پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:44:35 - یکشنبه 15 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برخی مسئولان دانشگاه‌ها اعتقادی به اصول انقلاب ندارند / رشد علمی در دولت یازدهم متوقف شده است
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان گفت: برخی از مسئولان دانشگاه‌ها اعتقاد قلبی به اصول انقلاب و دشمنی و مبارزه با استکبار و آمریکا ندارند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از فارس:به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو با محمدحسین آزادی دبیر جامعه اسلامی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان به گفت‌وگویی تفصیلی نشستیم.

فارس: تعریف شما از جنبش و تشکل‌های دانشجویی چیست و نقش این تشکلات در پیشبرد اهداف عالی انقلاب اسلامی چه بوده است؟

آزادی: آن چه ما امروز به اسم جنبش دانشجویی می‌شناسیم، ماحصل خون‌هایی است که در ۱۶ آذر ۳۲ در دانشگاه تهران به زمین ریخته شد، شهادت دانشجویان در آن روز شناسنامه قابل افتخاری برای جریان دانشجویی در کشور است.

ریشه جنبش دانشجویی مبارزه با استکبار و ظلم‌ستیزی است

ریشه این جنبش در آن روز با دو موضوع پیوند عمیق و ناگسستنی ایجاد می‌کند؛ یکی مبارزه با استبداد درونی کشور و دیگری مبارزه با استکبار خارجی، ظلم‌ستیزی و استقلال‌طلبی است که تا به امروز میوه‌های حاصل از آن در جنبش دانشجویی کشور به‌ خوبی دیده می‌شود.

در این مسیر یعنی از سال ۳۲ تا به امروز در برخی از دوران‌ها شاهد گرایش برخی جریانات دانشجویی به سوی جریانات سیاسی خارج از دانشگاه هستیم، مثلاً گرایش به جناح‌های چپ و راست و یا گرایش برخی از دفاتر تحکیم وحدت در دهه ۷۰ به سمت جریان خطرناک دوم خرداد که در همه این گرایش‌ها شاهد وارد آمدن ضرباتی به آن جریانات دانشجویی هستیم.

تشکل‌های دانشجویی باید مستقل عمل کنند

جنبش دانشجویی به دنبال تحقق اهداف و آرمان‌های مد نظر خود با در نظر گرفتن واقعیات جامعه است و یکی از شروط تحقق این اهداف، مستقل بودن و فراجناحی عمل کردن در تشکل‌های دانشجویی است، چرا که اگر اینگونه نباشد، مطالبه‌گری دانشجو نمی‌تواند بروز پیدا کند و این آسیب بزرگی است.

در دهه ۷۰ که برخی از دفاتر تحکیم وحدت تبدیل به ابزاری برای جریان دوم خرداد شدند، شاهد وارد آمدن ضربات سنگینی همچون فتنه ۷۸ به کشور بودیم که با حضور مردم در صحنه، قائله ختم بخیر شد.

یعنی ما به وضوح می‌بینیم که تحرکات دانشجویی اگر اصولی و برپایه استقلال مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و به دور از خط گیری‌های سیاسی باشد، منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی می‌شود و اگر در نقطه مقابل آن باشد، منجر به بروز فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و سوءاستفاده دشمن می‌شود.

فارس: آیا تشکل‌های دانشجویی مطابق آرمان‌ها کار می‌کنند؟

 آزادی: آن چه امروز در برخی از دانشگاه‌های کشور به‌ وضوح شاهد آن هستیم، ایجاد تشکل‌های دانشجویی متمایل به جریان سیاسی دولت و خارج از دانشگاه است که موجب ایجاد تنش‌هایی در دانشگاه‌های مذکور شده.

این تشکل های دانشجویی فضای توأم با آرامش دانشگاه را برهم زده است و اینگونه اقدامات تنش‌آفرین موجب به حاشیه راندن دانشگاه‌ها و دوری آن‌ها از حرکت شتابان علمی کشور می‌شود.

حرکت برخی تشکل‌های دانشجویی در راستای جریان فتنه و مقابل خطوط قرمز نظام است

نکته قابل تأسف در اینگونه تشکل‌ها که به تشکل‌های یک‌بارمصرف شهرت پیدا کرده‌اند، مطرح کردن مواردی است که صراحتاً در نقطه مقابل خطوط قرمز نظام و رهبر عزیز انقلاب اسلامی قرار دارد. یکی از آن موارد راه انداختن جریان تطهیرسازی فتنه‌گران است که با دعوت از سخنرانان مورددار و نقش‌آفرین در فتنه ۸۸ و یا با شیوه‌های دیگر در حال پیاده‌سازی است.

طنز تلخ امروز این است که مسئولان دولتی و دانشگاهی که بعضاً خود حامی و خط دهنده اینگونه تشکل‌ها هستند، تشکل‌های ریشه‌دار و مؤمن و انقلابی را متهم به خط گیری از بیرون دانشگاه می‌کنند.

فارس: نقش دانشجویان در مقابل نفوذ داخلی به‌ویژه در دانشگاه‌ها چگونه است و آیا برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها خروجی مناسب دارد؟

آزادی: در بحث نفوذ، ببینید این جریان نفوذ جریانی است که از ابتدای انقلاب تاکنون همواره مورد توجه ویژه دشمنان نظام بوده است و همان ‌طور که رهبر انقلاب فرمودند در خلال مذاکرات هسته‌ای این موضوع پررنگ تر شده است، البته با الطاف الهی و به برکت وجود نعمت الهی ولایت فقیه در کشور تاکنون این جریانات راه به جایی نبرده‌اند.

البته ضرباتی را وارد کرده، اما در نهایت رسوا شده‌اند از اول انقلاب و مهره‌های غربی حاضر در دولت موقت تا مهره‌های حاضر در دولت اصلاحات که امروزه در خارج از کشور بلندگوی مخالفت و عنان با اسلام و جمهوری اسلامی شده‌اند، نمونه‌هایی از این جریان هستند.

برخی مسئولان دانشگاه‌ها اعتقاد قلبی به اصول انقلاب و دشمنی آمریکا ندارند

در بحث نفوذ در دانشگاه‌ها هم موارد متعددی وجود دارد که مورد توجه مسئولان دانشگاه‌ها قرار نمی‌گیرد، دلیل این بی‌توجهی چیست؟ دلیل این است که برخی از این مسئولان دشمنی غرب و آمریکا با اسلام و ایران را باور ندارند، اعتقاد قلبی به اصول انقلاب اسلامی و خط امام خمینی (ره) ندارند، برای همین بی‌توجهی می‌کنند و ۱۳ آبان در دانشگاه‌های ما کمرنگ می‌شود.

به صراحت مشخص است که جوانان ما و دانشجویان ما در تیررس حملات فرهنگی و جنسی دشمنان قرار دارند و دشمن به صراحت برای این کار بودجه در نظر می‌گیرد و برنامه‌ریزی می‌کند، اما برخی از مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های ما، هم‌خط دشمن می‌شوند و برنامه‌هایی نظیر کنسرت‌های موسیقی و اردوهای مختلط برگزار می‌کنند.

یک آسیب جدی که امروز دانشگاه‌های ما با آن مواجه هستند بی‌توجهی به خروجی برنامه‌های فرهنگی است، بی‌هدفی و سطحی‌نگری در برنامه‌های فرهنگی ما موج می‌زند، اگر این برنامه‌ها را با شاخص‌هایی که رهبر انقلاب اسلامی در مورد کار فرهنگی در دانشگاه‌ها مطرح فرمودند، مقایسه کنیم به‌وضوح می‌بینیم که گاهی اوقات حتی یکی از آن موارد در این برنامه‌ها مشاهده نمی‌شود.

برخی ویروس‌ها در دانشگاه‌ها به ‌دنبال القای فکر نتوانستن و کمرنگ کردن اصول و ارزش‌ها هستند

دیدی که وجود دارد این است که بودجه‌ای در اختیار قرار گرفته است و باید این بودجه در یک بازه زمانی خرج شود، پس هدف و خروجی کجا قرار می‌گیرد، پرورش نیروی مؤمن، بابصیرت، خلاق و انقلابی کجا قرار می‌گیرد، کار عمیق و بنیادی و تأثیرگذار کجا قرار می‌گیرد، این‌ها سئوالاتی است که بی‌پاسخ می‌ماند.

یکی دیگر از موارد نفوذ به دانشگاه‌ها، ورود افرادی به فضای دانشگاه است به عنوان سخنران یا مسئول یا استاد که به‌دنبال القای فکر خودکم‌بینی و نتوانستن به جوانان و دانشجویان هستند به دنبال کمرنگ کردن شعارها و اصول انقلاب اسلامی مانند استکبار‌ستیزی و نفی سلطه بیگانه و… هستند.

باید با این مهره‌ها مقابله کرد با اساتید و مسئولینی که متعقد به اخلاق اسلامی و اصول انقلاب نیستند با سخنرانانی که به‌دنبال کمرنگ کردن اصول و ارزش‌ها و القای نتوانستن هستند، مقابله کرد، این‌ها ویروس‌هایی هستند که دامن‌گیر فضای دانشگاه‌های جمهوری اسلامی شده‌اند.

فارس: نظرتان در مورد نامه رهبری به جوانان غربی چیست؟

آزادی: نامه‌ای که رهبر انقلاب به جوانان غربی مرقوم کردند به نظر بنده نشانه‌ای از تغییر و تحولات اساسی در جهان است، ستاره درخشانی است در آسمان سیاه و پر از ظلم که غربی‌ها برای رسیدن به اهداف پلید خود به وجود آورده‌اند.

غربی‌ها وقتی دیدند که در عرصه مکتب، حرفی برای گفتن در برابر مکتب ناب و تعالی‌بخش اسلام ندارند، دست به دامان تحریف اسلام شدند، دولت‌های مرتجعی همچون عربستان سعودی را به وجود آوردند، گروه‌های تروریستی را ایجاد و حمایت کردند، حوادث خودساخته‌ای همچون ۱۱ سپتامبر را راه انداختند.

پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی حصارهای غربی را برای جوانان کنار می‌زند

غربی‌ها دست به تولید آثار هنری و سینمایی متعددی زدند، برای معرفی چهره‌ای زشت و نفرت‌آمیز از اسلام، فضای رسانه‌ای و مناطق تحت تسلط خود را هم به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنند که مردم و جوانان خود را در ناآگاهی پرورش دهند، یعنی فضای فکر و تأمل و شناخت صحیح را از جوانان خود به‌وسیله این ابزارها گرفته‌اند.

این جاست که رهبر معظم انقلاب با انتشار نامه‌ای این حصارها را به‌کنار می‌زنند و جوانان غربی را به تأمل و تفکر دعوت می‌کنند و ماهیت سردمداران غربی را برای آن‌ها بازگو می‌کنند، جنبش دانشجویی باید در مسیر تحقق این هدف معظم له نقش خود را ایفا کند، چرا که یکی از اهداف مهمی که حضرت امام خمینی (ره) در فرمان تشکیل بسیج دانشجو و طلاب به آن اشاره می‌کنند، قدم برداشتن در مسیر تحقق و استقرار انقلاب جهانی اسلام است.

فارس: نگاه نسبت به مطالبات رهبری در عرصه علم و اقتصاد چگونه است؟

آزادی: رهبر انقلاب اسلامی نسبت به مسئله دانشگاه و دانشجو نگاه خاص و ویژه‌ای دارند و همواره از صحبت‌ها و فرمایشات روشنگرانه ایشان استفاده می‌بریم و یکی از دغدغه‌های اساسی رهبر انقلاب، موضوع پیشرفت علمی کشور است که از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی است.

چرا که اگر ما به قله‌های علمی دست پیدا کنیم و از آن طرف آن روحیه اسلامی و انقلابی‌مان را هم داشته باشیم، ما در جنگ میان مکاتب و تمدن‌ها پیروزیم، دیده‌ها بیش از پیش متوجه عظمت جمهوری اسلامی می‌شود، دنیا به تسخیر اسلام در می‌آید.

رشد علمی در دولت یازدهم متوقف شده است

اینکه ما تحریم اقتصادی می‌شویم و در این دولت از پیشرفت‌های علمی‌مان مثلاً در بحث هسته‌ای عقب‌نشینی می‌کنیم و علمی که برای رسیدن به آن مجاهدت‌ها شد و خون‌های دانشمندانمان ریخته شد در عرض چند روز نابود می‌شود، دلیلش چیست، دلیلش این است که از لحاظ علمی ما از دنیا عقب مانده‌ایم. از دوران قاجار و پهلوی ما از قافله شتابان علم عقب ماندیم و الان چوبش را در قالب تحریم‌ها از سلطه‌گران می‌خوریم و مجبور به عقب‌نشینی هستیم، اگر علم کشور پیشرفت کند دیگر کسی نمی‌تواند موضوعی را بر ما تحمیل کند.

این روزها و در این دولت می‌بینیم که رشد علمی کشور متوقف شده است از لحاظ علمی رکود پیدا کرده‌ایم، وقتی که عده‌ای در دانشگاه‌های ما می‌گویند نمی‌توانیم، مسئولان ما می‌گویند ما به جز پخت آبگوشت در هیچ تکنولوژی صنعتی نسبت به جهان برتری نداریم، بدیهی است که روند علمی کشور سیر نزولی پیدا می‌کند.

نسبت به اقتصاد مقاومتی بی‌توجهی می‌شود

یکی دیگر از مطالبات رهبر انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی است، دو سال از ابلاغ این سند می‌گذرد، سندی که راه‌گشای اقتصاد کشور است و حاصل سال‌ها تجربه و علم است، نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود.

مسئولان به جای عمل کردن می‌روند، سراغ همایش گذاشتن و تکرار مکررات به جای توجه به اقتصاد درون‌زا و خودکفا چشم و امید بر چند هیئت اروپایی می‌بندند تا وقتی تفکر چشم دوختن به خارج از مرزها بر فضای تصمیم‌گیری دولت‌های ما حاکم باشد، هیچ رشد و شکوفایی در عرصه اقتصادی ما ایجاد نمی‌شود.

جای تعجب است با وجود این همه ظلمی که غربی‌ها در عرصه اقتصادی بر ما وارد آورده‌اند، باز هم چشممان به دست آن‌ها باشد، نهایت این است که مثل عربستان گوش به فرمان و مطیع غرب باشیم.

به اقتصاد عربستان به صنعت عربستان به‌عنوان کشور دوست و حافظ منافع غرب و آمریکا که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در ابتدایی‌ترین محصولات هم وابسته به خارج از کشورش است، این چه منفعتی دارد، آیا مسئولان ما اینگونه چیزی می‌خواهند.

فارس: صحبت پایانی و …

آزادی: در پایان امیدواریم که دانشگاه‌های ما و جنبش دانشجویی نسبت به پیاده‌سازی اصول این انقلاب عظیم همت اساسی به خرج دهند، کاش ما به نقطه‌ای برسیم که اهداف شخصی و دولتی‌مان را بر اصول انقلاب و خطوط قرمز نظام برتری ندهیم.

مسئولان دانشگاه‌ها قدر جوانان انقلابی و مؤمن را بدانند از نظرات و مطالبات دانشجویی با روی باز استقبال کنند، چرا که این نظرات به دور از فضای مادی و مسئولیتی و بر اساس دلسوزی مطرح می‌شود.

اگر مسئولان عینک سیاسی را از چشمان خود بردارند و فضایی همراه با نشاط و شادابی را در دانشگاه‌ها به وجود آورند به پیشرفت کشور کمک می‌کند، به نخبه‌پروری و رشد و بالندگی علمی و فرهنگی در دانشگاه‌ها کمک می‌کند، امیدواریم همه کسانی که در عرصه فرهنگی و سیاسی در جنبش دانشجویی تلاش می‌کنند در فعالیت‌های خود مصمم و موفق باشند.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi