پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:50:14 - دوشنبه 9 تیر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رتبه نخست دانشگاه آزاد در تولید مقاله
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی ایران در نظام استنادی اسکوپوس ۴۰ هزار مقاله که در مجلات معتبر بین المللی چاپ و نمایه سازی شده، ثبت کرده است.

 

مقالهدکتر جعفر مهراد با اعلام این خبر افزود: اگر بخواهیم میزان تولیدات علمی کشور را بر حسب دانشگاه ها در اسکوپوس محاسبه کنیم از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی تنها از یک نام استفاده می کند و تولیدات واحدهای تابعه به صورت یکپارچه تحت عنوان دانشگاه آزاد اسلامی قرار می گیرد، رتبه نخست تولید علم را در اختیار دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی بیان کرد: این دانشگاه از بدو تاسیس تاکنون دارای ۳۷ هزار و ۶۱۸ مقاله در اسکوپوس است که بر این اساس ۱۳٫۹۳ درصد از تولید علم کشور به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص دارد.

وی عنوان کرد: دانشگاه تهران با تولید ۲۷ هزار و ۶۹۳ مقاله، از بدو تاسیس تاکنون مقام دوم را به دست آورده است. سهم دانشگاه تهران از کل تولید علم کشور ۱۰٫۲۵ درصد است. رتبه سوم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است. سهم تولید این دانشگاه از کل تولید علم ایران  ۸٫۰۸ درصد و میزان تولیدات علمی آن ۲۱ هزار و ۸۳۸ مقاله است.

مهراد خاطر نشان کرد: رتبه چهار و پنج به ترتیب به دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعلق دارد. میزان تولیدات علمی این دو دانشگاه بزرگ صنعتی کشور به ترتیب ۱۶ هزار و ۹۰۸ مقاله ( ۶٫۲۶ درصد از کل تولید علم ایران) و ۱۴ هزار و ۹۳۸ مقاله ( ۵٫۵۳ درصد از کل تولید علم ایران ) است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه تربیت مدرس که دانشگاهی است با دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تولید علم در این دانشگاه به خاطر دانشجویان تحصیلات تکمیلی امری ممکن و نسبت به سایر دانشگاه ها ساده تر است، با تولید ۱۴ هزار و ۱۱۲ مقاله (۵٫۲۲ درصد از کل تولید علم دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور) رتبه ششم تولید علم ایران را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در بین دانشگاه های تولید کننده علم هفت است، ادامه داد: این دانشگاه با تولید ۴٫۲۲ درصد از کل تولید علم ایران ۱۱ هزار و ۳۹۰ مقاله از بدو تاسیس تاکنون در نظام استنادی اسکوپوس ثبت و نمایه سازی کرده است.

مهراد در مورد حضور دانشگاه شیراز و صنعتی اصفهان در بین ۱۰ دانشگاه برتر تولید کننده علم گفت: دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی اصفهان به ترتیب ۱۰ هزار و ۶۳۰ مقاله و ۸ هزار و ۳۷۰ مقاله تولید کرده اند. سهم دانشگاه شیراز از کل تولید علم ایران ۳٫۹۳ درصد و سهم دانشگاه صنعتی اصفهان از کل تولید علم ایران ۳٫۱  درصد است.
دکتر جعفر مهراد ادامه داد: بدین ترتیب رتبه دانشگاه شیراز ۸ و رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان ۹ است. دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه ۱۰ تنها ۸ هزار و ۱۶۵ مقاله در اسکوپوس نمایه سازی کرده است. سهم تولید این دانشگاه از کل تولید علم ایران ۳٫۰۲ درصد است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi