟ شمایی که می خواستید با مدرک تافل وارد مجلس شوید، مدرک تافل داشتید یا نه؟ و در آخر اگر آمریکا ستیزی را از کیهان بگیریم، کیهان بیکار می شود.

دانشجو منتقد دولت: من متأسفم برای شما آقای رسولی که بعد از گذشت ۵/۳سال برای توجیح کار خودتان دولت قبل را می کوبید،گفتند آقای تاج الدینی گفتند:( ۴تا از کارهایی که دولت فعلی انجام داده را بگویید، نه سه تا نه یکی اصلا یک نصفشو بگویید.  شما خودتان با نظام ورهبری فاصله دارید حرف احمدی نژاد و قطعنامه ها را تمسخر کردید، این گفتمان امام بود.رهبری فرمودند: هرکسی که اختشاش ایجاد کند از نظر ملت ایران منفورترین فرد دنیاست.

دانشجو موافق دولت: خطاب به میرتاج الدینی: من فکرمی کنم شما در جایگاهی نیستید که عملکرد دولت را نقد کنید، چون ازدولتی حمایت کردید که بزرگ ترین فساد ها و اختلاس ها را داشته است، تورم زیر ۱۰درصد را تحویل گرفت و ۳۴ درصد تحویل داد و ماجرای زندان کهریزک. در دولتی که شما تحویل دادید کودک ۱۵ ساله معتاد شده بود. نوجوان ۱۴ ساله رابطه جنسی داشت.

دانشجو منتقد دولت: تأثیر پیروزی آقای ترامپ چه نتایجی بر روابط ما با آمریکا می تواند داشته باشد؟ آقای رسولی گفتید رأس فتنه ۸۸ احمدی نژاد بود آیاب رای این حرف سند ومدرکی دارید؟ در دولت احمدی نژاد این اسایش و آرامش را داشتیم مردم با ارامش به حج می رفتند اما با آن اتفاقاتی که در این دولت در فرودگاه عربستان افتاد، دیگر آن ارامش را نداریم.

دانشجو منتقد دولت: من مخالف رابطه با آمریکا هستم تا زمانی که منافعی نداشته باشد. این دولت همه چیز از بهداشت و سیاست خارجه و…را به برجام گره زده، قبلا با جان کری قدم می زدند، اما  الان جرأت دارند با ترامپ قدم بزنند؟! شما که آدماهای قوی ای هستید. چرا دولت ترامپ  هنوز ۲ ساعت از ریاست جمهوریشان نگذشته گفتند برجام را پاره میکنند؟ وقتی تورم ایجاد می شود یعنی پول هست کالا نیست. گوجه پرتاب کردن به سمت احمدی نژاد یا تجاوز کردن در فرودگاه، کدامش نشان بی عزتی است؟ گفتید زنگ انشاء تمام شد زنگ حساب  است. یک سوال دارم ۳هزار  میلیارد بزگتر است یا ۸ هزار میلیارد؟ هیچ رئیس جمهوری حق ندارد به منتقدان که صاحبان کشور هستند توهین کند. دیپلماسی موفق نیست که مرحوم …را بغل کند ،دیپلماسی ای موفق است که شرارت را کاهش دهد.

رسولی در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: دولت ها مستخدمین شما هستند، هر دولتی با هر انتقادی مستخدم شهروندانش است. سال ۹۲ ما چون رأی نداشتیم اصلاحات کاملا کنار گذاشته شده بود. آقای احمدی نژاد اعتبار و حیثیت جریان اصول گرایی بود، رهبری را نباید مصرف مصالح جناحی کنیم، پس فردا که رهبری یک جمله ای گفتند قهر کنیم و ۱۱ روز خانه نشینی کنیم من بیش از ۳۰ سال در حوزه ی سیاست بودم. بحث تصمیم گیری در مورد مذاکره با رئیس جمهور آمریکا جز اختیارات رئیس جمهور نیست. در دشمن بودن آمریکا هیچ شکی نیست اما حکومت باید تشخیص می داد. من گفتم دکتر احمدی نژاد رأس فتنه است، آقایی که رئیس جمهور شد مسئول امنیت ملی هستند، قبل از اینکه آقای کروبی و موسوی مقصر باشند آقای احمدی نژاد مقصر هستند رفتارش سکناتش و حرف هایش در ایجاد فتنه تأثیر داشت. حرمت عاشورا صحیح است و محکوم می کنیم. عمده این حرف ها ساخته کیهان و شریعت مداری است. وسند برجام تنها طرفی که می تواند آن را پاره کند جمهوری اسلامی ایران است، چرا که این یک طرف است و آنها ۶ طرف، آقای ترامپ به نظر من کاری نمی تواند بکند. ما با طالبان تعامل کردیم چون که ۱۰۰ ها خراسانی در خطر بودند و به زنان وبچه های آنها تجاوز می شد. بحث انتخابات آمریکایی بحث مفصلی است غلبه سفید پوستان علیه دولت آمریکا. ما انتخابات آمریکا را باید رصد کنیم، انتخابات کشور ۱۰۰ هزار نفری را نیز باید رصد کنیم تاآیندگان قضاوت خوبی از ما داشته باشند.

تاج الدینی نیز در پاسخ دانشجویان گفت: قضیه تافل چی بود؟ من هم مثل بقیه دانشجویانی که می خواستند فوق لیسانس و دکتری بگیرند باید امتحان می دادم بار اول رد شدم اما بار دوم قبول شدم خود دانشگاه  به من مدرک داد و موجود است و در همان حدی که شما دانشجویان بلدید  من هم بلدم من امتحان (speaking )ندادم. و اینکه یک نفر چیزی بگوید و فقط آن تکه سخن دانشجو را ببینید و  جواب من را نبینید که از حق خود دفاع کردم این بد اخلاقی است. آنچه که مشکل دیگران است به گردن دیگران نیندازید، احمدی نژاد موضع من نیست من از نظام و انقلاب وجریان اصول گرایی انقلابی دفاع میکنم نه از یک شخصیت خاص واین شهامت را هم دارم، و آنجایی که دولت اشکال داشت دفاع نمی کردم. این فرق داشت با موسوی، آقای موسوی بیانه داد رهبری گقتند بیانیه ندهید که مردم بیرون بریزند و اختشاش کنند اما گوش نکردند و مستقیما مقابل رهبری ایستادند. یک هفته تمدید کردند که اینها بیایند و مشکلاتشان را بگویند اما قبول نکردند، بحث اینها با بحث احمدی نژاد فرق داشت. آن روز که مردم ریختند بیرون عکس احمدی نژاد را پاره نکردند بلکه عکس امام ورهبری را پاره کردند، این ها مقابل احمدی نژاد نبودند مقابل نظام بودند.م وسوی گفت: ما از شما می خواهیم ۲۴ میلیون رأی را باطل کنید، ببینید چه کسی از رأی مردم دفاع میکند؟ اصلاح طلبان اگر کسی به نفع خودشان رأی دهد می گویند فهمیده است اما اگر خلاف نظر آنها باشد می گویند مردم نفهمند.

وی افزود: می خواستند رأی های با اختلاف ۱۱ میلیون را باطل کنند، رهبری میگوید در دوران خاتمی عده ای آمدند گفتند که تقلب شده است، چنان جوابشان را دادم که اوقاتشان هم اکنون  هم تلخ است.اما آنها حاضر نشدند با شورای امنیت حرف بزنند. خطاب به دانشجوی منتقد این ها را توضیح می دهم ما ان زمان این کار ها را انجام دادیم: ۲۲۰۰ کیلومتر راه آهن،۸۶۰۰ کیلومتر بزرگراه،۴۰۰۰ کیلومتر جاده روستایی، ۷۰۰ کیلومتر آسفالت جاده،۲میلیون مسکن مهر شهری و روستایی یعنی ۸ میلیون نفر سرپناه پیدا کردند،اینها ۸ هزار تا می ساختند! ۱۰ میلیارد چه به ۴۳۰ میلیار دلار است؟ می گویید ما علمی نبودیم ما موشکی شدیم بزرگترین موشک های بالستیک در منطقه، غنی سازی ۲۰ درصد، ساخت خودرو، برداشت از معادن سیمان و آلومنیم وهمه در آن زمان دوبرابر شد، در نانو تکنولوژی از رتبه ۳۶ دنیا به رتبه ۱۲ ارتقا پیدا کردیم و در منطقه از رتبه ۶ به رتبه ۱ رسیدیمو در دنیا به جایگاه ۱۶ جهان از نظر علمی دست یافتیم، در زمان ما نفت گران بود ظرفیت برق ۲ برابر شد در بحث اصلاح مدیریت انرژی توانستیم ۱۵ میلیارد دلار صرفه جویی کنیم.۷تا وزارت خانه شد ۳ تا وزارت خانه ما در کنترل وکوچک کردن دولت توانا بودیم .در دولت فعلی نزدیک ۵۰ هزار میلیارد هزینه کردند، زمانی که خزانه خالی است اینها را از کجا آوردند؟ ما هرکسی که فساد کند با او مخالف هستیم .۳هزار میلیارد بیش تر است یا ۸ هزار میلیار؟اونجا از دولت مردان خبری نبود اونجا گرگ به گله زد اما اینجاچوپان.

رسولی افزود: ظاهرا بحث ۸۸ فراموش نشدنی است…من هم مثل شما معتقدم درنظام انتخاباتی ایران تقلبی امکان پذیر نیست. حتما آقای موسوی وکروبی مشکلاتی داشتند ولی هر دو راباید باهم ببینیم. زنگ حساب دولت ها آخر کار است. احمدی نژاد ۵/۴برابر خاتمی نفت فروخت. در سال ۱۳۷۵ پایان دولت هاشمی نرخ رشد اقتصادی ۱/۶ شد در پایان دولت خاتمی بالا ترین بود۴/۶ و در دولت عدالت مهرورزی۵ /۶-بود. در سال ۸۴ تورم ۱۵درصد بود و در مهر ۹۲تورم به ۴/۴۰رسید در دولت هاشمی و خاتمی پایین ترین نرخ بیکاری را داشتیم و در دولت احمدی نژاد نرخ بیکاری به بالای ۸۰ درصد رسید اما الان زیر ۹درصد است.۴ یا ۵ تا دستاورد روحانی را بگویید: برجام را به سرانجام رساند و دولت اقتدار و قدرت را تبدیل کرد به دولت قابل پیش بینی. شما رفتید در تپه ها مسکن مهر ساختید نه آب دارند نه برق و فاضلاب. روحانی از قوانین فیزیک تمکین کرد، سازمان مدیریت را برگرداند، سال ۹۱، ۳۰ میلیار دلار در چین سرمایه گزاری شد و چین به خاطر تحریم ها آنها را به ما برنگرداند، شما در طی این ۸ سال کشور را به جایی کشاندید که غیر قابل جبران است.

تاج الدینی نیز در پاپان گفت: در جنگ صفین عمار که ۹۰و چند سال داشت و پیامبر گفته بودند که به دست یک فرد خاص کشته می شوی، اما وقتی عمار کشته شد، طرف مقابلشان گفتند عمار را علی (ع) کشت چون عمار را علی به جنگ آورد.در شورای عالی امنیت کشور بررسی کردند آنجا هم سران سه قوه هست و همه این موارد را دیدند و آنها تصمیم گرفتند. این نظام که برایند صد ها هزار شهید است ونمی شود به خاطر یک عده قدرت طلب ازآن کوتاه آمد، رهبری گفتند حفظ نظام از اوجب واجبات است. در دوران گذشته ۷۰ میلیارد دلار وآمار ۹۰۰میلیار دلار کجا رفته؟ ایشان منصفانه گفتند. این ها از درآمد های نفتی بود، اما به جای آنکه هزینه های جاری دولت را زیاد کنند، صرف کار های عمرانی کردند. نقدینگی در این دولت بیشتر از گذشته شده است. ما اگر درآمد نفتی داشتیم خام فروشی نمی کردیم، زمان ما ۹۰۰هزار بشکه نفت فروختند اما درآمدش دوبرابر بود. اما دولت فعلی دو برابر دولت قبلی نفت فروخت و درآمدش  کمتر شد وهرچه نفت می فروختند بخشی از آن را در صندوق توسعه ملی می ریختند و می رفت برای آیندگان. وآخرین مطلب در خصوص تورم:ا نصاف اینکه یک سال آخر را نگوییم، چرا تورم در ۶ سال اول نبود؟ وقتی هدفمندی یارانه ها را اجرا کردیم شد ۵/۱۸، به علت تحریم ها بود، ارز هم که ۳ برابر شد؛در زمان کارگزاران ارز که ۳ برابر شد،تورم ۴۸ درصد شد؛ در زمان احمدی نژاد ک ارز ۳ برابر شد، تورم ۳۴ درصد شد.

در پایان هدایایی از طرف انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد توسط  دکتر ماندگاری معاونت فرهنگی انشگاه و امیر رضا بشیری دبیر انجمن اسلامی به دو مهمان تقدیم شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi