پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

17:14:58 - پنجشنبه 10 خرداد 1403
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برای اولین بار صورت گرفت؛
برگزاری مدرسه سلول‌های بنیادی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دوره دو روزه مدرسه سلول‌های بنیادی به همت معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و با همکاری مرکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی این دانشگاه و با حضور اساتید برجسته این رشته آغاز به کار کرد.

به گزارش دانشجو آزاد:  دوره دو روزه مدرسه سلول‌های بنیادی به همت معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و با همکاری مرکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی این دانشگاه و با حضور اساتید برجسته این رشته آغاز به کار کرد.

طبق اعلام معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هدف از برگزاری این دوره برقراری ارتباط بیشتر بین علوم پایه و بالینی می‌باشد و به طور جزئی‌تر؛ آشنایی با کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان، ژن درمانی، توجه به اثربخشی درمان‌های این حوزه نسبت به سایر روش‌های درمانی، آشنایی دانشجویان با مفهوم پزشکی بازساختی و آشنایی با افراد مطرح فعال این حوزه در کشور می‌باشد.

برای دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره تخصصی، کلاس‌های تئوری در بخش‌های ژن‌تراپی، نانوفناوری، کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان، ایده‌پردازی و ثبت اختراع به صورت تئوری ارائه و کارگاه‌های عملی مدرسه شامل کشت سلول، نانوفناوری، مهندسی بافت و فلوسایتومتری است.

اهمیت ژن درمانی

رییس ستاد توسعه علوم فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهور در مراسم آغاز به کار این دوره در سالن دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: چنین جمع‌های علمی و تخصصی نوید بهتر شدن آینده کشور با سلول‌های بنیادی را خواهد داشت.

احسان عارفیان ضمن اشاره به اهمیت مباحث ژن درمانی، سلول درمانی، مهندسی بافت، تجهیزات مورد استفاده و همچنین مسئله پزشکی بازساختی به ارائه‌ی محصولات این حوزه در سایر کشور‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به اثرگذاری موارد اشاره شده در درمان سرطان و هم‌چنین افزایش عمر انسان‌ها، سرمایه‌گذاری زیادی در دنیا روی این حوزه انجام گرفته است. 

او تاکید کرد:می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری زیاد صورت گرفته طی سال‌های اخیر، نشان دهنده شناخت مارکت بنیادی این بخش است.

عارفیان گفت: در اوایل واکنش خوبی به این دارو‌ها نشان داده نمی‌شد، اما در حال حاضر، FDA دارو‌های ژن‌درمانی را در حوزه‌ی درمان تایید می‌کند.

وی با مروری بر حوزه‌ی فعالیت مربوط به سلول‌های بنیادی در ایران اظهار داشت: ایران در این علم علیرغم وجود تحریم‌ها با جهان همراه است و نقطه‌ی قوت کشور را در مقایسه با سایر کشور‌ها نیروی انسانی ارزشمند آن دانست.

او در ادامه به تعداد افرادی که در ایران تحت پیوند مغز استخوان قرار می‌گیرند اشاره کرد و اعلام کرد: با توجه به تعداد افراد مورد انتظار، باید این توان را افزایش دهیم.

رییس ستاد توسعه علوم فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهور در اظهارات خود به گران بودن دارو‌های ژن‌درمانی اشاره داشت گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و اگر این مسئله حل شود، عمر انسان‌ها افزایش خواهد داشت، چون درمان در حیطه‌ی بنیادی، اثربخش‌تر از سایر روش‌های درمانی است.

سپس علیرضا فارسی نژاد رییس مرکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه نیز طی سخنانی گفت: در این مدرسه سعی شده، این حیطه با زبان ساده معرفی شود و بعد از این، این کارگاه‌ها و دوره‌ها در سطوح بالاتر برگزار شود.

در ادامه عابدین ایرانپورمعاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز به کیفیت زیرساخت‌ها، تعدد اعضای هیئت علمی و مراکز سلول‌های بنیادی اشاره کرد و درخواست تاسیس clean room را مخصوصا به این دلیل که استان کرمان، خدمات‌رسانی زیادی به بیماران خارج از استان دارد را مطرح کرد.

در پایان رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز گفت: برای عقب نماندن از دنیا، باید این علم جوان را دنبال کرد.
مهدی احمدی‌نژاد به تعدد تحقیقاتی که در این مرکز انجام شده پرداخت و به همکاری معاونت علمی بسیج دانشجویی با این مرکز در افتتاح اولین مدرسه سلول‌های بنیادی در دانشگاه اشاره کرد و نسبت به آینده و نتایج این مدرسه ابراز خوشبینی نمود.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi