پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:53:19 - دوشنبه 18 دی 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قابل توجه دانشجویانی که «پایان نامه» دارند؛
ترفندهای دسترسی به منابع علمی «گوگل اسکولار» +تصاویر
گوگل اسکولار(Google Scholar) یا اسکالر جستجوگری از شرکت گوگل است که امکان جستجوی واژه‌های کلیدی در مقاله‌ها، رساله‌های علمی و گزارش‌های فنی را فراهم می‌کند، مواد موجود در رشته‌های مختلف دانشگاهی از پزشکی و فیزیک گرفته تا اقتصاد و علوم کامپیوتر در حوزه جستجوی این ابزار رایگان قرار می‌گیرد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»، در گذشته محققان و پژوهشگران برای آنکه بتوانند در خصوص موضوع مورد تحقیق خود به منابع معتبر دسترسی داشته باشند باید به مقالات علمی، کتاب ها و مجلات معتبر رجوع کرده و از آن استفاده می کردند، با ایجاد موتورهای جستجوی اینترنتی و گسترش آن ها کم کم دانشجویان و محققان به سراغ این منبع عظیم رفتند وبه جای اینکه ساعتها در کتابخانه وقت بگذارند و فقط در یک کتاب و مجله بتوانند سیر کنند با تایپ چند عبارت در “گوگل” به نتیجه دلخواه خود در بین چندین کتاب و منبع معتبر می رسیدند.

اما این مسئله به اینجا ختم نشد، در سالهای اخیر بسیاری از کلاهبرداران با راه اندازی سایت ها و مجلات به اصطلاح علمی، اما تقلبی بسیاری از دانشجویان را در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی با مشکل روبرو کرده اند.

در حال حاضر این امکان در در مجلات و مقالات معتبر جستجو کنید نیز وجود دارد که در گزارش زیر قصد داریم آن را معرفی کنیم.

گوگل اسکالر یا اسکولار
گوگل اسکولار(Google Scholar) یا اسکالر جستجوگری از شرکت گوگل است که امکان جستجوی واژه‌های کلیدی در مقاله‌ها، رساله‌های علمی و گزارش‌های فنی را فراهم می‌کند، مواد موجود در رشته‌های مختلف دانشگاهی از پزشکی و فیزیک گرفته تا اقتصاد و علوم کامپیوتر در حوزه جستجوی این ابزار رایگان قرار می‌گیرد.

نتایج جستجو براساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می‌شود. بر خلاف موتور جست‌وجوی همگانی گوگل، در گوگل اسکالر مرتب کردن یافته‌ها بر اساس میزان ارجاع به آن توسط دیگر مولفان است و نه صرفا دفعات بازدید یا پیوند به آن در اینترنت وجود دارد.

به طور مثال شما اگر بخواهید در مورد محیط زیست، آلودگی هوا یا از این دسته پژوهش های جستجو کنید، اگر این عبارت را در گوگل به طور معمولی سرچ کنید وحشت زده خواهید شد، چراکه میلیون ها صفحه در این موتور جسنجوگر وجود دارد که در باره ی آن موضوع شما مطلب نوشته است، اما همه ای این چند میلیون صفحه معتبر نیستید و تنها راه شناخت اعتبار آن ها جستجو در گوگل اسکالر یا اسکولار است.

راهنمای استفاده از google scholar
دانشجویان در بیشتر مواقع برای یافتن مقاله های مرتبط با رشته تخصیلی خود دچار مشکل می شوند و در تلاش هستند که بهترین منابع را برای خود بدست بیاورند. گوگل اسکالر به عنوان یکی از ساده ترین راه های دسترسی به مقاله های می باشد که شما می خواهید از آنها برای پروژه ها و مقاله های خود استفاده کنید.

البته باید از نحوه استفاده گوگل اسکالر آگاهی کامل داشته باشید اگر مراجع یک کتاب در دسترس جستجو وجود داشته باشد شما می توانید برای استفاده به کتاب دسترسی نیز داشته باشید.

۱- برای شروع باید به وب سایت گوگل اسکالر وارد شوید و بعد از آن مشخصات اکانت جیمیل (Gmail) خود را وارد نمایید ولی اگر اکانت گوگل ندارید باید گزینهSign up for new Google Account را انتخاب کنید.

۲- در مرحله دوم فرمی برای شما نشان داده می شود که باید اطلاعات را در آن وارد نمایید و سپس برای رفتن به مرحله بعد از گزینه next step استفاده نمایید.

۳- در این مرحله شما فهرستی از افراد را مشاهده می کنید که با نام های شبیه به شما مقاله های را نوشته اند. می توانید کنار هر گروه از مقاله های که به شما مرتبط است بر روی add all articles یا see all articles کلیک نمایید تا بتوانید بعد از نمایش و انتخاب، مقاله خودتان را به گروه اضافه نمایید. اگر شما در این گروه ها مقاله های خودتان را ندیده اید می توانید روی search articles  کلیک نمایید تا در گوگل اسکالر یک جستجوی معمولی انجام بگیرد و بعد از آن در یک زمان مقاله های خودتان را به آن اضافه نمایید.

۴- وقتی شما گروهی از مقاله های خودتان را اضافه کردید می توانید فهرست مقاله ها را در زیرمشخصات شخصی خودتان ببینید. این مقاله ها بر پایه تعداد استناد مرتب می گردند.

۵- اگر برخی از مقاله های خود را مشاهده نکردید می توانید از منوی Actions گزینه ادد را کلیک نمایید تا صفحه ی برای شما ظاهر شود که کادر جستجو دارد و امکان جستجو برای مقاله موردنظرتان وجود دارد و بعد از به فهرست اضافه نمایید. در صورتی که شما در زمان جستجو به مقاله مورد نظر تان دسترسی پیدا نکردید می توانید از گزینه Add article manually  استفاده نمایید. به شکل دستی اطلاعات مقاله را وارد کنید و سپس گزینه ذخیره را کلیک نمایید. دقت داشته باشید که استناداتی که به شکل دستی به مقاله ها افزوده می شوند تا چند روز در پروفایل شما ظاهر نمی گردد.

۶- اگر روی لینک edit  کنار My profile is private کلیک کنید می توانید صفحه شخصی را بر پایه نام نویسنده در گوگل اسکولار جستجو نمایید، در مرحله بعدی شما روی گزینه preview public version باید کلیک نمایید. یک نشانی با تائید لینک برایتان ارسال می گردد. وقتی روی آن کلیک کنید آدرس نشانی الکترونیکی تایید و برجسته می گردد. این هنگامی می باشد که صفحه شخصی شما برای حضور در نتایج جستجو گوگل اسکولار شرایط لازم را داشته است.

۷- زمانی که روی Link  در کنار  My profile is public کلیک کنید می توانید پیوند به صفحه شخصی عمومی خود را انجام بدهید، برای صفحه شخصیتان URL عمومی نشان داده می شود و شما می توانید آن را به صفحه خانگی خودتان اضافه نمایید یا ارسال به ایمیل همکارتان را انجام بدهید، به وسیله موس آن را برجسته نمایید و هر جا که می خواهید آن را بچسبانید.

۸- اگر می خواهید فهرست مقاله هاینتان را  به شکل اتوماتیک بروز کنید، باید از منوی Actions، گزینه Profile updates option را انجام بدهید و بعد از آن انتخاب بروزرسانی اتوماتیک را انجام بدهید و سپس روی Updates settings کلیک نمایید. به صورت خودکار صفحه شخصی شما زمان بروز شدن  گوگل اسکولار ، بروزرسانی می شود.

۹- اگر روی لینک Add homepage کلیک کنید و بعد URL صفحه خانگیتان وارد نمایید و سپس سیو را بزنید قادر خواهید بود که صفحه شخصیتان را به صفحه وبگاه خودتان پیوند کنید.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi