پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:35:36 - شنبه 14 دی 1398
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس:
دولت تدبیر و امید اراده ای برای اصلاح ساختاری بودجه کشور ندارد/ مجلس به دلیل ضعف های ساختاری نتوانست دولت را اصلاح کند
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: جنس رفتاری دولت تدبیر و امید به گونه ای است که اراده ای برای اصلاح ساختاری بودجه کشور وجود ندارد در صورتی که اصلاح ساختار کشور نیازمند به جنگیدن و اراده قوی است.

به گزارش “دانشجو آزاد” محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای هسته مرکزی قرار گاه شهید احمدی روشن در خصوص اصلاحات بودجه کشورعنوان کرد: قبل از آماده شدن لایحه بودجه سال ۹۸  یک نسخه غیر رسمی به مجلس و به مقام معظم رهبری ارسال شد که ایشان در یادداشتی بیان کردند که  این بودجه هیچ انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی کشورندارد و باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد لذا دولت مکلف شد که اصلاح ساختاری انجام دهد.

پور ابراهیمی ادامه داد: دولت با بهانه اینکه اصلاح ساختار زمان می خواهد، در فصل درآمدی عدد هایی را اضافه کردند لذا لایحه ای که بعد از یادداشت رهبری ارائه دادند تفاوتش با لایحه قبل  در ۴۰ هزار میلیارد بود.

وی با بیان این اخطار قانون اساسی بر این لایحه بودجه وارد است، خاطر نشان کرد:رئیس جمهور برای اصلاح لایحه بودجه چهار ماه از رهبری فرصت گرفته بود اما تاکنون که چند ماه از این فرصت می گذرد هنوز اقدامی انجام نداده است و دولت با این روش یک ضرر بزرگی به بودجه اقتصادی کشور وارد کرده است.

نماینده مردم کرمان اظهار کرد: دولت گزارشاتی توصیفی خود را در قالب احکام به مجلس ارائه نداده است و این خیانت و عدم تمکین دولت است.

پور ابراهیمی در خصوص لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: تراز بودجه سال ۹۹ به گونه ای است که  در نفت ۱۲۰ هزار میلیارد کم شده است؛ لذا در استقراض جبران شده است، با توجه به مشکلاتی که امسال دولت داشت طبق مجوزی که از سران قوی گرفته است دولت می تواند ۴۵۰  ملیارد دلار از مانده حساب ذخیره ارزی کشور برداشت کند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین ۱۲ درصد از مانده فریز شده حساب صندوق توسعه ملی به جز حساب ذخیره ارزی که از دو سال گذشته قرار بود خرج نشود دولت آن را خرج کرد و ما بقی آن هم مصوب استقراض شد که از بانک مرکزی و انتشار اوراق قرار داد است.

پور ابراهیمی ۶۰ درصد از شرکت ها ی دولتی و موسسات وابسته به دولت زیان دهنده دانست و افزود: با ورود به بحث این شرکت ها به یک ساختار پیچیده مواجه هستیم طبق محاسبات کارشناسی شده اگرهفت الی هشت درصد مصارف مربوط به بودجه شرکت های دولتی بانک ها و موسسات وابسته به دولت را مدیریت و صرفه جویی کنیم معادل ۱۲۰ هزار تومان که برابر با منابع عمومی کل کشور خواهد بود و جایگزین مناسبی برای بودجه نفت است.

 وی با تاکید بر این که اموال بدون استفاده دولت باید مولد سازی شوند، تصریح کرد: دولت از گذشته تا الان حجم دارایی هایش را نمی داند در این خصوص یک قانون در سال گذشته در مجلس تصویب شد که دولت باید دارایی هایش را محاسبه کند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد فرار مالیاتی درکشور وجود دارد ابراز کرد: امروزه نظارت بر داده ها صورت می گیرد و در قانون جدید کار بسیار بزرگی ک تحت عنوان پایانه فروشگاهی انجام شد  که در آن مالیات به صورت اتوماتیک محاسبه می شود لذا با این سیستم توانسته ایم از افرادی که هویت اقتصادی نداشتند و اما تحت پوشش  فعالیت های کلان اقتصادی انجام می دادند را شناسایی و مالیات بگیریم.

پور ابراهیمی مطرح کرد:

نماینده مردم کرمان خاطر نشان کرد: مجلس نمی تواند لایحه بودجه را رد کند به دلیل اینکه دولت لایحه دیگری را جایگزین نخواهد کرد و شورای نگهبان این اجازه را به مجلس نمی دهد که لایحه صادر کند.

پور ابراهیمی در پایان عنوان کرد: مجلس به دلیل ضعف های ساختاری که داشت نتوانست دولت را اصلاح کند امیدواریم که در مجلس آینده نیرو های هم تراز انقلاب اسلامی انتخاب شوند آن موقع می شود در مجلس کار های اساسی انجام داد.

انتهای پیام/

تنظیم: هدیه یوسفی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi