پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:28:56 - یکشنبه 23 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بی‌دردسرترین «کلاهبرداری» در فضای مجازی در سایه بی‌توجهی مسئولان
جوان های ایرانی این روزها دنبال چه سرگرمی هستند؟
بی شک اگر دولت می توانست مشکل بیکاری را حل نموده و بستر کارآفرینی را برای جوانان فراهم نماید، روی آوری این قشر به تبلیغات گسترده کلاهبرداران اینترنتی به طور محسوسی کاهش می یفات و کمتر کسی به رویای «یک شبه پولدار شدن» اعتنا می کرد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛گذشته از مسائل شرعی قماربازی، آنچه جای نگرانی دارد، جذب جوانان ایرانی به این قماربازی‌ها با تبلیغات گشترده و جذاب است که این روند با ترویج شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش شده است.

 متاسفانه همانقدر که دسترسی به محتوای خوب و مفید فضای مجازی محدود است، اما دسترسی به محتوای مخرب و نامطلبوب تنها با یک سرچ ساده در دسترس خواهد بود. برای مثال قمارخانه آنلاین عنوانی است که چندین سال است وارد ادبیات ایرانیان شده است و حاکی از یک شرط‌بندی با تعدادی زیادی از افراد است که هرگز همدیگر را نخواهند دید و فقط در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط دارند. بازی‌هایی همچون «کلش آو کلنز» و «پوکر» که در غفلت عامدانه یا غیرعامدانه مسئولین فضای مجازی کشور، در حال تلکه کردن جوانان ایرانی هستند، با قدم‌هایی حساب شده و برنامه‌ریزی دقیقی اقدام به طراحی و تبلیغ محصولات خود می‌کنند یک کلاهبرداری بی دردسر را انجام می‌دهند، و این امکان را فراهم می‌کنند که مخاطبانشان در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکانی با حضور در فضای مجازی، دانسته یا نادانسته قماربازی کنند.

گذشته از مسائل شرعی قماربازی، آنچه جای نگرانی دارد، جذب جوانان ایرانی به این قماربازی‌ها با تبلیغات گشترده و جذاب است که این روند با ترویج شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش شده است. تبلیغاتی جذاب همچون «میلیونر شوید»، «‌بازی کنید و پول واقعی بگیرید»‌ توسط گردانندگان صفحات و سایت‌های قماربازی، حتی ممکن است افرادی هم که مقید به امور شرعی هستند، بی آنکه متوجه غیرشرعی بودن آن کند، در دام آن گرفتار و حتی باعث خروج ارز از کشور شوند.

آقای الف.ب یکی از قربانیان این سایت‌ها می‌گوید: «در هر دستی که بازیکنان بازی می‌کنند، ۲ درصد از کل پولی که شرط‌بندی می‌شود به حساب صاحب سایت می‌رود. مثلاً در یک دست که ۳۰  میلیون تومان پول وسط باشد، ۶۰۰ هزار تومان به حساب صاحب سایت می‌رود.  این در حالی است که هر دست بازی شاید کمتر از یک دقیقه طول بکشد و این فقط مربوط به یک میز است. بعضی از سایت‌ها بالای ۳۰، ۴۰ میز فعال دارند.»

غفلت عامدانه مسئولان فضای مجازی؟
نگاهی به کارنامه دولت در ۳ سال گذشته و همچنین مسئولان مرتبط با فضای مجازی، نشان می‌دهد به غیر از کشمکش‌های سیاسی بر سر فیلتر کردن و یا عدم فیلتر کردن برخی برنامه‌ها علی الخصوص شبکه‌های اجتماعی، نکته و کار برجسته‌ای در کارنامه حضرات دیده نمی شود و به نظر می آید دولت صرفا برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود در زمینه اقتصادی و عدم حل مشکلات معیشتی مردم و به تبع آن بیکاری گسترده جوانان ایرانی، به اقدامات پوپولیستی روی می آورد و برای جلب رضایت مردم، مدام می گوید: «فیلتر کردن فلان شبکه اجتماعی در دستور کار دولت نیست».

بی شک اگر دولت می توانست مشکل بیکاری را حل نموده و بستر کارآفرینی را برای جوانان فراهم نماید، روی آوری این قشر به تبلیغات گسترده کلاهبرداران اینترنتی به طور محسوسی کاهش می یفات و کمتر کسی به رویای «یک شبه پولدار شدن» اعتنا می کرد. علاوه بر این، فضای مجازی نیز، بستری مهم و قابل توجه برای کارآفرینی است و با ساده ترین راه ها و با کمترین هزینه ها می توان بیشترین سودها را از این فضای پرمخاطب کسب نمود. از طرفی دیگر، علاوه بر این بسترسازی برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال، دستگاه های قضائی و همچنین پلیس فتا به عنوان ضابط دستگاه قضا باید نظارت بیشتری را بر این فضا داشته باشند و با متخلفین آن برخورد نمایند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi