پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:27:14 - پنجشنبه 11 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان مطرح کرد؛
راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به ایجاد اشتغال پایدار می انجامد/استان کرمان از ظرفیت های ICT به خوبی بهره نمی برد
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان مطرح کرد:راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به ایجاد اشتغال پایدار می انجامد.

مسعود الهامی در گفتگو با خبرنگار “دانشجوآزاد” در رابطه با غرض ورزی عده ای در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: یک عده ای اطلاعات غلط به مردم دادند و توهماتی را القا کردند؛ زمانی برای تخریب طرح شبکه ملی اطلاعات بحث اینترنت ملی را مطرح کردند در صورتی که اصلا این مساله شدنی نیست ما چیزی تحت عنوان اینترنت ملی نداریم.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان افزود: یکی از دلایل راه اندازی شبکه ملی اطلاعات امنیت داده هاست که به بالاترین سطح ارتقا می یابد و بعد از آن بحث پایداری عرض باند بیشتر است.

وی با توضیح راه اندازی مراکز تبادل ترافیک داده جدید در کشور اظهار داشت: چند هفته پیش چهار مرکز تبادل اطلاعات در استانهای فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و اصفهان راه اندازی کردیم که مبادله محتوای داخل کشور را بین اپراتورها انجام می دهند؛ مثلا محتوایی که قرار است در قسمت جنوب کشور مبادله شود از طریق مراکز تبادل ترافیک داده (IXP) که در استان فارس است بین اپراتورها مبادله می شود به عنوان مثال ایرانسل و همراه اول می خواهند یکسری اطلاعات مبادله کنند درخواست می دهند به IXP این اطلاعات اگر قرار نباشد از جنوب شرق کشور بالاتر روند در همان مرکز تبادل ترافیک مدیریت می شود در این صورت ما نیازی به استفاده پهنای باند بین فارس و اصفهان نداریم نه تنها دور کره زمین را دور نمی زنیم بلکه از شیراز به اصفهان هم داده ها جابه جا نمی شوند پس در این صورت آپ لینک اصفهان تا شیراز آزاد است و در اختیار سایر کاربران قرار می گیرد.

امنیت، پایداری،استقلال و تعامل پذیری از ویژگی های شبکه ملی اطلاعات است

الهامی در خصوص افتتاح فاز اول شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: فاز اول شبکه ملی اطلاعات که رونمایی شده از ابتدا کار طراحی مفهومی شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات بر اساس اسناد بالا دستی که مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی ابلاغ کرده بودند؛ انجام شد که شبکه ملی اطلاعات بایستی امن و پایدار و مستقل باشد و در ضمن تعامل پذیری به شبکه جهانی وابسته نباشد یعنی شبکه جداگانه ای نباشد و همزمان رشد کند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ادامه داد: از دیگر ویژگی های این شبکه قابلیت حمل و پایدار بودن آن است که با راه اندازی IXP ها هزینه دسترسی را پایین آوردیم همچنین برای قابل حمل بودنش کمیسیون تنظیم مقررات پروانه ۳Gو ۴G را ارائه داد تا شبکه ملی اطلاعات توسعه پیدا کرد به طوریکه در سال ۹۲ در کشور ۲۰۰هزار مشترک اینترنت پر سرعت همراه داشتیم که امسال به ۲۰ میلیون مشترک ارتقا پیدا کرده است.

وی با اشاره به توسعه اینترنت پرسرعت همراه بیان داشت: در استان کرمان در سال ۹۲، ۱۲۵۱۳ کاربر اینترنت ۳G و ۴G داشتیم که امروز به ۲۶۲۶۶۵ کاربر اینترنت و همانطور که ملاحظه می شود از الزامات شبکه ملی اطلاعات قابل حمل بودن آن بود که با اینترنت همراه پرسرعت فراهم شد.

الهامی افزود: سال ۹۲ ظرفیت انتقال پهنای باند ملی ما ۶۲۴گیگا بیت بر ثانیه بود الان ۴۰۰۰ گیگا بیت بر ثانیه است در استان کرمان ظرفیت پهنای باند ۲۹۵ برابر افزایش داشته است؛ پس زیرساختها آماده شده و شبکه دسترسی توسعه پیدا کرده است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در رابطه با افزایش تولید محتوای داخلی عنوان کرد: تا اینجا به فاز اول رسیدیم چون ما باید محتوای داخلی داشته باشیم ابتدای دولت یازدهم محتوای داخلی ما ۱۰ درصد بود و ۹۰ درصد محتوای خارجی داشتیم و این آماری است که ما از گیت وی ها گرفتیم یعنی پهنای باند باید از کشور خارج میشد دور کره زمین دور می زد تا اطلاعات در اختیار ما قرار می‌گرفت اما در سالهای اخیر هاست های اکثر دستگاههای اجرایی و شرکتهای خدمات دهنده را با مراکز داده ای که در کشور راه اندازی کردیم (که یکی از آنها در کرمان است) به داخل کشور انتقال دادیم.

مسعود الهامی در ادامه گفت: در ابتدای کار، ما ۱۰ درصد ترافیک داخلی داشتیم و با اقداماتی که انجام شده مثل راه اندازی مراکز داده استانی و انتقال سرورها و هاستهای خارج از کشور به داخل و همچنین پیگیری از طریق سایتهای اجتماعی مثل تبیان و آپارات و… جهت تولید محتوای داخلی هم اکنون درصد ترافیک داخلی ما به ۴۵ درصد رسیده است.

تولید محتوای فاخر اسلامی و بومی از خروج ارز از کشورجلوگیری می کند

وی تشریح کرد: وزارت ارتباطات به افراد حقیقی و حقوقی که تولید محتوای فاخر اسلامی و بومی داشته باشند تسهیلات ارائه می دهد تا قرار نباشد درخواست های ما به خارج از کشور برود؛ این مساله از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند و البته مانند گذشته اینترنت همواره در اختیار کاربران قرار دارد دقیقا مانند تلفن وقتی بخواهیم اصفهان را بگیریم یک صفر می گیریم اگر خارج از کشور را بخواهیم دوتا صفر می گیریم یعنی شبکه در اختیار ماست و بستگی به درخواستی دارد که کاربر می فرستد اگر اطلاعات مورد نیاز ما در مراکز تبادل داده داخل کشور باشد اطلاعات را در اختیار ما می گذارد در غیر اینصورت اطلاعات به خارج از کشور لود می شود.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با تاکید بر کاهش هزینه های تولید محتوای دیجیتال تصریح کرد: در گذشته اگر کسی می خواست محتوای دیجیتال تولید کند باید کلی هزینه اینترنت می پرداخت الان هیچ هزینه ای گرفته نمی شود بلکه تسهیلات هم به آن ارائه می شود همچنین اپراتور هم از آن می خرد و خودش کارآفرینی و حرکت اقتصادی است؛ هر چیزی که ایجاد کنیم و از طریق دستگاه هوشمند قابل ارائه باشد به آن محتوای دیجیتال می گویند و قطعا اپراتورهای ما خریداری می کنند چون تا محتوای دیجیتالی نباشد کسی از همراه اول و ایرانسل ترافیک نمی خرد.

الهامی مطرح کرد: شبکه ملی اطلاعات محقق نخواهد شد مگر اینکه همه دستگاهها و مردم و بخش خصوصی همت کنند  برای اینکه ما الان به شدت نیاز داریم همه خدمات الکترونیکی شود تا حجم محتوا سریعتر بالا رود و خدمات نیز راحت تر در اختیار مردم قرار گیرند.

 

استان کرمان از ظرفیت های ICT به خوبی بهره نمی برد

وی با برشمردن مزایای شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات اول برای مردم مفید است و بعد برای خدمات دهنده های شبکه چون برای آنها هم اشتغال ایجاد می شود اما در استان کرمان ما خیلی غافلیم از بحث ICT مثلا یک کانالی مثل گیزمیز با تولید محتوای دیجیتال چقدر درآمد دارد یا مثلا یک خانمی با تولید محتوای دیجیتال، دستور آشپزی را به صورت فیلم در کانال تلگرام می گذارد و سالانه ۱۸٫۸ میلیارد دلار درآمد دارد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان ادامه داد: حوزه ICT حوزه پر ظرفیتی است دانشجویانی که به دنبال شغل می گردند با تولید محتوای دیجیتال با کمترین هزینه می توانند بالاترین بهره وری و درآمدزایی را داشته باشند.

مسعود الهامی اظهار داشت: ما محورهای حمایتی داریم افراد حقیقی و حقوقی می توانند از تسهیلات استفاده کنند؛ تا ۱۵ شهریور ۲ تا فراخوان داریم یکی کسانی که appهای موبایلی (نرم افزارهای موبایلی) تولید می کنند یکی هم کسانی که طرحهای فناورانه دارند می توانند وارد سایت شوند و در خصوص تسهیلات اطلاعات کسب کنند. متاسفانه در استان کرمان از این فرصتها استفاده نمی کنند علاوه بر اینکه ما تسهیلات ارائه می دهیم وقتی افراد وارد بازارکار می شوند درآمدزایی بالایی دارند که اصلا نیاز به تسهیلات ندارند و خودشان هولدینگ شرکت های دیگر می شوند فقط کافی است وارد این حوزه شوند و کارشناسهای ما هم برای مشاوره همواره پاسخگو هستند.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به ایجاد اشتغال پایدار می انجامد

مدیر کل ارتباطات و فناوری ارتباطات استان کرمان گفت: ما نباید از شبکه ملی اطلاعات دور شویم لازم است اطلاع رسانی شود اینکه اینترنت جدا می شود اصلا همچین چیزی نیست و فقط یک توهم است شبکه ملی اطلاعات یک فرصت است که پهنای باند وسیعی در اختیار کاربران قرار می دهد.

وی با تاکید بر ضرورت وجود شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: عقل حکم می کند که ما مجهز شویم تا از دشمنان خود عقب نمانیم ما باید به سمت و سویی رویم که کمتر از دشمنان خود نباشیم ضمن اینکه حواسمان باشد امنیت مان برقرار باشد که خدا را شاکریم مراکز امنیتی تیزهوشانه شبکه ها را پایش می کنند.

مسعود الهامی در رابطه با افتتاح شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت:شبکه ملی اطلاعات در فاز اول ۷ شهریور رونمایی شد، فاز دوم آن در دهه فجر امسال و فاز سوم هم در هفته ارتباطات اردیبهشت ماه سال ۹۶ قبل از پایان کار دولت یازدهم رونمایی خواهد شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری ارتباطات استان کرمان افزود: در فاز اول طراحی مفهومی شبکه ملی اطلاعات؛ طراحی و توسعه زیرساختها؛ توسعه شبکه دسترسی، کاهش هزینه تولید محتوا؛ ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان محتوا صورت گرفت؛ در شبکه دسترسی اقدامات بسیار خوبی در روستاها صورت گرفته اول دولت یازدهم اینترنت پرسرعت روستایی در استان کرمان صفر بوده شاید در برخی روستاها اینترنت ۲g از جاده ها گرفته می شد.

هر ۱۰ درصد ضریب نفوذ اینترنت ۱ درصد به تولید ناخالص ملی اضافه می کند

وی عنوان کرد:در استان کرمان از ۱۰۰ گیگا بیت بر ثانیه ظرفیت پهنای باند تنهاد ۱۴ گیگا بیت بر ثانیه استفاده می شود یعنی ضریب نفوذ اینترنت در استان کرمان پایین است و جالب است بدانید به ازای هر ۱۰ درصد ضریب نفوذ اینترنت ۱ درصد به تولید ناخالص ملی اضافه می شود.

الهامی در پایان خاطرنشان کرد: کرمان ظرفیت های بسیاری در زمینه ICT دارد که مغفول مانده است؛ چرا ما باید دنبال محتوا در کشورهای دیگر یا حتی استانهای دیگر باشیم؛ به عنوان مثال استان ما از لحاظ آثار باستانی بسیار غنی است ولی هیچ محتوای دیجیتالی برای آن ساخته نشده و هنوز جای کار بسیار است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi