پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:21:52 - دوشنبه 3 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تلویزیون اصولاً به مردم نزدیک‌تر است
شهین تسلیمی فعالیت هنری خود را از دوران پیش از انقلاب و حضور بر صحنه تئاتر آغاز کرده است.

ه گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از بیتوته:وی با بازی در سریال های طنز تلویزیونی از جمله «باغ مظفر» ،«زن بابا» و «درد سر های عظیم» به شهرت رسید. او همچنین با حضور در آثار سینمایی نیز به موفقیت دست یافته است ، از جمله بازی او درفیلم سینمایی «آذر، شهدخت ،پرویز ودیگران» به کارگردانی بهروز افخمی که برای دریافت جایزه بازیگر نقش مکمل زن کاندید شد. او به تازگی در فیلم سینمایی «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی بازی کرده و این فیلم در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شده است.

 

بازی او در این فیلم در مقیاس و فضایی متفاوت از دیگر تجربه های تصویری وی است. او در صحنه قتل فیلم «پل خواب» که به صورت پلان سکانس و برداشت طولانی گرفته شده ، بازی باور پذیری ارائه داده است. وی همچنین اخیرا در سریال «کیمیا» نیز ایفای نقش کرده است.او نقش هایش را با اتکای صرف به حس بازی می کند. کارنامه این بازیگر بیشتر از آثار تلویزیونی تشکیل شده است.

 

در حال حاضر سریال «غیر علنی» به کارگردانی مهرداد خوشبخت با بازی او پخش می شود و پیش از این نیزسریال «پشت بام تهران» به کارگردانی بهرنگ توفیقی با بازی او پخش شده است. بخشهای زیادی از بازی او بنا به پیوستن بازیگر مقابل وی به شبکه ماهواره ای جم حذف شده است. حضور متفاوت و فعال او در آثار اخیر بهانه ای برای گفت و گوی بانی فیلم با وی شده است.

اخیرا سه مجموعه تلویزیونی پیاپی با بازی شما پخش شده است و البته نقش پر رنگی نداشته اید ، کمی در این باره توضیح دهید؟
– بله به طور کلی حضور در کارهای تلویزیونی را دوست دارم و اگر پیشنهاد بر حسب معیار هایم داشته باشم، می پذیرم. بازی من در هیچ کدام از سریال های اخیر کم نبوده است. متاسفانه بخش زیادی از بازی من در سریال «پشت بام تهران» به خاطر پیوستن بازیگر مقابلم به شبکه ماهواره ای حذف شده است. اما در دوسریال «کیمیا» و «غیرعلنی» نقش کمی نداشته ام.
درباره پیوستنتان به سریال «غیر علنی» و وسعت نقشتان توضیح دهید؟
– حضور تهیه کننده این کار آقای جودی برای من اهمیت زیادی داشته است. سال ها پیش در سریال «حیرانی» با آقای جودی همکاری داشتم و واقعا از تعهد و تدین وی در کار رضایت داشته ام. خصوصیات وی باعث شده تا زمانی که پیشنهاد برای حضور در این سریال به من داده شد ، استقبال کنم. کلیه گروه به شدت حرفه ای و دوست داشتنی بوده اند ، در حدی که دائم به خود می گفتم ای کاش این سریال طولانی تر بود و من زمان بیشتری را در کنار این همکاران سپری می کردم. در این سریال نقش یک مادر را بازی می کنم و البته این سریال بلند نیست و من هم تا پایان سریال حضور ندارم ، تنها در بعضی بخش هایش ایفای نقش کرده ام.
شما بیشتر در کارهای تلویزیونی حضور دارید ، در حالیکه برخی معتقدند سینما نسبت به تلویزیون شرایط بهتری دارد و مخاطب تلویزیون کاسته شده است.
– من اصلا اعتقادی به این صحبت ها ندارم.بله شرایط سینما از جهاتی بهتر از تلویزیون است ،اما برای من تلویزیون جذاب تر است. جذابیت تلویزیون به گستردگی مخاطب بر می گردد. وقتی در یک سریال بازی می کنم و به کوچه و خیابان می روم ، افراد مختلف از قشر های متفاوت به سمت من می آیند و از فیلم ها و سریال های تلویزیون پرس و جو می کنند و نظر می دهند، این یعنی گستردگی مخاطب که من به عنوان بازیگر به آن اهمیت می دهم. بحث من دیده شدن نیست ، بلکه دوست دارم با هنرم به مردم نزدیک شوم و تلویزیون راه این نزدیک شدن را بازتر می کند . تلویزیون اصولاً به مردم نزدیک‌تر است. هنرمند از طریق تلویزیون با طیف وسیعی از مردم در ارتباط قرار می گیرد ، اما اگر کارهای خیلی خوب سینمایی مثل آخرین فیلم هایی که بازی کرده ام ، از من دعوت به بازی کنند ، حتما استقبال می کنم.
در جشنواره امسال در فیلم سینمایی «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی حضور داشتید.چگونه به این فیلم پیوستید و نتیجه کار را چطور می بینید؟
– از دفتر آقای کوثری با من تماس گرفتند و از من دعوت به همکاری کردند. فیلمنامه را خواندم و با توجه به وسواسی که از کارگردان دیدم به همکاری در این اثر ترغیب شدم ، خوشبختانه سایر عوامل هم حرفه ای بودند. من هنوز فیلم را به طور کامل ندیده ام ولی از هرکسی که می شنوم همه از کلیت اثر و بازی من راضی هستند .
 در جشنواره فیلم فجربه تماشای فیلم نرفتید؟
– خیر به طور کلی از حضور در برنامه های این چنینی و جشنواره ها امتناع می کنم. خیلی علاقه ای به حضور در این محافل ندارم.
برای بازی در این نقش با توجه به اقتباسی بودن فیلمنامه تحقیقی کرده اید و آیا به بازی دیگران در نقش های مشابه خانم قدیمی توجه کردید؟
– من اساسا برای بازی در نقش هایم به حس متکی می شوم. هر کاراکتر را درون خودم حل می کنم. من از سن خیلی کم وارد تئاتر شدم و تا کنون نقش های مختلفی بازی کرده ام. با وجود این همه سال تجربه بازیگری، دیگر با اندکی تمرین رضایت کارگردان را جلب می کنم. بازیگری یعنی رفتن به درون شخصیت ها و این از طریق فیلمنامه و کارگردان خوب و حس بازیگر میسر می شود.
بازی شما در این نقش متفاوت از همه نقش های گذشته تان است. عبور نکردن از مرزهای این نقش و متفاوت بودن، بیشتر تحت تاثیر خواست کارگردان بود و یا خودتان طبق چارچوب نقش پیش می رفتید؟
-من طبق فیلمنامه نقش را بازی کردم. همانطور که ابتدای گفت و گو اشاره کردم ، کارگردان ما جوانی دقیق است و از ابتدا تاکید بر حفظ همین ویژگی های شخصیتی برای خانم قدیمی داشت و من هم در جهت خواست او و فیلمنامه اش قدم برداشتم. به طور کلی خیلی نقش های شبیه به هم بازی نکرده ام ، اتفاقا بازی در نقش های متفاوت را بیشتر دوست دارم و به نظر خودم نقش هایم شبیه به هم نبوده ، اما این نقش در کارنامه چند سال اخیر بازیگریم تا حد زیادی متفاوت و نوبوده است.
یکی از مهمترین بخش های بازی شما به صحنه قتل در این فیلم ختم می شود.با توجه به فیلمبرداری این بخش به صورت پلان سکانس ، درباره بازی در این بخش توضیح دهید.
– پلان سکانس به شدت برای من مشکل بود. ما در این بخش ها خیلی تکرار داشتیم و فرصت کمی هم داشتیم. از طرفی ایمان امیدواری گریمور خوب مادر این صحنه دائم خون را طوری می ریخت که خون در چشم من می رفت و چون در چشم های من لنز بود ،خیلی اذیت می شدم و چشم هایم خیلی می سوخت . اتفاقا هر چه گفتم پلان سکانس نگیریم براهنی عزیز قبول نکرد.حتی اقای کوثری هم از او خواست که اگر ممکن است از این شیوه برای این صحنه استفاده نکنیم ، اما او قبول نکرد. به طور کلی او به نظرات ما توجه می کرد و اگر پیشنهادی داشتیم که مناسب کار بود ، می پذیرفت ، اما برای گرفتن این صحنه به شیوه پلان سکانس و برخی نکات تکنیکی دیگر مصمم بود. بازی در این صحنه من را خیلی خسته کرد.
 پیش از این اثر، در یکی از دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «آذر، شهدخت و پرویز و دیگران» نامزد دریافت جایزه شدید و در ادامه یک اشتباهاتی هم صورت گرفته بود.
– من در جشنواره دوره قبل برای بازی در این فیلم کاندید شدم. متاسفانه در جشنواره به اشتباه نام خانم نظام دوست را به عنوان کاندید اعلام کردند. آن زمان بسیاری از مطبوعات درباره این اشتباه صحبت کردند. آقای گلمکانی درباره این گاف توضیح داد و من هم هیچ وقت پی گیر این ماجرا نشدم ، چون خیلی به این مسائل اهمیت نمی دهم ، اما نباید از کنار چنین اشتباهاتی راحت بگذرند.
 با توجه به اینکه از تئاتر وارد این حوزه شده اید، اکنون چرا در این حوزه فعالیت ندارید؟
– من از تئاتر آمده ام و خیلی به تئاتر علاقه دارم. در حال حاضر از نظر جسمی و زمانی امکان حضور در تئاتر را ندارم. با توجه به قدرت جسمانی ام فعالیت در این حوزه را سخت می بینم. برنامه کاری من از طرفی زمان کافی برای تئاتر ندارد. من ۵ صبح برای نماز از خواب بیدار می شوم و ۶ صبح برای کار به دنبالم می آیند و وقتی به خانه می رسم، خیلی خسته ام. درهمین لحظه که با شما صحبت می کنم به خاطر خستگی کار ، نتوانستم آن طور که می خواهم با انرژی گفت و گو کنم. روزهایی که آف هستم هم ترجیح می دهم به کارهای شخصی ام بپردازم.
 معیارتان برای حضور در کارها چیست؟
– معیار من بیش از هر چیز کارگردان و کست کار است. زمانی که کارگردان خوب باشد ، اما کست حرفه ای نباشد ، به مشکل بر می خورم و بالعکس این شرایط نیز همینطور است. تجربه به من ثابت کرده اگر گروه کار خوب باشد ، کار ضعیف نخواهد بود. معمولا وقتی با این معیار جلو می روم از نقش وفیلمنامه و همه بخش ها راضی هستم. همچنین از نظر همکاری نیز کار با گروه خوب همیشه خاطرات خوبی برای من داشته است.
 در پایان هر صحبتی مد نظر دارید ، بیان کنید؟
– روی سخن من با مطبوعات است. وقتی ازیک کار خبر منتشر می کنید ، یا اسم همه بازیگر ها را بنویسید و یا اصلا اسم ننویسید. اینکه اسم سه بازیگر را بنویسید و بقیه را به حساب نیاورید ، کار خیلی زشتی است. من بارها از مخاطبان شنیده ام که خانم تسلیمی ما خبر های این فیلم و یا سریال را در روزنامه ها خوانده بودیم ، اما اسم شما نبود. به هر حال همه بازیگران زحمت می کشند و فیلم با حضور دو و یا سه بازیگر ساخته نشده است.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi