پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:08:35 - جمعه 11 فروردین 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تهیه بانک اطلاعاتی و نرم افزار ۲۷۰۰ مخزن نفتی دنیا از سوی دانشگاه آزاد
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عملکرد این دانشگاه در حوزه ازدیاد برداشت نفت از مخازن نفتی واگذار شده از سوی وزارت نفت طی یکسال گذشته، تهیه بانک اطلاعاتی و نرم افزار ۲ هزار و ۷۰۰ مخزن نفتی در دنیا را از جمله مهمترین اقدامات این دانشگاه اعلام کرد.

به گزارش “دانشجوآزاد” داود ثمری روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود: نرم افزار دیتابانک حاوی اطلاعات ۲ هزار و ۷۰۰ مخزن در دنیا با توجه به ۱۱ مشخصه ای است که هر مخزن می تواند داشته باشد، مانند خواص سنگ یا ویژگی های سیالی مخزن که با استفاده از این نرم افزار شما می توانید به اطلاعات مخازن شبیه کرنج دست پیدا کنید و با نحوه برداشت نفت از آنها آشنا شوید.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت ازدیاد برداشت از میدان نفتی کرنج پارسی را عهده دار است، افزود: این میدان در استان خوزستان در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامهرمز و ۱۱۵ کیلومتری شرق اهواز واقع است.
وی ضمن تقدیر از وزیر نفت بابت بسترسازی در صنعت نفت برای اتکا به توان داخلی کشور، به قرارداد این وزارتخانه با ۹ مرکز دانشگاهی، پژوهشی اشاره کرد و گفت: وزارت نفت با انعقاد قرارداد با بخش علمی کشور برای آنها فرصت رقابتی برای انجام کارهای عملیاتی ایجاد کرد.
ثمری با اشاره به سابقه ۱۰۰ساله صنعت نفت در کشورمان، اتکای ایران به کشورهای خارجی در حوزه دانش فنی صنعت نفت را با وجود برخورداری کشور از دانشمندان و متخصصان این حوزه را تاسف بار خواند.
وی ادامه داد:اگر به جامعه علمی و تخصصی کشور اعتماد شود و فضای لازم به آنها داده شود به طور حتم منشا خدمات فراوانی برای کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه، برای میدان کرنج که در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است، چندین سناریوی مختلف مبتنی بر روش های فناورانه برای ازدیاد برداشت نفت از سوی دانشجویان این دانشگاه تعریف و طراحی شده است، افزود: به طور حتم پس از پشت سرنهادن تست های آزمایشگاهی از منظر اقتصادی اتفاق خوبی ، رخ می دهد.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فازهای قرارداد منعقد شده با وزارت نفت تحت عنوان غربالگری، مدل سازی، آزمایشگاهی، پایلوت و همچنین افزایش تولید، اظهارکرد: فاز یک مطالعاتی و روش های انجام کار به جهت این که نخستین تجربه کار با یک وزارتخانه است، تقریبا به پایان رسیده و در زمان حاضر ارتباط خوبی بین دانشگاه و شرکت های تابعه وزارت نفت ایجاد شده است.
وی با اشاره به تغییر رویکرد قرارداد از سوی وزارت نفت با دانشگاه ها و این که در قراردادهای نخست، بیشتر پروژه بر محور مطالعاتی رفع مشکلات قرار داشت، افزود: از شهریور سال گذشته تصمیم گرفته شد که قراردادها تغییر کند تا دانشگاه ها خیلی سرگرم امور صرف پژوهشی و تهیه پروپوزال نشوند و بیشتر نتیجه کار مهم باشد؛ این که چگونه می توانیم ضریب ازدیاد برداشت در مخازن نفتی را بالا ببریم.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر ضریب برداشت میدان کرنج ۲۴ درصد است، با چه روشی می توانیم آن را به ۳۰ درصد برسانیم؛ میادین مشابه کرنج در کشور قطر وجود دارد و آنها با استفاده از روش های جدید فناورانه در حال افزایش برداشت نفت هستند.
ثمری، برداشت فعلی ۲۴ درصدی نفت از میدان کرنج را نسبت به سایر میادین بهتر دانست و با تاکید بر این که البته کار روی این میدان به نسبت میدان هایی که تولید از مخازن آنها زیر ۱۰ درصد است، سخت تر و پیچیده تر است، یادآور شد: افزایش برداشت حتی یک درصد نفت اضافی ، نیازمند روش های فناورانه جدید است.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که بعد از پسابرجام وضعیت ورود تکنولوژی به کشور ارتقا یافته است، ادامه داد: شرکت های معتبر و توانمند حوزه نفتی این اجازه را یافته اند که با ایران همکاری کنند، لذا می توانیم شاهد یک اتفاق خوب در این حوزه باشیم.
وی با بیان این که عملکرد مراکز طرف قرارداد با وزارت نفت برای ازدیاد برداشت تقریبا یکسان است و تفاوت ها معنادار نیست، به تهیه دو نرم افزار از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برای میدان کرنج اشاره کرد و گفت: یکی از این دو نرم افزار دیتا بانک مناسب برای این میدان و دیگری طراحی نرم افزار جستجوی مخازن شبیه میدان کرنج در دنیاست.
وی افزود: ما در فاز نخست موفق به شناسایی ۲۰ میدان شدیم که شباهت زیادی با میدان کرنج دارند؛ در فاز دوم نیز از بین این ۲۰ مخزن دو مخزن را شناسایی کردیم که بیشترین شباهت را با میدان کرنج دارند به طوری که یک مخزن در مکزیک و دیگری در امارات متحده عربی است.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما در حال مکاتبه هستیم تا ضمن آشنایی با روش های استفاده ازدیاد برداشت از سوی کشورهای مکزیک و امارات، در حوزه دانش فنی تبادلات فنی خوبی هم ایجاد کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر این که فاز نخست کار تمام و در غربالگری انجام شده است و به چهار روش در ازدیاد برداشت رسیده ایم، افزود: روش ها بایستی پایه گازی باشند، چراکه در بحث ازدیاد برداشت دو روش معقول از جمله تزریق آب و گاز وجود دارد که برای مخازن ما تزریق گاز است.
مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که در روش های متناسب تزریق گاز نیز نانو ذرات یا استفاده از فوم به عنوان سناریوهای فناورانه برای تزریق در کلاهک گازی در میدان کرنج است، افزود: البته باید دید کدام یک از این روش ها میزان ۲۴ درصد ضریب برداشت را افزایش خواهند داد.
وی همچنین با بیان این که اختلاف ضریب برداشت در مخازن نفتی دنیا و حتی در ایران خیلی با یکدیگر متفاوت است، گفت: به طوری که میدان کرنج از نوع کربناته و دارای شکستگی زیاد است، لذا کارکردن در این نوع مخازن خیلی سخت است چراکه در برخی جاها مشکل آسفالتینگ وجود دارد و حتی در برخی قسمت ها به شدت با مشکل هرز رفتن گل و سیمان در دیواره مخازن روبرو هستیم که البته دو پروپوزال ما راجع به این موضوع است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi