پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:51:11 - سه شنبه 25 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تاثیرات رمضان بر سبک زندگی افراد/ ماه رمضان شروعی برای ایجاد ارتباط قلبی با خداوند
عبادت و برنامۀ عبادی، زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به زندگی ما «سبک» می‌دهد.

به گزارش “دانشجوآزاد”قطعا روزه ماه مبارک رمضان و امساکی که از خوردن و آشامیدن می شود برای آن است که انسان را به حیات طیبه رهنمون شود یعنی سبکی از زندگی که شاهراه رسیدن انسان به مقصد کمال است.

در ابتدا توضیحی درباره  ماه رمضان که چه تاثیراتی بر سبک زندگی دارد و چگونه سبک زندگی مومنانه را عینیت می بخشد؟
ماه رمضان تغییراتی در سبک زندگی فرد ایجاد می کند که این تغییرات چه ظاهری و چه باطنی از ویژگی هایی برخوردارند، اگر از این دیدگاه به ماه رمضان  نگاه کنیم که زندگی خاصی را برای بشر ایجاد می کند، در نگاه اول اتفاقات ظاهری در سبک زندگی رخ می دهد که وعده غذایی انسان تغییر می کند و دیگر اینکه تفاوت هایی در اوقات خواب و بیداری و تنوع غذایی هم ایجاد می شود و اینچنین الگوی تغذیه اش اصلاح می شود. از دیگر تاثیرات این است که فرد روزه دار سحرخیز شده و مدیریت زمان را به دست می گیرد.

یکی از مفاهیمی که اخیراً بر سر زبان‌ها افتاده و جا هم دارد که به آن توجه شود مفهوم سبک زندگی است. سبک زندگی به بیان ساده یعنی اینکه شما چگونه رفتارهای شبانه‌روزی خودتان را در زندگی شخصی و اجتماعی تنظیم می‌کنید. عادات رفتاری، برنامه‌ها و علاقه‌هایی که انسان در رفتارهای خودش نشان می‌دهد، سرگرمی‌ها و آداب و رسوم اجتماعی همه در بحث سبک زندگی مطرح می‌شود.ماه مبارک رمضان برای ما یک سبک زندگی تعریف می‌کند، مثلاً زمان سحری خوردن که بلند می‌شویم برنامۀ خواب و بیداری ما تغییر پیدا می‌کند و بعد، افطاری خوردن هم تبدیل به یک مراسم می‌شود و در همۀ خانه‌ها به نوعی این مراسم برگزار می‌شود.افطاری خوردن هم برای ما یک مراسم خاصی دارد، سفرۀ افطار برای ما یک مراسم و آدابی دارد؛ ذکر و دعا در آن هست، سبزی معمولاً در این سفرۀ افطار وجود دارد که البته مستحب هم هست. بعضی‌ها یک استکان آب جوش یا چای قبل از غذا صرف می‌کنند، و بالاخره اینکه مراسم افطاری آداب خاصی دارد.

عبادت و برنامه عبادی به زندگی ما سبک می‌دهد
عبادت کردن، خیلی به رفتار انسان ارتباط پیدا می‌کند. اطبا می‌گویند نماز جدای از همۀ آثار معنوی‌ای که دارد، یک نوع ورزش هم محسوب می‌شود. برخی از اطباء نیز می‌گویند نشاطی که وضو گرفتن در انسان ایجاد می‌کند، از جهاتی معادل یک استحمام کامل و یا استخر رفتن اثر دارد.عبادت و برنامۀ عبادی، زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به زندگی ما «سبک» می‌دهد. خداوند اصرار دارد حتی برای مهمانی‌های ما هم برنامه‌‌ریزی کند. لذا می‌فرماید ماه رمضان صلۀ رحم کنید تا از عذاب الهی نجات پیدا کنید.در خطبۀ شعبانیه دوبار سفارش شده است که در ماه رمضان به ایتام رسیدگی کنید. اگر این کار انجام بگیرد، ماه مبارک رمضان برای «ایتام آن شهر» یک عید خواهد بود.
چقدر خوب است که تصمیم بگیریم سی روز ماه رمضان هر روز برویم درِ خانۀ اباعبدالله(ع) و بگوییم «صلی الله علیک یا اباعبدالله(ع)». از امام حسین(ع) بخواهیم که ماه رمضان هم مانند ماه محرم سبک زندگی ما را تغییر بدهد. اگر محرم برای خیلی‌ها ده روز است، ماه رمضان سی روز این کار را انجام دهیم.ماه رمضان در تغییر سبک زندگی یعنی حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی گفت: یکی از ویژگی های خاص ماه رمضان این است که احسان و نیکوکاری را در بین مسلمین تقویت می کند و افراد را به یاد انسانهای تنگدست و نیازمند می اندازد، روحیه دستگیری از مستمندان و ضعفا را در افراد تقویت می کند.
انتهای پیام/

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi