پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:02:13 - سه شنبه 15 اسفند 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی صورت گرفت؛
برگزاری سمینار تغییرات اقلیمی و کاشت ۵۰ اصله درخت در دانشگاه شهید باهنر کرمان
بخش جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی گردهمایی را با حضور اساتید و دانشجویان برگزار کرد.

به گزارش “دانشجوآزاد” دانشگاه شهید باهنر کرمان در روز دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶ میزبان برگزاری گردهمایی اساتید، دانشجویان، مسئولین دانشگاه و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بوده است؛ در این گردهمایی سه ساعته که در آغاز هفته منابع طبیعی و با همت بخش جغرافیا و برنامه ریزی شهری و همکاری انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، کانون محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه، اداره امور امور عمومی و فضای سبز دانشگاه و مهد کودک دانشگاه و با حضور ۱۵۰ نفر از اساتید دانشگاه شهید باهنر، مدیران و کارشناسان دستگاه های استانی، معاون محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی، معاون دانشکده برگزار شد، برنامه های متنوع زیر اجرا شد:

 

– در ابتدای گردهمایی سمینار تخصص «تغییرات اقلیمی، ریزگردها و اقدامات مشترک بین المللی منابع طبیعی استان کرمان» در ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در تالار صبا واقع در پژوهشکدۀ فرهنگ اسلام و ایران برگزار شد. در این سمینار چهار سخنرانی علمی در حوزۀ محور اصلی برنامه انجام شد:

 

– پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی ایران، پروفسور نظام آبادی (معاون محترم پژوهشی و فناوری دانشگاه) ضمن خیر مقدم به میهمانان و ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی و سمینار علمی، توضیحاتی دربارۀ روند پروژه های مشترک دانشگاه شهید باهنر با دستگاه های کشور و استان دادند و یادآور شدند، حجم و رقم قراردادهای دانشگاه نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. ایشان اظهار داشتند، آنچه در این ارتباط بری دانشگاه مهم است، انجام رسالتی است که دانشگاه برای آن بر پا شده است یعنی «حل مسائل و مشکلات جامعه به کمک پژوهش، علم و دانش». ایشان در خصوص ظرفیت دانشجویی (در حوزه های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری در رشته های مختلف تحصیلی) و ظرفیت اساتید متخصص در دانشگاه شهید باهنر را مهم دانسته و اظهار داشتند با این ظرفیت ها، دانشگاه شهید باهنر آمادگی دارد تا در انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی متنوع دستگاه های مختلف، به عنوان مشاور و مجری عمل نماید و تعاملات مثبتی را با آنها رقم بزند که نتیجه آن می تواند باعث حل بسیاری از مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه باشد.

 

– سخنرانی علمی مهندس مهدی رجبی زاده (مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان) در خصوص پدیدۀ بیابان زایی و اقدامات بیابان زدایی منابع طبیعی استان در مقابله با این پدیده. در انتهای این سخنرانی، ایشان اظهار داشتند عشق به کشور و سرزمین است که می تواند پشتوانه کار دلسوازنۀ علمی برای این مملکت باشد. ایشان اظهار داشتند ناکارمدی برخی دستگاهها در حل برخی مسائل مهم جامعه، نبود سیستم مدیریت یکپارچه و پراکندگی مدیریتی در دستگاههای عریض و تویل دارای اهداف مشترک است. راهکار برون رفت از این مسائل را دانشگاه باید چاره جویی نماید. لذا ایشان دانشجویان و اساتید (دانشگاهیان) را به این مهم دعوت نمودند و در پایان ایشان اظهار داشتند اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در زمینۀ شناسایی و حل مسائل منابع طبیعی استان، آماده همکاری مشترک با دانشگاه شهید باهنر را دارد و از این مهم استقبال می کند.

 

– سمینار علمی دکتر مصطفی خبازی (عضو هیأت علمی ژئومورفولوژی دانشگاه شهید باهنر کرمان) در خصوص نحوه شناسایی خاستگاه های ریزگردها و شن های روان در ایران با استفاده از تصاویر ماهواره ای. در این سمینار، دکتر خبازی نحوه شناسایی منابع و خاستگاه های ریزگردها را در ایران و جهان به کمک تصاویر ماهواره ای تشریح نموده و اظهار داشتند اساتید دانشگاه شهید باهنر و منجمله بخش جغرافیا، دانش این فناوری بسیار مفید را مسلط بوده و آمادگی دارند تا در حل مسألۀ ریزگردها در استان و کشور، همکاری های خوبی را با ادارات و سازمان های ذیربط نظیر منابع طبیعی و آبخیزداری استان، حفاظت محیط زیست استان و چه بسا در سطوح بالاتر در سطح کشور نیز داشته باشند.

 

– سمینار علمی دکتر صادق کریمی (عضو هیأت علمی اقلیم شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان) در خصوص گرمایش جهانی، رودبادها، و خاستگاه های ریزگردها در ایران. در این سمینار علمی، به تبیین و تحلیل ارتباطات اتمسفر فوقانی و رودبادها در ایجاد و هدایت رخدادهای زمینی نظیر جابجایی شن های روان و ریزگردها پرداخته شد. نتایج تحقیقات دکتر کریمی حاکی از آن است که پیش از جستجوی عوامل سطحی مؤثر بر ریزگردها، گرمایش جهانی، جابجایی رودبادها، تغییرات امگای جو، جابجایی و ناهنجاری طولی و عرضی بادهای غالب و توده های هوا ست که عامل تعیین کننده در گسترش منابع گرد و غباری ایران است؛ بعلاوه انکه فعالیت های بشری باعث گسترش بیابان های در دورتا دور ایران شده است که مزید بر علت شده است. ایشان دلایل گسترش ریزگردها و فراوانی وقوع آنها را در ایران با این دلایل تشریح نمودند.

 

– سمینار علمی سرکار خانم مهندس کلانتر زاده (مدیر محترم پروژه بین المللی ترسیب کربن در استان کرمان که به صورت مشترک با UNDP یا همان برنامه عمران ملل متحد) در خصوص اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در انجام این پروژه مشترک بین المللی در شهرستان شهداد. با توجه به ارزیابی های علمی و بازدیده هایی که مسئولین و کارشناسان مختلف از این پروژه داشتند، نتایج پروژۀ مذکور را مثبت ارزیابی نموده و نتایج این ارزیابی ها را به طور شفاف و مستند ارائه نمودند. لازم به یادآوری است روز جمعه یازدهم اسفند ماه نیز گروهی از اساتید و دانشجویان بخش جغرافیا از دو برنامه مربوط به این پروژه در روستاهای ده سیف و علی آباد مظفری شهرستان شهداد بازدید نمودند.

ایشان اظهار امیدواری نمودند که با رویکرد «منابع طبیعی با مردم و برای مردم» پروژه ترسیب کربن با داشتن نتیاج مثبت و رسیدن نسبی به اهداف تعیین شده، انشالله به سایر نقاط خشک و نیمه خشک استان و با اهداف والاتر و گسترده تری تعمیم و گسترش خواهد یافت.

بخش دوم گردهمایی از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در محوطه باز دانشگاه در محدوده جلوی خوابگاه های دانشجویی آقایان با حضور حدود ۳۰۰ نفر از طیف های مختلف سنی برگزار گردید. در این برنامه که با حضور مدعوین جلسه (جناب آقای مهندس فصیح زاده، معاون محترم ادارۀ کل منابع طبیعی استان و هیأت همراه، جناب آقای دکتر نقوی مدیر محترم دفتر تحقیقات منابع طبیعی، آبخیزداری و جهاد کشاورزی استان، سایر مسئولین و کارشناسان دستگاههای اجرایی استان، اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید باهنر)، همچنین با حضور برخی مسئولان دانشگاهی (معاون محترم دانشجویی دانشگاه جناب آقای دکتر نظری و هیأت همراه، جناب آقای دوستی مدیر محترم امور عمومی دانشگاه، مسئولین فضای سبز دانشگاه، برخی کارمندان محترم دانشگاه، و دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه شهید باهنر) و با کمک باغبانان خدوم فضای سبز دانشگاه برگزار گردید، برنامه های زیر اجرا شد:

 

– اجرای سرود تک خوانی و جمع خوانی توسط ۶۵ نفر از نونهالان مهدکودک دانشگاه شهید باهنر با موضوع منابع طبیعی، درخت و درختکاری.

 

– کاشت ۵۰ اصله درخت کاج و زیتون در محدودۀ جلوی خوابگاه آقایان با همکاری مسئولان، دانشجویان و نونهالان مهد کودک دانشگاه.

با توجه به حضور نونهالان مهد کودک در کنار مسئولین و اجرای درختکاری، این برنامه برای نسل کودکان امروز و جوانان فردا و نسل های بعدی، برنامه و تجربه ای آموزنده بوده است. حضور مسئولین استانی و دانشگاهی در کنار دانشجویان و نونهالان در چنین برنامه های منظم و هدفمند، بسیار ارزنده و قابل تقدیر است.

 

 

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi