پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:59:21 - یکشنبه 19 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در آستانه فیلتر مجدد تلگرام؛
با ۵ پیام‌رسان محبوب ایرانی بیشتر آشنا شوید +دانلود
آنچه که شواهد نشان می‌دهد به زودی تلگرام مجددا اما این بار برای همیشه فیلتر می‌شود که البته مسئولین ایرانی پیش از این نیز هشدار داده بودند که در صورا عدم انتقال سرورهای تلگرام این شبکه مجازی در ایران فیلتر می‌شود، بر این اساس در این گزارش ۵ پیام‌رسان ایرانی که محبوبیت بیشتری در بین شبکه‌های دیگر دارند معرفی و برای دانلود ارائه شده است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدت زمانی زیادی از کوچ دسته جمعی ایرانیان از شبکه اجتماعی وایبر به تلگرام می‌گذرد، وایبر یک شبکه اجتماعی متعلق به رژیم صهیونیستی بود که پس از افشای این موضوع زمینه‌های ترغیب کاربران برای خروج از این شبکه مجازی فراهم شد، با ظهور تلگرام که یک جوان روسی مالک آن بود و امکانات خوبی هم ارائه می‌کرد کاربران تشویق شدند این شبکه اجتماعی را به عنوان ابزار ارتباطی خود انتخاب کنند. البته کاهش کاهش سرعت فعالیت وایبر در کشور و ارئه گروه‌هایی با تعداد اعضای بالا، کانال‌های تلگرامی وامکان تماس صوتی هم در این کوچ دسته جمعی نقش موثری داشت.

با گسترش علم و فناوری و افزایش فرهنگ استفاده از تلفن‌های هوشمند و حضور در شبکه‌های اجتماعی رفته رفته تلگرام به محبوبترین شبکه اجتماعی در بین ایرانیان شناخته شد به گونه‌ای که با حضور بیش از ۲۰ میلیون کاربر ایرانی نزدیک به ۶۰ درصد کاربران این شبکه اجتماعی را به خود اختصاص داده است، در ادامه با افشاء حضور سرورهای تلگرام در قلب لندن بارها مسئولان ایرانی خواستار انتقال سرورهای این شبکه اجتماعی به ایران شدند اما هربار با مخالفت مسئولان تلگرام مواجه شدند.

اما برای ادامه فعالیت و یا فیلتر آن باید به چند نکته باید توجه کرد:

تلگرام صرفا یک پیام‌رسان نیست
تلگرام به جای پیام‌رسانی، در حوزه اقتصادی، تغییر پارادایم‌های اقتصادی و به عبارت دیگر مدیریت نظام اقتصادی کشورها خصوصا ایران وارد شده است و از ظواهر امر اینطور بر می آید که قصد دارد در حوزه حکمرانی کشور ورود کند که در صورت اعمال این مقاصد، ساختارهای مالی، ساختارهای اشتغال در کشور به هم خواهد خورد و هیچ گونه حمایتی از کاربران نمی شود انجام داد. برای روشن شدن بحث کافیست به اسناد شفاف و غیرمحرمانه مدیران تلگرام رجوع کنیم:

تلگرام اعلام کرده است که تا قبل از آغاز سال جدید ارز دیجیتال را تا بیش از ۸۵۰ میلیون دلار فروخته است. ارائه ارز دیجیتال به این معنا است که تلگرام یک عدد تصادفی و یکتا که تولیدی خود تلگرام است را به کاربران می‌فروشد و به ازای یک عدد دیجیتال، ارز از کشور خارج خواهد شد. به عبارت دیگر، در ازای پرداخت هزینه و خروج ارز از کشور، فقط یک عدد دیجیتال به مردم ارائه خواهد شد و تمام تراکنش ها و خرید و فروش ها در تلگرام با این ارز دیجیتال انجام خواهد شد که در این حالت هیچ حمایت قانونی از کاربران نمی‌توان انجام داد و در صورت فراگیر شدن ارز دیجیتال تلگرام، نه تنها نظام اقتصادی کشور و بانکداری از کارکرد خود خواهند افتاد، بلکه نظام اقتصادی کشورها توسط تلگرام و امثال آن تعیین خواهد شد. این مشکل مختص ایران نیست و کشورهای دیگر، ارزهای دیجیتال را به رسمیت نشناخته‌اند و اعلام خطر کرده‌اند.

تلگرام اعلام کرده است که این ارز در ایران ارائه نمی‌شود! در این حالت، منطقی نیست که تلگرام سرمایه‌گذاری زیادی برای راه‌اندازی ارز گرام خود انجام داده باشد و بزرگترین بازار آن یعنی ایران، توسط تلگرام محدود شود و از آن استفاده نکند!

از چند ماه پیش تلگرام سند ۳۲ صفحه‌ای منتشر و اعلام کرد که با روش آیکو (یکی از راه‌های جمع‌آوری مالی برای پروژه‌های رمز ارز) می‌خواهد سکوی پیام‌رسان را تبدیل به سکوی اقتصادی کند. برای این کارکرد تلگرام ملاحظات خاصی وجود دارد چرا که بناست از تکنولوژی بلاک‌چین بلادرنگ استفاده کنند یعنی بدون هیچ تأخیری و چیزی شبیه شبکه شتاب پول دیجیتال آنها یعنی گرم جابه‌جا می‌شود. علاوه بر آن برای تمام معاملات هم حق کمیسیون دریافت می‌کنند.

با این شرایط تلگرام می‌خواهد در کشور ما تبدیل به شرکت بیمه، آژانس املاک و … شود و معاملات را بین دو طرف مستقل از اینکه قانونی یا غیرقانونی است و یا استانداردهای لازم را دارد کاملاً مستقل از هرگونه نظارتی دنبال کند. این اقدامات این نگرانی را ایجاد کرده که یکباره با معضلاتی همچون تضعیف پول ملی و خلق پولی که ناشی از تولید کالا و صادرات نیست مواجه شویم، پولی که در شبکه جابه‌جا می‌شود و هر چه در آن خرج می‌شود معادل آن دارایی از کشور خارج می‌شود.

این پول‌ها عمر ۱۰ ساله دارند و در این مدت چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود اما اگر ظرف یک شب ارزش این پول‌ها از بین برود، مردم متضرر و متعرض خواهند شد که چرا نظارتی بر آن وجود نداشت. اگر اجازه داده شود تلگرام به این نحو وارد فضای اقتصادی کشور شود، ده‌ها شغل که به شکل آژانس در کشور فعالیت می‌کنند و میلیون‌ها نفر در آن شاغل هستند از بین خواهد رفت.

چالش امنیت اطلاعات کاربران
با توجه به حجم بالای کاربران ایرانی در تلگرام، انتقال سرورهای آن به داخل کشور امری ضروریست، تا به حال هم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش زیادی برای این کار شده اما فعلا تنها سرورهای CDN و به زبان ساده واسطی بین سرور و کاربران منتقل شده و حتی موسس تلگرام صراحتا اعلام کرده که سرورها به هیچ کشوری منتقل نمی شوند.

توزیع محتواهای غیراخلاقی در کانال‌های تلگرامی
گروه‌ها و کانال‌های زیادی در تلگرام وجود دارد که هدف آن‌ها تولید محتواهای غیراخلاقی است که امنیت حریم خانواده را تهدید می‌کند و باید از توزیع شایعات، توسط این گروه‌ها و کانال‌ها  جلوگیری کرد اما تلگرام هنوز سیاست مدونی برای از دسترس خارج کردن این قبیل کانال‌ها ندارد.

استفاده تروریست‌ها از تلگرام
احتمالا تا به حال شنیده‌اید که داعش برای ارتباطات خود و حتی عضوگیری از تلگرام استفاده می‌کرد، این گروه تروریستی از قابلیت چت سری یا همان Secret Chat بهره می‌برد که بعد از اتمام چت کاملا پاک می‌شود و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند. اگر چه داعش تقریبا نابود شده اما نمی‌توان معتقد بود هیچ گروه تروریستی دیگری از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کند.

حمایت از پیام رسان‌های داخلی
اقتصاد مقاومتی مدت زیادی است که به یکی از مهمترین مباحث مجالس و همایش‌های مختلف تبدیل شده است، اگر بخواهیم در این راستا قدم بگذاریم، باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کنیم و این موضوع یعنی باید به فکر جایگزینی ایرانی برای تلگرام باشیم، وزیر ارتباطات هم دراین باره خاطرنشان کرد: تا زمانی که رقیب قدرتمندی مانند تلگرام در میدان است پیام‌رسان‌های داخلی مانند سروش و بیسفون و … نمی‌توانند بازار مناسبی داشته باشند. البته که حضور و قدرتمند شدن یک پیام رسان ایرانی در آینده می‌تواند نقش موثری در جایگاه منطقه‌ای و جهانی کشورمان داشته باشد چرا که ما در عصر ارتباطات هستیم و حاکمیت بر اطلاعات در این عصر بسیار تاثیرگذار است.

پیام‌رسان‌های ایرانی کدام‌اند؟
با توجه با دلایل ذکر شده و فیلتر شدن تلگرام در این گزارش چند شبکه اجتماعی ایرانی برای شما معرفی شده است.

۱- بیسفون+

بیسفون در ابتدا کار خود را با نام بیسفون آغاز کرد و پس از مدتی با به روزرسانی‌های بعدی نام خود را به بیسفون+ تغییر داد، این اپلیکیشن ظاهری زیبا و مدرن دارد که در نگاه اول شاید فکر کنید یک پیام رسان خارجی است، همچون بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر شما ثبت نام شما با ارئه شماره تلفن همراه آغاز می‌شود و پس از دریافت کد فعال‌سازی، اکانت شما فعال می‌شود.

رنگ‌بندی زیبا، چیدمان منظم اجزای صفحه، فونت مناسب، جابه‌جایی سریع بین صفحات، غیرفعال کردن حساب کاربری در این اپلیکیشن، ساخت گروه و کانال‌های مختلف، ارسال استیکرهای زیبا و جذاب برای مخاطبان، امکان برقراری تماس صوتی، استفاده همزمان در چندین دستگاه، امنیت بالا و سرعت بالا از مهمترین ویژگی‌های این اپلیکیشن ایرانی است.

برای دریافت بیسفون پلاس از طریف بازار، پلی استور و یا اپ استور روی آن‌ها کلیک کنید.

۲- سروش

بدون تردید پرطرفدارترین شبکه مجازی داخلی سروش است  شما با آن می‌توانید مانند نمونه‌های مشابه، گروه و کانال‌های مختلف ایجاد و با دیگران بصورت رایگان تماس صوتی برقرار‌کنید، از سرویس آب و هوا و اوقات شرعی استفاده کرده و قبوض خود را پرداخت نمایید. همچنین امنیت و سرعت بالا از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن محسوب می‌شود.

اما نکته‌ای که این شبکه مجازی را از نمونه‌های مشابه متمایز کرده تنوع پلتفرم‌های پشتیبانی کننده است که برای نسخه‌های اندروید، iOS، ویندوز، مک و لینوکس ارائه شده که برای دریافت هر یک از آن‌ها کافی است روی آن کلیک کنید.

۳- لنزور

کاربردی شبیه به اینستاگرام دارد و می‌توانید اشخاص مختلف را فالو کنید و پست‌های آن را ببینید و لایک کنید یا نظرات خود را بیان کنید. پست گذاشتن با لنزور راحت بوده و می‌توانید با افکت‌های جذاب این اپ، زیبایی خاصی به عکس‌های خود ببخشید. با توجه به ایرانی بودن این نرم‌افزار، دیگر شاهد مضامین غیراخلاقی نخواهیم بود و به همین جهت نگرانی خانواده‌‌ها بابت فرزندانشان کمتر است. رابط کاربری ساده و طبقه بندی مناسب عکس‌ها نیز موجب افزایش محبوبیت این شبکه اجتماعی شده است که هم‌اکنون می‌توانید نسخه اندورید لنزور را دانلود کنید.

۴- آی گپ

آی گپ اپلیکیشنی قتدرتمند است که می‌توان گفت چیزی از این پیام‌رسان‌های مشابه کم ندارد، رابط کاربری زیبا، سرعت بالا در ارسال پیام‌ها، اشتراک‌گذاری فایل‌ها بدون محدودیت، امکان ایجاد گروه و کانال، اظهار نظر با لایک کردن و پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف این نرم افزار را به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی داخلی تبدیل کرده است.

برای دانلود نسخه اندروید از طریق بازار و یا پلی استور و یا نسخه‌های IOS کافی روی آن کلیک کنید.

۵- ایتا

ایتا اپلیکیشن بومی است که شباهت زیادی با تلگرام دارد و به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای جایگزینی تلگرام است. شباهت بسیار زیاد به تلگرام، مصرف بسیار کم اینترنت، ایجاد گروه‌ها و کانال‌های بزرگ، ساخت کانال‌‌های درختی که قابلیت‌‌های پیشرفته‌ای مانند دسته‌بندی موضوعی مطالب، تعیین منو و زیر منو،ارسال زمان‌‌بندی شده یا دوره‌ای مطالب و حذف خودکار آن‌ها، ارسال متن‌های طولانی همراه مدیا و… را ارائه می‌کنند و بسیاری از موارد دیگر موجب شده کارشناسناسان ایتا را مهمترین گزینه برای جایگزینی تلگرام معرفی کنند.

برای دریافت نسخه اندروید، وب و ویندوز روی هرکدام کلیک کنید.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi