پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:40:27 - شنبه 6 آذر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد:
دولت شرمسار طرح های کلان ملی که بر زمین مانده اند باشد/ با گذشت ۹ ماه از سال حتی یک ریال بودجه پژوهشی تخصیص نیافته است/ مستندات محرمانه ای از جریانات نفوذی سه سال گذشته در کشور موجود است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد:دولت شرمسار طرح های کلان ملی که بر زمین مانده اند باشد.

به گزارش “دانشجوآزاد” محمدمهدی زاهدی صبح امروز در همایش جهادگران علم وفناوری بسیج ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار در حادثه انفجار تروریستی عراق و همچنین حادثه دردناک برخورد دو قطار گفت: از دولت انتظار داریم همانطور که برای لغو یک سخنرانی شرمساری می شود با تلاش خود شرمساری را از خانواده های معزز شهدا در عراق و جانباختگان برخورد دو قطار در سمنان دور کند.

وی ضمن گرامی داشت هفته بسیج اظهار داشت: امام راحل بانی بسیج بودند و این ایده در دنیا جذابیت خودش را پیدا کرده و تفکر بسیجی باهر نامی در دنیا مشتریان زیادی دارد و انشالله بزرگترین اثر آن زمینه سازی ظهور باشد.

ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن برشمردن مشکلات حوزه علم و فناروی کشور توضیح داد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در کشور در حوزه علم و فناوری داریم این است که یک بانک علمی و اطلاعاتی در خصوص مسائل پژوهشی وجود ندارد و متولی  خاصی برای ارائه آمارهای علم و فناوری نداریم.

زاهدی ادامه داد:ما در مجلس قبلی سه الی چهار سال پیش روی این مساله کار کریدم و خوشبختانه دو کار هم افزا انجام شد یکی در ستاد نقشه جامع علمی کشور و یکی در کمیسیون آموزش مجلس که در نقش جامع علمی کشور اولویت های اساسی کارهای تحقیقاتی که در کشور باید انجام شود؛ بررسی شده یعنی ما می دانیم حداقل در ۱۰سال آینده ما باید در چه زمینه های کار کنیم و مملکت را به کجا برسانیم و به موزات آن و به منظور هم افزایی در مجلس بسترهای قانونی عملیاتی شده  آن ها را دنبال می کنیم.

وی تشریح کرد:در مجلس قبل دو قانون بسیار مترقی در حوزه علم و فناوری تصویب شد یکی قانون دفع موانع تولید و دومی قانون اصلاح نظام مالی دولت؛ در این دو قانون در حالیکه بر حسب ظاهر به  علم و فناوری ارتباطی ندارد اما احکام مترقی در آن گنجانده شد و حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان صورت گرفت و همچنین اعضای هیات علمی می توانند سهام دار شرکت های دانش بنیان باشند و دانشگاه های می تواند شرکت دانش بنیان بزنند علاوه بر این واحدهای صنعتی معدنی بزرگ می تواند تا ۱۰درصد از turn over مالی خود را به کمک مراکز علمی و دانشگاهی، کار تحقیقاتی انجام دهند و این بخشی از مالیات آنها حساب می شود.

ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: پس بستر قانونی برای ارتباط خوب بین صنعت و دانشگاه ایجاد شده  بدون اینکه هزینه سنگینی به گردن صنعت بیندازیم.

محمدمهدی زاهدی اظهار داشت: ما از دولت گله داریم که چرا قانونی چنین مترقی که جهت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است هنوز آیین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده است که یک فضای تنفسی جدید بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود و باعث پیشرفت کشور باشد.

وی توضیح داد: در بحث پژوهشی قانونی تصویب شده است  که حداقل یک درصد از gdp در بحث پژوهش هزینه گردد بااولویت پژوهش های کاربردی اما از ۷۰۰۰ میلیارد تومانی که دولت در جدول ۱۴ بودجه قرار داده تا امروز یک ریال هم تخصیص داده نشده اشت.

ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بسیاری از طرح های کلان ملی شامل چاه های نفتی، منابع گازی، هواپیماهای مسافربری کوچک و… بررسی شده که چکار کنیم تا نیروی ایرانی بتواند هم افزایش بهره برداری بدهد و هم خودش در صحنه باشد و امکاناتش را بسازد؛ ما توانش را داریم اما متاسفانه دولت محترم طرح کلان ملی را باور ندارد و علیرغم تاکیدات مکرر رهبری در این زمنیه نماینده دولت علنا با این طرحها مخالف است.

زاهدی تصریح کرد: نیروهای علمی ما دیوار نمی شناسند چرا دولت باورش نمی شود که ما می توانیم چرا طرح های کلان ملی زمین بماند تا دست گدایی جلوی بیگانه دراز کنیم چند سال است این ها تصویب شده این ها کشور را نجات می دهد و ما را به استقلال علمی نزدیک می کند؛ اما دولت قدمی برنمیدارد؛ دولت و ریس جمهور باید از این شرمسار باشد نه از لغو یک سخنرانی، آن سخنرانی باشد با نباشد چقدر میتواند یک کشور را تکان دهد؟! و چقدر تاثیرگذار است؟

وی افزود: طرح های کلان ملی را نادیده گرفتن آب در آسیاب دشمن ریختن است؛ ما باید جلوی جریان های نفوذ علمی بایستیم و در بحث های هوا و فضا و موشکی و هسته ای که سرب ریختیم  داخل آن و شرمسار نشدیم به خود کفایی برسیم.

ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تعاملات بین المللی در حوزه علمی خاطرنشان کرد: در حوزه علم و فناوری بایستی مدیریت هوشمند در تعاملات بین المللی داشت باید با دنیا ارتباط داشت ولی هوشیاری و مراقبت نیاز است نه آنقدر تسامح به خرج دهیم که وقتی کار از کار گذشت و پرستوها آمدند و ضربه شان را زدند به خود بیاییم پس نه اقباظی عمل کردن صحیح است و نه ولنگاری در تعاملات بین المللی.

زاهدی بیان داشت: بنده مستندات بسیار محرمانه ای دارم راجه به نفوذ علمی در کشور مستندات نشان می دهد برخی از جریانات در ۲،۳ سال گذشته در کشور رفت و آمد داشتند، اینها جاسوس نبودند نفوذی بودند، جریان نفوذ به دنبال استهاله در کل کشور است باید بدانیم دشمن در کمین است و برای ضربه زدن به کشور برنامه دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه های ما اعم از دولت و غیر دولتی باید مراقب باشند گذشت زمانی که به صورت فله ای دانشجو دکتری بگیریم گذشته زمانی که برای یک مقاله و پایان نامه به میدان انقلاب برویم؛ عده ای آمدند در کشور ما از میدان انقلاب عکس گرفتند و بعد در مجله ساینس چاپ کردند همچنین در مجله نیچر لیست اساتیدی را به عنوان متقلب علمی منتشر کردند.

ریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان اظهار داشت: باید بساط میدان انقلاب جمع شود از دولت و قوه قضائیه می خواهیم در بحث تخلفات علمی با قدرت وارد شود البته مجلس هم قوانین سخت گیرانه ای را در این زمینه داشته است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi