پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:29:10 - یکشنبه 22 اسفند 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رشته‌های فاقد مجوز به پایان راه خود نزدیک شد
دانشگاه آزاد خیال دانشجویانش را راحت کرد؟!
معاون آموزشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: برای تصویب رشته های این دانشگاه نیز در سال آینده با وزارت علوم جلسات متعددی برگزار کردیم تا رشته محل های مورد تقاضای ما به تصویب وزارت علوم و شورای گسترش برسد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسئله موسوم به «رشته های غیرمجاز» بدون شک یکی از حاشیه های جدی دانشگاه آزاد در سال ۹۵۵ بود، مسئله ای که گرچه این دانشگاه آن را «بدون مشکل» می داند، اما در طرف وزارت علوم مسئله طور دیگری مطرح شد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد: تمام قبولی های دانشگاه آزاد مجوز دارد
حسین زاده لطفی روزگذشته در مصاحبه ای گفت: تمام دانشجویان دانشگاه آزاد با مجوز وزارت علوم پذیرش شده اند و برای تصویب رشته محل های این دانشگاه در سال آینده مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: پذیرفته شدگان این دانشگاه هیچ مشکلی ندارند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: برای تصویب رشته های این دانشگاه نیز در سال آینده با وزارت علوم جلسات متعددی برگزار کردیم تا رشته محل های مورد تقضای ما به تصویب وزارت علوم و شورای گسترش برسد.

حسین زاده لطفی عنوان کرد: ما با وزارت علوم، وزیر علوم و معاون آموزشی وزارت علوم هماهنگی لازم را داریم و برای تصویب رشته محل های این دانشگاه در سال آینده مشکلی ایجاد نخواهد شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد: دانشگاه آزاد هیچ رشته فاقد مجوزی ندارد
از سوی دیگر مجتبی علوی‌فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اواخر هفته پیش درباره این مسئله گفت: تمام رشته محل‌های دانشگاه آزاد که در سال‌های قبل و سال ۹۵ در آن‌ها دانشجو پذیرش شده همه مورد تایید کتبی وزارت علوم قرار گرفت و به دانشگاه آزاد ابلاغ و در سایت وزارت علوم هم درج شد به طوریکه در حال حاضر دانشگاه آزاد در دوره کارشناسی ارشد و دکتری هیچ رشته فاقد مجوزی ندارد.

دانشگاه آزاد مسئله دانشجویانش را حل کرد؟
به نظر می رسید با توجه به اظهارات اخیر مسئولان دانشگاه آزاد این مسئله حقیقت دارد و وزارت علوم طی نامه های شماره‌های ۵۳۹۵۲۵ مورخ ۹/ ۱۰/۱۳۹۲ و ۷۴۸۴۶/۲ مورخ ۱۳/۴/۱۳۹۵ و ۱۰۸۸/۲/م مورخ ۲۰/۶/۱۳۹۵ و ۱۹۷۴۸۹/۲۲/۲ مورخ ۷/۹/۱۳۹۵ همه رشته های دانشگاه آزاد را تایید کرده است.

این مسئله در حالی است که مسئولان وزارت علوم با قطعیت مسئولان دانشگاه آزاد، اظهارنظر نمی کنند. محمد فرهادی وزیر علوم اواسط بهمن ماه و در در حاشیه مراسم تقدیر از برگزیدگان کنکور سراسری و المپیادهای علمی در جمع خبرنگاران در رابطه با مشکل فارغ‌التحصیلان رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد گفت: “هر رشته‌ای که قانونی بوده است مورد تأیید است”. وی در رابطه با رفع مشکل فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرقانونی گفت: “این مسئله در حال بررسی و حل شدن است“.(اینجــا)

وی ادامه داد: کمیته ۵ نفره‌ای برای بررسی رشته‌های تحصیلی تعیین شده که جلسه می‌گذارند و مسئله را بررسی می‌کنند که ضوابط نیز طبق چارچوب‌های تعیین‌شده اجرا می‌شود و اگر رشته‌ای مسیر رسمی و قانونی را طی کرده باشد مشکلی ندارد. آئین‌نامه‌ای برای بررسی احتمالی تخلفات به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که ثبت پایان‌نامه‌ها جدی و قطعی شده است و در ۲ ماه گذشته مشابهات را استخراج کردند و با تخلفات صورت‌گرفته از تذکر تا تعلیق برخورد شده است.

فرهادی هفت روز قبل از این اظهارات موضع دیگری گرفته است؛ وی یکشنبه دهم بهمن ماه در حاشیه نشست مشاوران رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده در پاسخ به سؤال مهر در مورد عدم تائید مدارک فارغ‌التحصیلان سال گذشته دانشگاه آزاد نیز گفت: تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد که رشته‌های آنها مجوز قانونی و رسمی داشته‌اند، مورد تائید هستند و آنهایی که غیرمجاز بوده، باید خودشان این مشکل را حل کنند.(اینجــا)

علاوه بر این دو اظهارات متفاوت، دفتر گسترش آموزش عالی به جای انتشار یک لیست جامع از مجوز رشته های دانشگاه آزاد، هفت لیست موازی منتشر کرده اند که دانشجویان این دانشگاه را سرگردان کرده است.(اینجــا) و (اینجــا)

 

به هر حال طبق آن چیزی که مسئولان دانشگاه آزاد مدعی آن هستند، به نظر می رسد مسئله رشته های فاقد مجوز برای دانشجویان این دانشگاه به پایان راه خود نزدیک شده است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi