پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:04:16 - دوشنبه 8 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
احمد توکلی در نشست «رجایی؛ مردمی یا پوپولیسم»:
رجایی فیلم بازی نمی‌کرد/ بنی‌صدر واقعاً پوپولیست بود
سخنگوی دولت شهید رجایی گفت: تفاوت یک رهبر پوپولیست با یک رهبر انقلابی مسلمان در این است که نمی‌گوید هر چه مردم می‌گویند درست است و سعی می‌کنند خواسته‌های مردم را جهت بدهد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو، احمد توکلی در نشست «رجایی؛ مردمی یا پوپولیسم» که به همت گروه تاریخ انجمن اندیشه و قلم در سالن اجتماعات مسجد الرحمن برگزار شد در توضیح واژه پوپولیسم گفت: پوپولیست کسی است که یا خودش می گوید من پوپولیست هستم یا اینکه منش سیاسی اش این را نشان می دهد، پوپولیست ها مردم را احترام می کنند و اعتقادی به حزب و تشکیلات ندارند آنها برای جلب نظر مردم شعارهای مطلوب آنها را می گویند و همچنین از ابزار تجمع های مردمی علیه حاکمیت استفاده می کنند.

وی افزود: امروزه خیلی از حکومت ها پوپولیستی حرف می زنند. آقای رجایی اینگونه نبود. او اعتقاد داشت در عصر غیبت باید شخصی با ویژگی های خاص حاکم باشد. کسی شک ندارد که رجایی فردی ولایتمدار بود. او تلاش می کرد خود را از مردم جدا نکند، سطح زندگی اش بالاتر از مردم نبود چرا که این یک دستور دین است و رهبر انقلاب هم امروز اینگونه زندگی می کنند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: تفاوت یک رهبر پوپولیست با یک رهبر انقلابی مسلمان در این است که نمی گوید هر چه مردم می گویند درست است و سعی می کنند خواسته های مردم را به سمت سعادت جامعه جهت بدهد.

توکلی با اشاره به خاطره‌ انتخاب شهید رجایی برای نخست وزیری اظهار داشت: رجایی بی شیله و پیله بود، یک بار در جلسه مجاهدین انقلاب اسلامی درباره انتخاب نخست وزیر صحبت می کردیم. افراد مختلفی مطرح شدند و قرار شد بنده با آقای رجایی صحبت کنم . پیش ایشان رفتم. آن زمان سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود. آقای رجایی گفت من می خواهم وزیر آموزش و پرورش شوم چرا که اینجا خیلی مهم است. گفتم تو چقدر ساده ای، نخست وزیر شوید و ۲۰ نفر مثل خودتان را برای وزارت انتخاب کنید. گفت راست می‌گویی و قبول کرد. بعدها زمانی که خودش رئیس جمهور شد رفتیم پیش ایشان و آقای پرورش را معرفی کردیم. گفت نمی خواهم آقای پرورش را معرفی کنم چون تردید دارد !یادت هست من خودم سریع قبول کردم. رجایی فیلم بازی نمی‌کرد.

سخنگوی دولت شهید رجایی درباره صداقت و ساده زیستی او با نقل خاطره دیگری اضافه کرد:‌ یک شب با آقای نبوی رفتیم منزل آقای رجایی اتاق شان خیلی سرد بود با بارانی قهوه ای رنگش آمد و چایی آورد و گفت کوپن نفت مان تمام شده، چایی بخورید تا گرم شوید.

وی خاطرنشان کرد: خداوکیلی بنی صدر در پوپولیسم عالی بود. شخصیت جذابی داشت. در بهشهر آمده بود برای انتخابات من موج جمعیت را یک بار آنجا دیدم یک بار هم در مکه! واقعا خوب می توانست مردم را خام کند، مردم آن زمان پیچیدگی ها را خوب درک نمی کردند. رجایی اما واقعا به مردم عشق ورزید. آدمی که مثل فقرا زندگی می کند وقتی می خواهد بودجه کلان هم تخصیص دهد آن را عقلایی و شرعی تقسیم می کند.

توکلی در پایان خاطره‌ای هم از منطقی بودن شهید رجایی تعریف کرد. او گفت: در اولین شورای سرپرستی صدا وسیما بنده و آقای روحانی از طرف مجلس حضور داشتیم. آن زمان تصمیم گرفتند میتینگ نهضت آزادی را ضبط و از تلویزیون پخش کنند. بعد از پخش آن میتینگ آقای رجایی آمد و گفت چه کسی اجازه داده صحبت های بازرگان پخش شود، بحث در گرفت. آخر همه آقای بهشتی گفت ما انقلاب کردیم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند باید حرف مخالفان ما را هم بشنوند. همه جمع قبول کردند.

انتهای پیام/س

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi