پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:08:48 - سه شنبه 29 فروردین 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دستاورد محققان ایرانی در ایجاد سطح فوق آب گریز
دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه تهران در طرحی تحقیقاتی موفق به تولید پوششی شدند که با قرار گرفتن روی سطوح شیشه ای و فلزی، به آنها خاصیت فوق آب گریز می بخشد.

به گزارش “دانشجوآزاد” راضیه اکبری که با راهنمایی دکتر محمدرضا محمدی زاده استاد دانشگاه تهران این پروژه تحقیقاتی را به اتمام رسانده است، درباره کاربرد و عملکرد این محصول به خبرنگار علمی ایرنا گفت: محصول موردنظر لایه آسان تمیزشونده در ابعاد آزمایشگاهی است که در شیشه های ساختمانی و نمای ساختمان های بزرگ و همچنین خودروها کاربرد دارد.

وی افزود: این لایه آب را از خود طرد می کند به این صورت که اگر روی آن قطره آبی قرار دهید، روی سطح پخش نمی شود و با دادن اندکی شیب به سطح، قطره از روی آن به سادگی غلت خورده و به پایین می افتد و به همراه خود آلودگی های سطح را نیز پاک می کند.
اکبری درخصوص مزیت های رقابتی این محصول نسبت به نمونه های مشابه اظهار داشت: ساختار محصولات مشابه در بازارهای جهانی براساس پلیمرها است که چسبندگی پایینی به سطح شیشه ای و فلزی دارند اما سطوح اکسید فلزی روی زیرلایه های شیشه و فلز عمر بالایی دارند.
به گفته وی، نمونه خارجی این محصول که پلیمری است حداکثر ۶ ماه تا یکسال طول عمر دارد ولی عمر این محصول، نامحدود است و خش و خرابی هم ندارد.
این دانشجوی محقق ادامه داد: قیمت یک لیتر این محصول در نمونه پژوهشی، ۵ میلیون تومان است که البته در نمونه صنعتی، قیمت تمام شده محصول، بسیار ارزان تر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: این محصول برای پوشش مقره های برق در مناطقی که رطوبت، گرما یا گرد و خاک زیادی وجود دارد بسیار مناسب است و قرار دادن این پوشش روی ابزارهای مختلف فلزی و شیشه ای، طول عمر این وسایل را بالا می برد چراکه موجب می شود سطوح فلزی و شیشه ای، آلودگی را به خود جذب نکنند و دچار خوردگی نشوند.
اکبری یادآور شد: از آنجاکه این ماده علاوه بر ویژگی آب گریزی و آسان تمیزشوندگی، مانع یخ زدگی سطوح شیشه ای و فلزی نیز می شود در صنایع هواپیماسازی، کاربردهای زیادی خواهد داشت.
طرح سطح فوق آب گریز یکی از طرح هایی است که در نمایشگاه برنامه پویش پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در روزهای پایانی اسفندماه گذشته ارائه شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi