پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:46:04 - دوشنبه 16 بهمن 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تاثیر درس انقلاب اسلامی بر ارتقاء میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم
جهت بررسی تاثیر درس انقلاب اسلامی بر ارتقاء میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم تحقیقی میدانی بر روی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان صورت گرفته است.

به گزارش “دانشجوآزاد” یکی از سطوح و گروههای هدف اصلی، در جنگ نرم نخبگان جامعه به خصوص دانشگاهیان می باشد، در این سطح از جنگ نرم با مدیریت ادراک نخبگان، تلاش می شود تا برآوردها و شناخت نخبگان از پدیده ها دستکاری شود و یا با انجام عملیات روانی بر آنان، عزم و اراده آنان را دگرگون سازند. ملتون و همکاران بر این باورند که  آماج های اصلی تغییرات بنیادی در جامعه، روشنفکران و تحصیل کردگان آن جامعه هستند. آنها در تایید ادعای خویش از اصول نظریه “ارتباطات مرحله ای” یاد می کنند.

در این نظریه باور این است که حکومت ها و نهادهای سیاسی با بهره گیری از رسانه ها بر افراد تحصیل کرده و روشنفکر جامعه تاثیر می گذارند و آنان نیز با تبلیغات، روشنفکری، آموزش و…، بر توده های مردم تاثیر می گذارند و از این طریق، موجب شکل گیری افکار عمومی جامعه می شوند. با توجه به این که جبهه اصلی جنگ نرم در داخل کشور، فضای دانشگاه می باشد، نقش اساتید و دانشجویان به عنوا فرماندهان جنگ و افسران جوان حایز اهمیت می باشد.

نتایج تحقیقی که جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده نشان می دهد که از بین دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را گذرانده اند، ۹/۱ درصد در سطح کم، ۳/۴۷ درصد در سطح متوسط و ۸/۵۰ درصد در سطح زیاد با جنگ نرم آشنا بوده اند و از بین دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را نگذرانده اند، ۵/۳۳ درصد در سطح کم، ۳/۶۲ درصد در سطح متوسط و ۲/۴ درصد در سطح زیاد با جنگ نرم آشنایی داشتند. با توجه به این یافته ها، می توان نتیجه گرفت، دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را گذرانده اند نسبت به دانشجویانی که این درس را نگذرانده اند، آشنایی بیشتری با جنگ نرم دارند. مقایسه میانگین نمرات آشنایی با جنگ نرم در بین دانشجویان دو گروه مبین آن است که از نظر آماری بین میزان آشنایی دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد وبا توجه به این که میانگین نمرات دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را گذرانده اند بیشتر از میانگین گروه دانشجویانی است که درس فوق را نگذرانده اند، می توان نتیجه گرفت که گذراندن درس انقلاب اسلامی در افزایش میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم موثر بوده است.

بنابراین گذراندن درس انقلاب اسلامی ایران بر آشنایی دانشجویان با جنگ نرم تاثیر داشته است اما ازآنجایی که میزان آشنایی با جنگ نرم فقط در بین ۵۰ درصد از دانشجویانی که درس فوق را گذرانده اند در سطح زیاد بوده است لذا اختصاص حجم بیشتری از کتاب انقلاب اسلامی به مباحث جنگ نرم و تامل پیرامون روش های تدریسِ مدرسین این درس ضروری به نظر می رسد.

نهایتا نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم به لحاظ سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی آنها، تفاوت معنی داری وجود دارد و دانشجویانی که از نظر پیشرفت تحصیلی در سطح بالایی هستند میزان آشنایی بیشتری با جنگ نرم دارند.

با توجه به این که جنگ نرم مقوله همگانی می باشد و همه اقشار جامعه به خصوص کلیه دانشجویان دانشگاه باید اطلاعات کافی ولازم را درباره آن داشته باشند ضروری است مسئولین دانشگاهها، سعی کنند با تدوین و به اجرا گذاشتن برنامه های خاص، زمینه افزایش میزان آشنایی کلیه دانشجویان را با جنگ نرم فراهم نمایند.

در یک جمع بندی کلی می توان نتیجه گرفت که تهی کردن افراد یک جامعه از بینش صحیح و دستکاری عمدی و اختلال آمیز در بینش و آگاهی افراد به ویژه نخبگان یک جامعه، هدف اصلی جنگ نرم محسوب می شود، از آنجایی که ساختار بینش فرد از سه عنصر تاثیرگذار آگاهی ها، باورها و ارزش ها نشات می گیرد و آگاهی ها به عنوان عامل اساسی در شکل دهی و تغییر نظام ادراکی فرد می باشند، بنابراین افزایش مستمر شناخت و آگاهی های دانشجویان به منظور تاثیرگذاری بر باورها و ارزش ها و در نهایت شکل گیری بینش صحیح در آنان بسیار مهم و حیاتی می باشد در این راستا پیشنهادهای زیر را می توان مطرح کرد:

-افزایش بصیرت و آگاهی دانشجویان برای شناخت دشمن، حفظ وحدت و انسجام ملی، پایداری و مقاومت، استحکام ساخت داخلی نظام از طریق آموزه های دانشگاهی و رسانه ها.

-تدوین برنامه مدون و سازمان یافته برای بحث و گفتگو و تبادل نظر میان دولتمردان و دانشجویان به منظور افزایش تعامل بین مراکز آموزش عالی و سیاسی و ارتقاء آگاهی های سیاسی دانشجویان.

-فراهم ساختن زمینه های مساعد جهت تقویت بینش و درک سیاسی دانشجویان در قبال سرنوشت خود و تصمیم گیری های جامعه

-تقویت زیرساخت های فرهنگی-آموزشی به منظور تقویت حس میهن دوستی و علاقه به فرهنگ ایرانی-اسلامی و احساس مسئولیت در قبال آن.

-فراهم ساختن شرایط پیشرفت دانشجویان و کسب منزلت آن ها در جامعه

-فراهم آوردن زمینه درک صحیح امور بین المللی برای دانشجویان از طریق ارائه دروسی با محتوای مسائل جهانی و بین المللی

سیروس قنبری، محمود زیوری رحمان، سولماز شکوهی مقدم

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi